באפריקה אובחנו עד כה פחות מ-100 אלף חולי קורונה, אך מומחים מארגון הבריאות העולמי מעריכים כי ביבשת עתידים לחלות כרבע מיליארד בני אדם בשנה הראשונה, ומספר המתים יהיה בין 150 ל-190 אלף. עוד צופים כי ההתפרצות תימשך מספר שנים, ותוביל להזנחת בעיות בריאותיות אחרות ביבשת. כתבה שפורסמה ברשת BBC מתארת את תמונת המצב במדינות אפריקה השונות:

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

קונגו: פחות מ-5,000 בדיקות בסך הכול

חולה קורונה ראשון ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו אובחן בתחילת מרץ, אולם רופאים מעריכים שהקורונה הגיעה למדינה עוד קודם לכן – אך לא אובחנה בגלל חוסר בציוד רפואי ובדיקות. בקונגו נרשמו יותר מ-1,600 חולים, המספר התשיעי בגובהו באפריקה אך נערכו בה פחות מ-5,000 בדיקות בסך הכול, כך שהמספר האמיתי אינו ידוע.

מצב חירום קונגו בגלל התפשטות הנגיף (צילום: רויטרס)
קונגו: עדיין מתמודדים עם התפרצות האבולה | צילום: רויטרס

עם גילוי החולים הראשונים ממשלהת קונגו הכניסה את המדינה להסגר, אך הנגיף הספיק להתפשט ל-7 מתוך 26 מחוזות במדינה. בנוסף, קונגו ידועה בשירותי בריאות לקויים, וההתפרצות הגיעה במקביל להתמודדות המתמשכת עם נגיף האבולה, שהרג יותר מ-2,000 בני אדם במדינה רק בשנת 2018.

קניה: מרכזי בידוד לחולים - בתשלום

בניירובי בירת קניה החליטה הממשלה להטיל הסגר יומי בין שעות אחר הצהריים ועד הזריחה, והכריזה על הקמת מרכזי בידוד ציבוריים – בתשלום. כך, כל חולה קורונה מאובחן מחויב לעבור למרכז ייעודי במחיר של 20 עד 100 דולר ללילה, סכום שמשתנה ממקום למקום.

הקורונה בקניה (צילום: רויטרס_)
הקורונה בקניה | צילום: רויטרס_

בין השאר הוסבו אכסניות, אוניברסיטאות ומלונות למרכזי בידוד ייעודיים. ההחלטה ספגה ביקורת רבה במדינה, בעוד האזרחים נמנעים מלהיבדק לקורונה – על מנת להימנע מהתשלום. כמו כן, הועברה ביקורת רבה על רמת ההיגיינה הירודה בחלק מהמרכזים וברשתות הופצו סרטונים המתדים ניסיונות בריחה מהמרכזים.

 

 

ניגריה: יותר מ-6,000 חולים

במקביל לדיווחים על כמות חולים גדולה בניגריה, הנשיא האריך את הסגר במדינה עד לסוף החודש. במדינה המאוכלסת ביותר באפריקה אובחנו יותר מ-6,000 חולי קורונה, המספר השלישי בגובהו ביבשת. קברן מהעיר הגדולה קאנו, אמר ל-BBC: "אף פעם לא ראינו דבר כזה, מאז התפרצות הכולרה שהורינו סיפרו עליה שאירעה לפני 60 שנה".

ניגריה (צילום: Reynaldo Riobueno, shutterstock)
ניגריה: כ-6,000 חולים | צילום: Reynaldo Riobueno, shutterstock

אתיופיה: איסור התקהלויות מעל 4 אנשים

דלקות בדרכי הנשימה נפוצות באתיופיה, המדינה השנייה הכי מאוכלסת באפריקה, שמונה יותר מ-100 מיליון בני אדם – מה שגרם לחשש ממתים רבים במדינה. בימים האחרונים מספר החולים המאובחנים ביום עלה, אך המספר הכולל עדיין נמוך, ועומד על פחות מ-400.

האו"ם: 45 מיליון רעבים בדרום יבשת אפריקה (צילום: רויטרס)
הקורונה באפריקה | צילום: רויטרס

מספר החולים הנמוך מפתיע לאור העובדה שאתיופיה, בשונה ממדינות רבות אחרות, לא הכריזה על הסגר כללי, והיא נוקטת בצעדים מוגבלים כמו איסור על קיום אירועי ספורט והתכנסויות של יותר מ-4 אנשים לבלימת התפשטות הנגיף.