אבו מאזן מתנפל על אמירות הסיפוח של נתניהו כמוצא שלל רב. הוא רואה בסיפוח לא רק איום אלא קודם כל הזדמנות להעיר לחיים את העניין הפלסטיני ולסגור על ישראל. אבו מאזן יודע, כפי שצריך להבין כל אחד מאיתנו, שסיפוח בגדה המערבית לא ישנה את המציאות בשטח. במקום צווים של אלוף פיקוד מרכז יהיו האישורים שיסופחו כפופים למרות משרדי הממשלה במישרין. יודפסו מפות חדשות, שאיש בעולם לא יתלה על קירות משרדו. מה שישתנה באופן דרמטי זו המציאות המדינית ולכך מכוון אבו מאזן.

 לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

התכנית שהוא עסק בהכנתה זה חודשים רבים פשוטה בתכלית:

- להכריז שהרשות הפלסטינית פטורה מכל התחייבויותיה על פי ההסכמים עם ישראל (וגם עם ארה"ב). לאמור: הוא יבחר איזה חלק מן ההסכמים להמשיך לקיים ואילו מהם להשהות. אין הוא יכול כמובן להשבית את כל ההסכמות שכן אין לרשות הפלסטינית יכולת לתפקד בלעדיהן.

- אבו מאזן הכריז – ולא בפעם הראשונה – על הפסקת התיאום הביטחוני אבל גם בתחום הרגיש הזה יניח כפי שעשה בעבר לראשי מנגנוני הביטחון שלו לקבוע את דרגת התיאום ושיטותיו. אין הוא יכול לישון בשקט ברמאללה בלי לדעת ששב"כ דואג לו.

אבו מאזן במהלך נאומו באום (צילום: AP)
אבו מאזן מציג באו"ם את מפת ישראל לפי תכנית טראמפ | צילום: AP

- כוונתו היא להאיץ את המהלכים לפתיחת חקירה פלילית של התובעת בבית הדין הבין לאומי בהאג. הדיבורים על סיפוח צפויים לדרבן את השופטים הדנים כעת בשאלה אם ניתן לפתוח בחקירה כזו, לתת אור ירוק לכך. משמעות חקירה בין לאומית תהיה שאפשר יהיה להוציא צווי מעצר גם בגלוי וגם בחשאי נגד בכירים ישראלים והצווים האלה יחייבו כל מדינה שהצטרפה לבית הדין בהאג. לרבים מאיתנו כדאי יהיה לחשוב פעמיים אם לנסוע לאירופה למשל.

- במקביל אבו מאזן יאיץ את המאמץ להשיג הכרה בפלסטין כמדינה שחלקים ממנה כבושים. הוא מאמין שיצליח להתקבל לארגונים בין לאומיים רבים שעל פי הבנות עם וושינגטון נמנע עד עכשיו מניסיונות להתקבל אליהם והוא יחתור לקבל הכרה במדינת פלסטין ממדינות שטרם עשו זאת. אם יצליח – אזי השטחים שיסופחו ייחשבו על פי הדין הבין לאומי לשטחים שנכבשו ממדינה אחרת ולא לשטחים שסופחו באזור שנוי במחלוקת. סיפוח כזה הוא תוקפנות לכל דבר לפי החוק הבין לאומי.

- אבו מאזן ימקד את מאמציו במפלגה הדמוקרטית בארה"ב, שמועמדה לנשיאות ג'ו ביידן כבר יצא בחריפות נגד הסיפוח; במדינות מערב אירופה ובקרב מדינות ידידות לישראל כגון אוסטרליה, קנדה ודרום אמריקה.

ההתנחלות איתמר. תסופח? (צילום: FLASH90, חדשות)
ההתנחלות איתמר בשומרון. תסופח? | צילום: FLASH90, חדשות

- בדעתו להפעיל לחץ גדול ככל שיוכל על עבדאללה מלך ירדן לממש את אזהרתו כי תהיה "התנגשות גדולה" בין ארצו לבין ישראל אם יתממש הסיפוח. לכל הפחות ייאלץ עבדאללה להשהות את חוזה השלום ובמצב כזה גם הנשיא א-סיסי במצרים ימצא עצמו במצוקה.

סיפוח אם כן יניב פירות אבל לא אלה שמבטיחים לנו. לא יהיה זה מעשה היסטורי של עיצוב גבולות ישראל אלא מהלך חפוז שכולו ניסיון להפיק רווח מהיר מחודשי כהונתו האחרונים של הנשיא טראמפ בלא שום ודאות שמי שיירש אותו בבית הלבן – בין בינואר ובין בעוד ארבע שנים – לא יבטל את ההכרה שייתן הבית הלבן עכשיו לתרגיל הזה. המצור המדיני על ישראל יכבד ועמו גם הסכנות לחרם לא רק על תוצרת ההתנחלויות אלא על ישראל עצמה. כך למשל עלולות לפעול מדינות כגון שבדיה, נורבגיה, אירלנד, בלגיה, לוקסמבורג ועוד.

עבדאללה מלך ירדן (צילום: רויטרס_)
מלך ירדן יפעיל לחץ. גם א-סיסי ייקלע למצוקה | צילום: רויטרס_

צריך להתפלל שנתניהו יתעשת ויידע לעצור לפני נקודת אל חזור. נכון שוויתור על סיפוח ולו מזערי עכשיו ייתפס כמפלה וכאות לחולשה אבל לא היינו צריכים להגיע לצומת כזה מלכתחילה. ולא, אנו נספח ואבו מאזן יחגוג.