היסטוריה ואקטואליה

הרוח המופלאה שהצילה את השל"ה הקדוש

מהם החידושים שנודעו לשל"ה הקדוש בזכות עלייתו לארץ ישראל?! מדוע לא רצה השל"ה לכהן כרבה של צפת ומה הציל את השל"ה מידי שודדי ים בדרכו לארץ ישראל?! • מיוחד (ארץ)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
ציון השל"ה (צילום: בועז בן ארי, כיכר השבת)

פראג צ'כיה שי"ח (1558)

בבית פשוט ברובע היהודי בעיר פראג סמוך לבית הכנסת 'אלטנוישול' של גדול המקובלים המהר"ל מפראג נולד תינוק לרבי אברהם הלוי למשפחת הורוביץ. הוריו בחרו לקרוא לו "ישעיהו הלוי".

עתיד ילדכם חשוב לכם! מצטרפים ומוסרים שמות לתפילת השל"ה כעת עם גדולי ישראל >>

בילדותו זכה ללמוד אצל גדולי עולם כהמהרש"ל והמהר"ם מלובלין, ולימים מרוב גדלותו וצדקותו, כונה "הקדוש".

מתפללים בציון השל"ה, בשנת תשעא (צילום: בועז בן ארי, כיכר השבת)

חמישה צדיקים במהלך ההיסטוריה בלבד כונו "הקדוש", רבי יהודה הנשיא - רבינו הקדוש; רבי יצחק לוריא - האר"י הקדוש; רבי משה אלשיך - האלשיך הקדוש; רבי חיים בן עטר - האור החיים הקדוש; וכמובן רבי ישעיהו הלוי הורביץ - השל"ה הקדוש.

בשנת שפא (1620) עלה השל"ה לארץ ישראל, לאחר פטירת אשתו. הוא ויתר על משרתו המכובדת, נפרד לשלום מבניו ונכדיו ויצא לדרך הארוכה והקשה.

הרוח המופלאה שהצילה את ספינת השל"ה

באיגרת שכתב לבניו ובנותיו הוא מציין את נסיעתו באניה ועל הנס שספינת שודדים רדפה אחריהם.

"והקב"ה שלח רוח חזק אחורי ספינתינו שנלך במרוצה, וספינה שלהם נתעכב, בכן באנו בשלום למדינת סוריא", סיפר.

עתיד ילדכם חשוב לכם! מצטרפים ומוסרים שמות לתפילת השל"ה כעת עם גדולי ישראל >>

השל"ה: רק ירושלים עיר הקודש!

עוד בהיותו בדמשק הגיעו אליו שלוחים מצפת במטרה שיקבל עליו את עול רבנות צפת, אבל השל"ה כולו בוער קודש לעיר ירושלים: "אבל ליבי היה תמיד על ירושלים ע"ה".

טרם ענה תשובה שלילית לחברי המשלחת מצפת, ומגיעה אליו משלחת מירושלים ובפיהם בקשה "שיהיה עליהם לאב"ד וראש ישיבה עד בוא הגואל" הוא נענה לבקשתם ובתנאי שלא ישלמו לו מאומה, אלא רק שכר דירה ומיסי ממשלה.

מתפלים בציון השל"ה. ארכיון (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

בהתרגשות רבה מתאר השל"ה את כניסתו לארץ ישראל: "באנו לצפת בשלום, ונפלתי על הארץ ונשקתי את האבנים ואת העפר לקיים מה שנאמר"כִּי רָצוּ עֲבָדֶיךָ אֶת אֲבָנֶיהָ וְאֶת עֲפָרָהּ יְחֹנֵנוּ".

עתיד ילדכם חשוב לכם! מצטרפים ומוסרים שמות לתפילת השל"ה כעת עם גדולי ישראל >>

בצפת השל"ה מזהה בתים עתיקים מבית שני, מצועף דמעות הוא כותב: "וכראותי חורבות גדולות בצפת תוב"ב אשר הם מעת חורבן הבית, צעקתי 'אוי ואבוי אדוני, עד מתי לא תרחם ערי יהודה". השל"ה לא מאבד תקוה לגאולה: "ועם כל זאת ברכתי את ה' בשמחה ובטוב לבב, ונתתי הודיה על הניסים ועל הנפלאות עין בעין".

ארץ ישראל מחדשת חידושים

בשהותו בטבריה, נודע לשל"ה חידוש מיוחד, והוא כותב זאת לבניו: "חידוש אחד אכתוב לכם, שלא ראיתי בשום מדרש, כי יוכבד אם משה רבינו ע"ה חייתה זמן רב, ונכנסה לארץ הקדושה, וקבורתה בטבריה היא".

את איגרתו מסיים השל"ה: "יהי רצון שתזכו כולכם לבא לירושלים ע"ה תוב"ב לחיים ולשלום וכן כל בית ישראל, ונחזה ירושלים עיר הקודש בבנינה, יהי רצון שיבנה בית המקדש במהרה בימינו אמן. כה עתירת אביכם המצפה לישועתכם ולישועת בית ישראל, נאום ישעיה בלא"א מהור"ר אברהם סג"ל הורביץ חותם פה יום א' פרשת ויברכהו".

הכניסה לציון השל"ה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

• • •

בירושלים הוא ערך את סידורו המפורסם "שער השמים", שהתקבל בתפוצות ישראל ברטט וזיע.

למרות שאיפתו העזה להתגורר כל חייו בירושלים, בשנת ה'שפה (1625) תפס את השלטון בעיר ערבי עשיר גס-רוח , אשר היה עיוור בעין אחת ואיש רע ובליעל, אכזרי בטבעו, הוא נכנס לירושלים בלווית שלוש מאות אנשים מזויינים ותפס את השלטון בכח הזרוע, והחל למרר את חיי היהודים.

עתיד ילדכם חשוב לכם! מצטרפים ומוסרים שמות לתפילת השל"ה כעת עם גדולי ישראל >>

בשבת אחת הוא עצר 15 רבנים ביניהם גם השל"ה הקדוש, המושל האכזרי תבע סכום כסף גדול לשחררם והעצורים ישבו בכלא שבועיים ימים עד שנאסף הכסף והם שוחררו בערב ראש השנה.

השל"ה שחפץ ביותר להתגורר בירושלים התגורר בסוף ימיו בטבריה ונטמן בה ליד קברותיהם של רבי יוחנן בן זכאי והרמב"ם, יהי רצון שישפיע עלינו שפע משמים.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם. לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר