היסטוריה ואקטואליה

ה'עידית' של אמריקה וה'זיבורית' של ישראל

בעקבות המתקפה של הרבי מסאטמר נגד הרבי מויז'ניץ, עומד ההיסטוריון ישראל שפירא על ההבדלים שבין אמריקה וארץ ישראל, שבאו לידי ביטוי, בין היתר, במגיפת ה'קורונה' (חרדים)

ישראל שפירא | כיכר השבת |
האדמו"רים מסאטמר (צילום: SOS, א.פ)

מגיפת הקורונה הכתה קשות בקהילות היהודיות בתפוצות. בצרפת נפטרו 1,300 יהודים, באנגליה נפטרו 440 יהודים ואף בארה"ב עברו זה מכבר את ה-1,000 נספים רח"ל. אך מנגד, בארץ ישראל, אנו רואים נסים גלויים, והמחלה כמעט ונעלמת, עם מספר הרוגים מזערי יחסית לעולם, מה שקשה מאוד להיות מוסבר בהסבר טבעי ורציונאלי.

התייחס לכך מרן רה"י הגרי"ג אדלשטיין בשידור חי ב'כיכר השבת' ואמר: "הסיבה לזה שיש פה שיפור יותר מאשר בחו"ל, זהו מפני שיש זכות של ארץ ישראל, ארץ ישראל נותנת זכויות, שעושים בה יותר מעשים טובים, והאדם שגר בארץ ישראל משתפר, והוא אדם יותר טוב ממי שגר בחו"ל, זוהי המציאות והזכות של ארץ ישראל".

מתברר, שיש מי שדווקא דברי הגרי"ג אדלשטיין גרמו להם לפתוח במתקפה חריפה: בעיתון "דער איד" של חסידי מהרז"ל מסאטמר יצאו חוצץ נגד מרן רה"י ולגלגו על דבריו.

פלא פלאות ש"דער איד" לא יצא נגד דבריו של ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך, המזוהה כמובן עם חוגי הקנאים, שאמר: "על תושבי ארץ ישראל מוטל חיוב הודאה מיוחד – להודות ולשבח לקב"ה שמצילנו שהמצב בכי טוב בארץ הקודש ביחס לשאר המדינות, וזהו בוודאי מהשגחת הקב"ה הפרטית בא"י יותר משאר ארצות".

דברים דומים נאמרו ע"י הגר"מ מאזוז בשיעורו השבועי: "יש לך הרבה ניסים ונפלאות במדינה הזאת, אנשים לא יודעים, חושבים שזה טבעי ... אצלנו ב"ה מאתיים וקצת יותר וזהו. למה? כי יש השגחה פרטית על ארץ ישראל".

כזכור נחשף פה ב'כיכר השבת' על גורל הגר"א שערך הגאון רבי בנימין אלישיב, ויצא לו הפסוק: "רְאֵה נָתַתִּי לִפְנֵיכֶם אֶת הָאָרֶץ, בֹּאוּ וּרְשׁוּ אֶת הָאָרֶץ", ומכך הסיק הארגון החרדי ציוני 'קדושת ציון' שיש צורך לעודד את יהדות התפוצות לעלייה לארץ הקודש, ופתח בקמפיין בו הודפס כרוז בשש שפות הקורא להם להתבונן בהשגחת ה' על ארצו ולהסיק מכך את המסקנות.

בשיחה עם אנשי הארגון, הם טוענים כי המצב הזה הוא סימן ברור משמים על יחסו המיוחד של הקב"ה לא"י ויושביה, כאשר דווקא ארה"ב, המהווה בימים כתיקונן כאלטרנטיבה המרכזית לארץ הקודש, מוכה כעת מכה קשה מאוד, וקהילות היהודים ושומרי התורה בה מאבדות את טובי אנשיהן. ליבנו עם כל הקהילות ומשפחות הנספים.

'קדושת ציון' הדפיס קול קורא בשש שפות כולל 'אידיש הונגרית' במיוחד לאחינו חסידי סאטמר שאינם בקיאים בלשון הקודש, וקורא להם לעלות לארץ ישראל, היא ארץ הקודש, שם יתקבלו בסבר פנים יפות, ובעז"ה לאחר המבצע הנוכחי מקווים בארגון שיהיה לארץ ישראל דין של "רוב ישראל על אדמתן" ובוא תבוא הגאולה השלמה.

ארגון 'קדושת ציון' מזכיר את אמרתו המפורסמת של נכדו של מרנא הגרי"ז מבריסק זי"ע - הגאון רבי אברהם יהושע סולובייצ'יק ראש ישיבת בריסק שפורסמו באדר תשע"ח ואמר דברים חריפים ביותר על רמתם הנמוכה של חרדי חוץ לארץ, לדבריו מצוי שהישיבות הקטנות עם לימודי חול, וגם בישיבות הגדולות לומדים לימודי אקדמאים.

בחו"ל כל הבחורים מחפשים בחורה עם תואר אקדמאי, ואם אין לה תואר היא לא שווה כלום... ואילו פה בארץ ישראל אברכים לומדים שנים רבות אחרי החתונה, את דבריו סיכם: "ה'עידית' של אמריקה הוא כמו ה'זיבורית' של ארץ ישראל".

• • •

נסיים בקריאתו של האדמו"ר מסאטמר לחסידיו טרם עלייתם לביקור בארץ ישראל, לבל יביאו את הסמארטפון שלהם בביקורם, וישאירו אותו בחו"ל. הוא נימק את דבריו וטען ש"אצלם זו פירצה, ולכן שהנוסעים יצטיידו במכשירים פשוטים ולא בסמארטפון", וידוע אמרו חז"ל "הודאת בעל דין כמאה עדים דמי" ואכמ"ל.

וכבר ידוע ומפורסם שהרבי מסאטמר בעל הויואל משה טען לחזון איש שמובא בהלכה שאם השתלטו על ארץ ישראל שודדים ורשעים, הרי שמוטלת עלינו החובה לברוח ליערות מדבריות' ענה לו מרנא החזון איש, "בתי המדרשות ובתי הכנסיות בארץ ישראל - הם אלו המדבריות והיערות!!!".

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר