חודשים ספורים אחרי ששלטונות סין אסרו את מכירת הבשר של חיות בר אקזוטיות, הממשלה מיישמת כעת צעדים ראשונים שנועדו לשים קץ לענף הגידול של בעלי חיים אקזוטיים לצורכי מזון. ביום רביעי האחרון, הרשויות בווהאן הודיעו כי אכילת בשר של חיות בר אסורה על פי חוק. זמן קצר לאחר מכן, הממשל בבייג'ינג הודיע כי בכוונתו לסגור עסקים של סוחרי חיות אקזוטיות לצורכי מזון, בתמורה לחבילות פיצוי צנועות.

ווהאן הפכה בתחילת השנה למוקד ההתפרצות הראשוני של נגיף ה-COVID-19, אשר התפשט ברחבי הגלובוס וגבה את חייהם של קרוב ל-330 אלף בני אדם בכל העולם. הודעת הרשויות באה כמה שבועות אחרי שהעיר, אשר במחוז חוביי, מזרח סין, הוגדרה בתור "שמורה טבע לחיות בר" והציד של בעלי חיים הוצא מחוץ לחוק. כמו כן, הרשויות החלו לפקח באופן דקדקני על מגדלי בעלי החיים בסביבת העיר על מנת לוודא שאין בכוונתם למכור את החיות לשוק הבשר המקומי. למרות זאת, סוחרים עדיין יכולים למכור את החיות לצורכי מחקר מדעי, הפקה של תרופות מסורתיות או הפקת פרוות.

View this post on Instagram

A post shared by Zorins TV (@zorinstv) on

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה בסוף השנה שעברה, הממשל הסיני הודיע לאחרונה כי בכוונתו לנקוט בצעדים משמעותיים למגר את תופעת גידול בעלי חיים אקזוטיים לצורכי מזון. במסגרת התוכנית החדשה, סוחרים יהיו זכאים לחבילות פיצוי משתנות בהתאם להיקף הפעילות שלהם ובעל החיים שהם מגדלים. לצורך העניין, מגדלים של נחשים מסוג זעמן יהיו זכאים ל-16 דולר על כל ק"ג בשר של בעל החיים, בזמן שמגדלים של מני חולד שונים יהיו זכאים ל-10 דולר על כל ק"ג בשר של בעל החיים.

בין המחוזות שאישרו כבר את החלת הצעדים הללו הם חונאן וג'ינאנגשי, אשר גובלים במחוז חוביי. שוק הבשר האקזוטי בג'ינאנגשי מוגדר בתור אחד הענפים הרווחיים ביותר במחוז, כאשר בשנת 2018 דווח על מחזור שנתי בשווי של יותר מ-10 מיליארד ין (1.4 מיליארד דולר).

View this post on Instagram

A post shared by OFFICIAL VADODARA™ (@officialvadodara) on

זוהי לא הפעם הראשונה שהממשל הסיני הודיע על נקיטת צעדים שנועדו להפסיק את הסחר של חיות אקזוטיות לצורך הפקת בשר. זמן קצר אחרי התפרצות ה-SARS לפני שני עשורים, הממשל בבייג'ינג הודיע על איסור ציד של חיות בר ברחבי המדינה. למרות זאת, ההודעה לא הצליחה למגר את התופעה באופן מוחלט.

פעילי זכויות בעלי חיים הגיבו להודעת הממשלה בחיוב וטענו כי מדובר בצעד בכיוון הנכון. "ב-20 השנים האחרונות, תושבים רבים במדינה דרשו מהממשלה לסגור את העסקים הללו ולתת פיצוי לאותם סוחרים", אמר פיטר לי מארגון ה-Humane Society International. "זוהי הפעם הראשונה שהממשלה באמת החליטה לפעול בנושא, מה שעשוי ליצור תקדים משמעותי שיוביל לסגירת ענף שוק הבשר האקזוטי במדינה".