בצה"ל מעריכים: חזבאללה מאבד שליטה על הנעשה בגבול לבנון

בצבא מודאגים מניסיונות החדירה הפליליים וחוששים שכל אירוע עלול להצית עימות. החשד - הארגון שולח פעילים לאסוף מידע • הסודנים שניסו להיכנס: פוטרו ממסעדה בשל הקורונה ורצו לעבוד בישראל

זמן צפייה: 02:33

בצה"ל מודאגים מריבוי התקריות בגבול לבנון, ומעריכים כי חזבאללה מאבד שליטה על הנעשה בגדר. בפיקוד הצפון מזהים בחודשיים האחרונים עליה הולכת וגדלה של חדירות וניסיונות חדירה מלבנון לישראל. רבות מהתקריות הן בעלות אופי פלילי - ניסיונות להבריח סמים ונשק לגורמים עבריינים בארץ - אך לכל תקרית כזו מתייחסים בפיקוד צפון כפיגוע חזבאללה פוטנציאלי: כוחות רבים מוקפצים לגדר, לרבות מסוקי קרב של חיל האוויר. החשש בצה"ל הוא שארוע קטן בגבול יצית תבערה גדולה.

לפי נתוני פיקוד צפון, בחודשיים האחרונים נרשמו בממוצע שתי הברחות או נסיונות הברחה בשבוע לאורך הגבול עם לבנון. בחלק מהמקרים כוחות צה"ל מצליחים לסכל את ההברחות ואף לעצור את המבריחים בצד הישראל. נוסף לכך, כמעט מדי שבוע נרשם ניסיון של פועלים סודנים לחדור לארץ. התקרית האחרונה אירעה ביום שלישי האחרון, כשנתפסו שני סודנים שחצו את גדר המערכת. בחקירתם סיפרו הסודנים כי פוטרו מעבודתם כשוטפי כלים במסעדה בביירות שנסגרה כתוצאה ממשבר הקורונה, וניסו לחדור לישראל כדי לעבוד באחת המסעדות בצפון. בצה"ל חוששים כעת מפני זרם סודנים, לאחר שהגבול המצרי נסגר. לפי הערכות בצה"ל, בלבנון יתקשו מאוד להתאושש מההשלכות הכלכליות של המגפה.

כוח צה''ל ירה בחשוד שחדר מלבנון
כוח צה''ל ירה בחשוד שחדר מלבנון | צילום: חפ''ק מרחבי ארצי

החשש בצה"ל הוא כי חזבאללה מפעיל רשתות של חודרים במסווה של רועי צאן וצלמים, המנסים לחדור כדי לעקוב אחר פעילות צה"ל ולאסוף מודיעין לפיגועים עתידיים על הגדר. באירועים מסוג אלה עלולים כוחות צה"ל להגיב גם בירי לעבר מבקשי העבודה או מבריחי הסמים והנשק ולהרוג אותם, כפי שקרה באירועי הברחות בגבול עם סיני. על רקע ההבטחות של נסראללה להגיב בתקיפה על כל הריגת לבנוני בידי ישראל, הדבר עלול לגרור הסלמה.

בפיקוד הצפון נמשכים התחקירים על הארוע השבוע שבו נורה ונפצע אזרח סורי ע"י כוח מגדוד 13 של גולני, לאלר שחצה את הגבול לצד הישראלי בהר דב. מפרטים חדשים על התקרית עולה כי החשוד הגיע לגבול מאיזור חוות שבעא, באזור שבו אין מכשול או גדר גבול, יחד עם לבנוני נוסף, לפי החשד כדי לאסוף מודיעין על פעילות צה"ל. השניים לא היו חמושים אך כן השתמשו במכשירי קשר. הכוח מחטיבת גולני ארב להם בשל החשש המוקדם וההיערכות להגעתם. כאשר החשוד שנורה חדר לעומק של כ-100 מטרים לשטח הישראלי, מפקד הכוח ירה כאזהרה לאוויר, ובחלוף דקות של מרדף, כאשר החשוד רץ לעבר אחד ממוצבי צה"ל, קשרו של הקצין ירה לעברו ופגע כדור בירכו. נתז מהירי פגע בחזהו של החשוד ופצע אותו אנושות.

התחקיר הפיקודי יסתיים בשבוע הבא. בצה"ל נותנים גיבוי מלא ללוחמים ומציינים כי הם פעלו בהתאם להוראות הפתיחה באש, לאחר שהלוחם שירה חשש שהחשוד יפגע במפקד שלו בשל תנועה חשודה שעשה לכיסו. יחד עם זאת, בתחקיר המלא צפויים לעלות גם פערים וליקויים בתפקוד הכוחות. החשוד מאושפז עדיין בבית החולים רמב"ם שבחיפה ובצה"ל מקווים להשיבו בהקדם, במידה ויחיה, ללבנון.

הר דב בגבול לבנון
הר דב בגבול לבנון | צילום: חדשות 13

לשלל אירועי הגדר הללו ניתן להוסיף את התקרית בחג הפסח, שבמהלכה פעילי חזבאללה יצאו ממבנים לבנונים שנמצאים כ-150 מטרים מהגבול, בשלוש נקודות שונות לאורך כ-40 ק"מ, וחתכו עם מסור חשמלי את גדר המערכת הישנה, מבלי לחדור. לפי הערכות בצבא, חותכי גדר אלו היו מותקפים ע"י צה"ל בזמן אמת אם היו מזוהים ומולם היה כוח צבאי. האירוע קרה כפעולת גומלין לכאורה על תקיפת האזהרה שיוחסה לישראל כשבוע קודם לכן, במהלכה הותקף מהאוויר ג'יפ של חזבאללה שהוביל אמל"ח מסוריה ללבנון. ברוב קטעי הגבול לאורך כ-150 הק"מ ממורדות החרמון ועד לראש הנקרה עדיין יש גדר התראה שנפרסה ב-1976, ורק ב-9 ק"מ חוזק הגבול במכשול הנדסי חדש.

בתוך כך, בצה"ל מזהים את עומק המשבר שמגיע ישירות עד לחזבאללה, בעקבות חיסולו בתחילת השנה של מפקד כוח קודס במשמרות המהפיכה, הגנרל קאסם סולימני. מחליפו, איסמעיל קאאני, לא נכנס לנעליו, ונוצר ואקום מנהיגותי, לפי הערכות בצה"ל, שמשפיע על חזבאללה ומהווה גורם בעצירת ההתבססות האיראנית בסוריה. אפקט נוסף שנוצר בעקבות החיסול האמריקני הוא עליית קרנו של נסראללה בציר השיעי, כדמות "המבוגר האחראי" בציר השיעי. אנשיו ממשיכים לפעול בגולן הסורי כדי לשפר את יכולות גיס 1 של הצבא המקומי בניוד כוחות ובגמישות הפעלתם, תחת מעקב ודאגה של צה"ל ופעולות לשבש זאת.

בראש מפקדת גוף המטה של חזבאללה בגולן הסורי נמצא חאג' האשם. במקביל לו פועלת בגולן הסורי יחידה מבצעית של חזבאללה הפועלת לייצר תשתיות לפיגועים נגד ישראל, ומפקדה הוא אבו חוסיין סאג'ד. חוליה של יחידה זו הותקפה ע"י צה"ל בתחילת חודש מארס לאחר שניסתה להוציא פיגוע צליפה נגד מטרה ישראלית בצפון הרמה.