הרב הראשי לישראל דוד לאו פנה היום (שלישי) במכתב דחוף לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לפתוח את בתי הכנסת באופן מיידי. הרב הראשי ציין במכתבו כי כיבד בימי הסגר את הגבלות הממשלה והוציא הוראות הלכתיות מקלות על תפילה בציבור, אך יחד עם זאת לא ייתכן כי למרות כלל ההקלות דווקא בתי הכנסת יישארו סגורים על מנעול ובריח.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"התפילה בציבור תופסת מקום חשוב בחיים היהודיים", כתב הרב לאו. "בימי ההסגר הוצאתי הוראות הלכתיות מקילות על אופני תפילה בציבור בנסיבות שנוצרו. הציבור, מתוך אחריות מלאה נענה ופעל על פי הנחיות אלו. חזרה לשגרה של מרכזי קניות, מסעדות וכדו' וחוסר מתן מענה לבתי הכנסת, מעורר אצל רבים תמיהה".

"לך אין צורך להכביר במילים על המקום של בתי הכנסיות בלב רבים", המשיך הרב הראשי. "תל תלפיות זה הוא מקום שבו אדם יכול לשפוך צקון לחשו ולהתחבר עם העליון ועינו אל יראיו. מתגובות הציבור שאני מקבל, אני חש אותם, ומבין עד כמה הדבר כואב להם. עמך בית ישראל אינו מאוגד בארגון או בהסתדרות כלשהי, ולכן לצערי קולם לא נשמע".

חיטוי בית כנסת (צילום: Flash90)
ייפתחו מחדש? חיטוי בית כנסת | צילום: Flash90

את מכתבו חותם הרב בבקשה לפתוח את בתי הכנסת בהקדם האפשרי: "חובה להוציא בהקדם הוראות ברורות בנושא זה להשיב את ציבור המתפללים לבתי הכנסת, ויפה הדבר שעה אחת קודם".

בימים האחרונים הוכן במשרד הפנים מתווה לפתיחת בתי כנסת ובתי תפילה לאחר משבר הקורונה. המתווה גובש לאור דרישת השר דרעי ויובא לאישור הממשלה בקרוב. על פי המתווה, בתי הכנסת ובתי התפילה ייפתחו רק עם מתפללים קבועים, ועם הפרדה של מושב בין מתפלל למתפלל.

כמו כן, יחויבו המתפללים לעטות מסכות בכל משך התפילה. סידורים ותשמישי קדושה יובאו מהבית ובכל בית כנסת ובית תפילה ימונה "גבאי קורונה", שתפקידו יהיה לאכוף את ההנחיות.

אריה דרעי  (צילום: Noam Revkin Fenton - Flash90)
גיבש מתווה שיאפשר את פתיחת בתי הכנסת. השר דרעי | צילום: Noam Revkin Fenton - Flash90

בתי הכנסת נסגרו בסוף חודש מארס, לפני יותר מחודש וחצי. עוד קודם לכן הוטלו הגבלות על תפילה בקבוצות גדולות, אך מסוף מארס נאסר על קיום מנייני תפילה ובתי הכנסת נותרו סגורים לחלוטין. בשבועות האחרונים הותרה שוב תפילה בקבוצות של עד 20 איש ובשטח פתוח בלבד. עבור מרבית בתי הכנסת והקהילות הייתה זו הפעם הראשונה זה עשרות שנים ששעריהם של בתי התפילה נותרו סגורים.

לפי נתונים של "מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה", שפורסמו בתחילת המשבר, נמצא כי מרבית חולי הקורונה שאובחנו בישראל נדבקו בבתי כנסת וישיבות (%29), במרכזי קניות ומסעדות (כ-%26) ובבתי מלון (כ-%15).