38 חיילים - ואף כדור לא נורה: תיעוד דריסת חיילי גולני בי-ם

לפני שלושה חודשים, מחבל פלסטיני דרס קבוצה של לוחמים ופצע 12 מהם - שעות לפני טקס ההשבעה שלהם. בסרטון נראה הנהג פוגע בכמה מהם - בעוד חבריהם ממהרים לרוץ לכיוון השני ולתפוס מחסה

זמן צפייה: 03:36

לפני שלושה חודשים דרס מחבל פלסטיני קבוצה של לוחמי גולני בירושלים - שעות אחדות לפני טקס ההשבעה שלהם. 12 מהם נפצעו. אחרי החיבוק, הגיעה הביקורת והשאלה מדוע אף אחד מהטירונים ומפקדיהם לא ירה לעבר רכבו של המחבל.

התיעוד ממצלמות האבטחה, שמפורסם לראשונה בחדשות 13, מעלה שאלות נוספות באשר להתנהגותם בפיגוע. בסרטון נראה הנהג מאיץ לעברם, דורס כמה מהם ואחרים ממהרים לרוץ לכיוון השני ולתפוס מחסה מאחורי המבנה. מיד לאחר מכן הם מתקדמים ימינה, עדיין בחסות המבנים, אבל בשביל ללא מוצא שאינו מתחבר לכביש שעליו דוהר רכבו של המחבל.

תיעוד פיגוע הדריסה בירושלים
תיעוד פיגוע הדריסה בירושלים | צילום: חדשות 13

בהודעת דובר צה"ל באותו יום נמסר כי החיילים לא הספיקו לירות לעבר המחבל, אולם בתיעוד ניתן לראות כי איש מהם, 38 טירונים ואנשי סגל והדרכה חמושים, גם לא מנסה לחתור למגע. גם בפיגוע על יד צומת המטה הארצי שבירושלים באוקטובר 2016, החיילים שהיו במקום לא חתרו למגע. אז, פתח מחבל בירי לעבר תחנת אוטובוס שממנו נהרגו לוחם היס"מ יוסי קירמה והאזרחית לבנה מליחי. על פי תחקיר של המשטרה, קצין תותחנים שהיה במקום נמלט מאזור הפיגוע ובעקבות התחקיר - הוחלט בצה"ל להדיחו.

האשם טארק, מאבטח שהיה במקום וטיפל בחייל גולני שנפצע קשה, מתח גם הוא ביקורת על ההתנהלות בשטח: "מחבל ניסה להרוג אתכם, ניסה לרצוח, ניסה לעשות פיגוע ואתם עם נשקים עומדים, מסתכלים אחד על השני? אף אחד לא ירה, אף אחד לא אפילו העז להתקשר למשטרה". קשה לשפוט את התנהגותם של חיילים צעירים שנמצאים בסכנת חיים בשטח, ודאי כאלה שעוד לא סיימו את הכשרתם, אבל העובדה שמתוך מחלקה של עשרות טירונים ומדריכים איש לא הצליח לדרוך את נשקו ולירות לעבר המחבל אמורה להטריד מאוד את מפקדי צה"ל.

תגובת דובר צה" לתיעוד: "מטבע הדברים הסרטון מציג זווית מסוימת ואינו מראה את התמונה השלמה. מתחקיר האירוע עולה כי מפקד כיתה וחייל נוסף שנכחו בנקודה ואף נפגעו בפיגוע חתרו למגע. המפקד והטירון דרכו את נשקם, וניסו לחתור למגע, המפקד רץ אחר הרכב הפוגע. כאשר הבין שאינו מצליח לירות, פנה לאזרח ברכב שחלף במקום ויצא למרדף רכוב אחר המחבל".

"לאחר כמה מאות מטרים הבין כי המחבל נמלט, שב לזירה והחל בסיוע לפצועים. החתירה למגע היא ערך עליון בצה"ל באירוע זה צופה מהלוחמים לפעול בצורה טובה יותר לנטרול האיום. עם זאת נדגיש כי מדובר באירוע מורכב שהתרחש במשך שניות בודדות בתנאים מאתגרים", כך לשון התגובה.