ישראל חוזרת לשגרה, החופים ובתי הכנסת נפתחו, המסעדות עתידות להיפתח כבר בשבוע הבא ואחוז קטן מהישראלים כבר חזר לעבוד. אך רבים מהשכירים שהוצאו לחופשה ללא תשלום בחודשים האחרונים, גילו שאת הכסף שהובטח להם מביטוח לאומי - הם מתקשים לקבל.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

פניות רבות התקבלו למערכת N12 משכירים שהוצאו לחל"ת, הגישו תביעה לביטוח לאומי, התביעה אושרה - אך הכסף לא נכנס והם לא קיבלו מענה. ל' שפנתה אלינו, סיפרה על הבן שלה; אב ל-2 ילדים שיצא לחל"ת בחודש מרץ. אחד מילדיו מתמודד עם אוטיזם ואוכל אוכל מיוחד שאין באפשרותם לרכוש לו. "אם רק היינו מקבלים תשובות", אמרה ל'. "למה הם מחכים, שהוא ייקח הלוואה בשוק השחור?"

רבים נוספים ניסו להשיג את הביטוח הלאומי בפלטפורמות השונות, אך מעידים כי שיחות רבות ישר מנותקות, למוקדנים אין את המידע הדרוש ואין להם מושג מתי הכסף שלהם אמור להיכנס. "מה אני אמור, לקצץ באוכל של הבית?", אמר א', אב לשתי בנות שהמשכנתא שלו חזרה. "ביטוח לאומי הולך לתת הסברים לגופים השונים שלא אצליח לעמוד בתשלום כי ההכנסה שלי ירדה בחצי, בגלל שאולצתי לא לעבוד כמעט חודשיים?" 

שירות תעסוקה בדיקה (צילום: Abed Rahim Khatib, פלאש/90 )
האבטלה בישראל | צילום: Abed Rahim Khatib, פלאש/90

ליז, אמא ל-2 בנים קטנים עובדת כשכירה כל חייה. בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בחודשים האחרונים נאלצה לשבת בבית עם שני ילדיה הקטנים. אומנם את המקדמה לתשלום של חודש מרץ היא אכן קיבלה, אך מדובר ב-2000 שקלים בלבד. את מלוא הסכום של חודש מרץ ואפריל היא עוד לא קיבלה - ולא מבינה כיצד המדינה חושבת שהיא יכולה להסתדר עם הסכום הזעום.

בשבועיים האחרונים ניסתה ליז להשיג את המוקדנים של ביטוח לאומי אך ללא הצלחה: "ההמתנה ארוכה בטירוף ולא הגיונית", סיפרה. "עד שיש צליל מענה, שומעים ניתוק". גם יניק קיבל אישור מהרובוט של ביטוח לאומי באתר שהתביעה שלו אושרה, וגם קיבל מקדמה לחודש מרץ - אך מאז הכסף נעצר. "עשרות פניות לביטוח לאומי ולא היה שום מענה, אני כבר ממש מיואש".  

שירות תעסוקה (צילום: רויטרס_)
האבטלה בישראל | צילום: רויטרס_

ה' היא עורכת דין במקצועה בחברת ביטוח גדולה, וגם היא הוצאה לחל"ת בחודש מרץ ומאז לא קיבלה אף לא שקל אחד מביטוח לאומי. התסכול מהכסף שלא נכנס, תקופת הבידוד וחוסר הודאות לגבי תאריך חזרתה לעבודה מייאשים אותה נורא. "חבל שלא מינו שר לענייני ביטוח לאומי", אמרה. "אולי הוא יענה להם לטלפון". 

את ב' הוציאו לחל"ת כבר מחודש פברואר, ואחרי יותר מחודשיים שהוא מנסה לתפוס את ביטוח לאומי עם אינספור שיחות, בניסיון לברר את מצבה של תביעת האבטלה שלו - אך ללא מענה. רק אתמול אישרו לו את התביעה - וכעת נותר לו להמתין שהכסף יכנס. "זה פשוט אסון", אמר בייאוש. "אין מענה טלפוני, האתר חצי מתפקד".

"אני אפילו לא יודע למה לא אישרו לי את תביעת האבטלה. אם הייתי יודע מה חסר - הייתי כבר מטפל בזה", הוסיף ב'. כבר 4 חודשים שהוא מנסה להסתדר בלי כסף: "הסלוגן שלהם בטלפון פשוט מטריף. 'ביטוח לאומי בשבילך, ברגעים החשובים של החיים'. הנה רגע חשוב - איפה אתם?!".

תגובת ביטוח לאומי: "משבר הקורונה הביא לפתחנו מספר חסר תקדים בהיקפו של תביעות לדמי אבטלה, כמליון תביעות. כשבעת שגרה אנו מטפלים ב-17 אלף תביעות בחודש. עקב ההיקף העצום של התביעות שהגיעו אלינו והשבר הכלכלי שאליו נקלעו האזרחים הסטנו מאות עובדים מעבודתם השגרתית לטיפול בדמי אבטלה במקביל לתוספת מאות עובדים במוקד הטלפוני, כל זאת, כדי לטפל בתביעות האבטלה של האזרחים ולשלם להם מוקדם ככל האפשר את המגיע להם.

"הצלחנו לטפל ברוב רובם של האזרחים וכמעט כולם קיבלו תשלום מלא של דמי אבטלה או לפחות מקדמה על החשבון. עם זאת, אנו מודעים לכך שהשירות נפגע וישנם אזרחים רבים שלא זכו למענה הן במוקד הטלפוני והן בערוצים אחרים. אנו כמובן מתנצלים בפניהם משקיעים לילות כימים מאמצים כבירים כדי לסיים את הטיפול המבוטחים כבר בימים הקרובים. לגבי המקרים הספציפים אותם הבאתם בפנינו: נבדקו הנסיבות והוטמעו השינויים במערכות בכדי שהם לא יחזרו על עצמם".