חברת מודרנה הגיעה לכותרות בימים האחרונים בשל החיסון שהיא מפתחת לנגיף הקורונה, שלאחרונה עבר בהצלחה שלב ראשון של ניסוי קליני. החברה כיכבה בכלי התקשורת בעולם שהציגו אותה בראש המרוץ למציאת חיסון לנגיף וד"ר טל זקס, המנהל הרפואי של החברה, אף הצהיר בחגיגיות בראיון בחדשות 12 כי "החיסון עובד, אפילו במינון הכי קטן".

אך האם שמחנו מוקדם מדי? לפי מומחים שהתראיינו לאתר הבריאות האמריקני STAT ובהתבסס על מידע רשמי שפורסם על ידי החברה, נראה שאין באמת דרך לדעת האם החיסון יהיה יעיל כפי שטוענים. מודרנה אמנם הבטיחה הבטחות רבות, אך במקביל הציגה מעט מאוד מידע קונקרטי. גם המספרים שפורסמו על ידי החברה לא אמרו הרבה, כיוון שבמקביל הם נמנעו מלפרסם מידע קריטי שיעזור להבין את המספרים ומשמעותם בכל הנוגע למידת היעילות הפוטנציאלית של החיסון שהם מפתחים. מומחים מציעים לקחת בערבון מוגבל את הנתונים שפורסמו עד כה על ידי מודרנה. הנה כמה נקודות חשובות שציינו המומחים, שמראות למה כדאי לצנן את ההתלהבות מהחיסון של מודרנה:

עוד ב-mako בריאות:
>> אתם ביקשתם: תפריטים לדיאטה של אדל
>> וואו: זה מה שקורה בעור כשמפסיקים להתאפר
>> בלי שיעול: הסימנים לקורונה שמופיעים בילדים

חסרים פרטים חיוניים על המתנדבים

לפי הצהרת החברה, נעשה ניסוי על 45 מתנדבים בריאים, שקיבלו מנות שונות של החיסון. כולם הצליחו לפתח נוגדנים לנגיף הקורונה, אך למעשה לא כל הנוגדנים נבראו שווים. מתוך 45 המתנדבים, רק שמונה הצליחו לפתח נוגדנים מנטרלים – הסוג המשמעותי שחיוני עבור יעילות החיסון. אך חסרים פרטים על שאר המתנדבים. עד כה דווח כי רק שמונה פיתחו נוגדנים מנטרלים, אך זה לא אומר ששאר 37 המתנדבים לא פיתחו, שכן בדיקת נוגדנים מנטרלים לוקחת זמן וייתכן שפשוט לא היה להם עד כה זמן לזה וזה מה שהם הספיקו עד לשלב זה. עם זאת, מעניין לדעת אם זו הסיבה שיש רק שמונה בעלי נוגדנים מנטרלים או שהסיבה אחרת.

נוסף לכך, לא פורסם מידע על אלו שהצליחו לפתח נוגדנים מנטרלים. ידוע כי טווח הגילים של המתנדבים נע בין 18 ל-55, אך בני כמה היו אלה שהצליחו לפתח נוגדנים? אם הם בצד הצעיר יותר של הסקאלה, בהחלט סביר שהם יגיבו טוב יותר לחיסון – אבל נגיף הקורונה מסוכן במיוחד לאנשים בצד המבוגר יותר של הסקאלה וזה פרט קריטי.

אין לדעת כמה זמן הנוגדנים יחזיקו

נוכחות הנוגדנים המנטרלים בגופם של המתנדבים נמצאה בבדיקת דם שנעשתה שבועיים לאחר שהם קיבלו מנה שנייה של החיסון. מדובר בשלב מוקדם מדי ויש לבדוק אם הנוגדנים הללו יכולים להיות עמידים לאורך זמן.

מדענים, קורונה (אילוסטרציה:  Gorodenkoff, shutterstock)
פרטים רבים לגבי הניסוי נותרו באפלה. אילוסטרציה | אילוסטרציה: Gorodenkoff, shutterstock

המידע החלקי שנחשף על ניסויים קודמים במודרנה

עד היום מודרנה לא הוציאה אף חיסון לשוק. לאף מחלה. עד כה, נראה שהחברה רק דיווחה על חיסונים שונים למחלות זיהומיות שונות שנמצאים כרגע בפיתוח במעבדות שלהם. אבל החברה לא נוטה לפרסם נתונים על ניסויים שהיא מבצעת בכתבי עת מדעיים, אלא רק בהצהרות לתקשורת. ויש הטוענים שזה לא מספיק כדי לבסס אמינות כלפי החברה בקהילה המדעית. "זה מדאיג שהם טרם פרסמו תוצאות מכל הניסויים הקליניים שהם מבצעים, שצוינו עד כה רק בהצהרות לתקשורת. הם לא פרסמו (בכתב עת מדעי, מ"ג) אף אחד מהם", מציינת אנה דורבין, חוקרת חיסונים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

במילים אחרות, מכיוון שתוצאות הניסוי, שנעשה בשיתוף פעולה עם המכונים הלאומיים לבריאות בארה"ב, טרם פורסמו בכתב עת מדעי או רפואי – הן גם לא עברו ביקורת עמיתים. מדובר בשלב קריטי בכל ניסוי מדעי, שבו מומחים חיצוניים שלא היו מעורבים בניסוי בוחנים לעומק את התוצאות ומאשרים (או לא מאשרים) את ההמצאים כאמינים מבחינה מדעית ורפואית.

כולנו מקווים שיימצא חיסון לנגיף הקורונה – ושלא נצטרך להמתין לו יותר מדי זמן ולא נאלץ להמשיך לראות יותר אנשים נפגעים מהנגיף הקטלני. אך על דבר אחד מסכימים מרבית המומחים: פיתוח חיסון יעיל נמשך לרוב לפחות שנה-שנה וחצי ועד אז נאלץ כולנו להתאזר בסבלנות. המרוץ למציאת חיסון או תרופה לקורונה ממשיך ועם הזמן סביר שנראה לא מעט חיסונים פוטנציאליים נכשלים, כפי שראינו בעבר במחלות קודמות. לכן כדאי בהחלט לצנן כל התלהבות מוקדמת מחיסונים שעוד נמצאים בשלבים ראשוניים של פיתוח ולהתנחם בכך שכל יום שעובר מקרב אותנו למיגור המגפה.

מגפת הקורונה היא אירוע שממשיך להתפתח ולהתעדכן. הדיווח הנוכחי נכון ליום ד' (20.05.2020) ועוד עשוי להשתנות. אנחנו משתדלים להביא לכם את הדיווחים העדכניים ביותר, אך חשוב להתעדכן מדי יום ביומו לאור השינויים הרבים.