מחקר

בגלל הקורונה: יפסיקו להשתמש במזומן?

מדינות רבות בעולם, החלו לפני תקופה ארוכה במגמה של להפסיק להשתמש בכסף מזומן ולעבור לאמצעים אחרים, האם הקורונה תגרום לכלל המדינות לא להשתמש במזומן? (כלכלה)

(צילום: שאטרסטוק)

מדינות רבות בעולם, החלו כבר לפני תקופה ארוכה במגמה של הפסקת השימוש בכסף מזומן ומעבר לאמצעים אחרים. משבר הקורונה העולמי, יכול לגרום שמהלך יצבור תאוצה בכל רחבי העולם.

המדינות בהן הופסק כמעט לגמרי השימוש במזומן, הן המדינות הסקנדינביות; שוודיה, פינלנד, נורבגיה וגם בקנדה

הבעיה במשבר הקורונה הייתה טכנית, מי שהיה לו רק כסף מזומן חווה בעיות של חנויות שלא הסכימו להכניס את הכסף - המומחים הסבירו כי ישנה סכנה של הידבקות באמצעות העברת שטרות - ההסבר הזה חלחל מטוקיו שביפן עד לעיירה הטיוואנית - ואנשים לא הסכימו לקבל כסף מזומן, אלא רק כרטיס אשראי או אמצעי תשלום דרך הסלולר.

פרופ' קוהל, הסביר לכלי התקשורת בארה"ב, כי כבר זמן רב אנשים התחילו לאבד עניין בשימוש במזומן. הן בשל השכיחות של ההזמנות האינטרנטיות, הן בשל החשש משוד והן בשל הנוחות באי נשיאת מטבעות, משבר הקורונה גרם לכך שהסלידה של הציבור רק תגבר.

אך המציאות הזו של האנשים הזונחים את הכסף המזומן, זמינה יותר במדינות המפותחות והעשירות יותר הכוללות את סין, אך עבור רוב העולם השימוש בכסף מזומן - הוא דרך חיים שיהיה קשה להתרגל אחרת.

הפרופ' מסביר, כי הכסף המזומן נותן לאנשים תחושת סיפוק של כרטיס אשראי או אפליקציה לא יוכל להעניק להם, השווי הממשי הזה שיש לאנשים בידיים לאחר יום עבודה - אין לו תחליף, קובע הפרופ'.

אך דווקא בתקופה מתוחה זו של הקורונה, בה להרבה אנשים אין ביטחון כללי והם מעדיפים כסף מזומן בידיים. אף על פי כן, בהרבה ממדינות העולם, אנשים התחילו להשתמש רק בכרטיס אשראי, וזה מה שמעודד את בכירי הכלכלנים בעולם שהתרבות יכולה להשתנות.

כך לדוגמה ביפן ובגרמניה; מדינות מודרניות אך מאוד מסורתיות, שהשימוש במזומן נפוץ שם ביותר, שינו את ההרגלים בתקופת הקורונה. בגרמניה יש 43 אחוז אנשים ששינו את ההרגל לשלם במזומן.

המשטרה תפסה בלוד הרבה כסף מזומן (דוברות המשטרה)

יחד עם זאת, בלבנון - אנשים משכו את כל הכספים שלהם מהבנק מחשש שהבנק יקרוס והם מעדיפים לוותר על הבריאות, אך שהמזומן יישאר אצלם. כך גם באיראן ובוונצואלה.

לסיכום, נראה שהדרך לשימוש גולבלי במזומן יש לו עוד דרך ארוכה, בשל העובדה שרות ממדינות העולם השלישי אין להם אינטרנט ברוב המדינה - אך לדעת החוקרים, הקורונה קירבה אותנו צעד אחד קדימה בנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר