"מרחץ דמים": הישראלי שהסתבך ב"פרשת מכונות ההנשמה" מדבר

גיא פלג וירון אורן-פינס הוצגו כמי שהונו במיליוני דולרים את ארה"ב בשיא הקורונה, אולם לטענתם - הבעיה נעוצה בכלל בסין. "עשתה חרם על ארה"ב ולא הסכימה לספק לאמריקנים מכונות" • חלק א'

זמן צפייה: 11:36

בבית הפרטי שלו בעמק חפר, רגוע ונינוח יחסית לנסיבות, מתיישב לראשונה מול מצלמות חדשות 13 גיא פלג, אחד משני ישראלים שכל כלי התקשורת בעולם מחפשים כבר שבועות בלי הצלחה תחת הכינוי המפוקפק "צמד הנוכלים שהצליחו לעקוץ את הבית הלבן של טראמפ". "ניסיתי להימנע מזה כמה שיותר", הודה פלג, "אבל לא יכולתי לעמוד יותר מהצד עם מרחץ הדמים שהיה פה. הייתי חייב לעשות משהו".

בשורה של תחקירים בין-לאומיים הוצגו פלג וחברו הקרוב ירון אורן-פינס מקליפורניה כמי שקיבלו כ-70 מיליון דולר כדי לייבא מכונות הנשמה למדינת ניו יורק בשיא הקורונה, אבל לא סיפקו בפועל אפילו מכשיר אחד לרפואה מתוך כ-1,500 שהבטיחו.

עכשיו, תחת איום בתביעה, כששני השותפים הפכו כבר שם נרדף לישראלי המכוער תאב הבצע, פלג מבין שאין לו ברירה אלא לחשוף את גרסתו המלאה, איך יזמים חסרי כל ניסיון בטיפול בציוד רפואי רואים בתוך פחות משבוע בבנק כל כך הרבה כסף מהממשל, איך הם מכינים עבור אל על מסלול טיסה סיבובי ומטעה כדי שהיצרן הסיני לא יידע מה היעד הסופי של המכונות ואיך הם הופכים כמעט בן לילה מנכס אסטרטגי של ניו יורק לדמויות הנלעגות והשנואות של המשבר הזה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

"אי אפשר להתרכז": הורים וילדים נגד חובת עטיית המסכות בכיתות

מנדלבליט: "מעלים טענות כזב ומנסים לפגוע בעבודתנו"

נתניהו צפוי לבקש מבית המשפט לא להגיע להקראת כתב האישום

גיא פלג, הואשם בעוקץ מכונות הנשמה
גיא פלג, הואשם בעוקץ מכונות הנשמה | צילום: חדשות 13

"הצורך נוצר בגלל נגיף קורונה", הסביר פלג. "הרבה אנשים רצו לעשות כסף בתקופה הזאת וגם הרבה רצו לעזור במקומות שבהם הייתה התפרצות של המגפה. מכיוון שיש לי חברה שמתעסקת ויש לה קשרים, נרתמתי לסייע". פלג הדגיש כי השירות לא ניתן בחינם, "על עבודה משלמים אבל זה היה חלק מהביקוש באותו זמן ולי היו היכולות לעשות את זה".

בשלב זה הוא פנה לירון שמזה 30 שנה חי בארה"ב. השניים מכירים מילדות, כאשר נפגשו בלונדון כשהיו בשליחות עם משפחותיהם. "הוא אמר לי, 'כן, אני רואה את התמונות מניו יורק ואני לא יכול לשתוק, אני מזיל דמעה על זה'".

גיא מספר שבעזרת קשרים שלו ושל ירון השניים פונים לרשות החירום של ארה"ב ומשם נשלחים לדיאן קווברל, האחראית על קשרים עסקיים בבית הלבן בוושינגטון. ב-24 במארס ירון כותב לה שהממשל מעוניין לרכוש מהם ציוד חירום ועוד באותו היום דיאן מבקשת שיתכונן לבדיקת וידאו של המפעל בסין כבר למחרת. יום אחד חולף ודיאן מעדכנת שהיא ממתינה לתשובה סופית ממדינת ניו יורק.

מכונת הנשמה
מכונת הנשמה | צילום: חדשות 13

ב-27 במארס ירון מציג את הסוגים של מכונות ההנשמה וגם את המחיר הגבוה במיוחד - 45 אלף דולר תמורת מכשיר אחד. לימים הסכום הזה, פי שניים ויותר מהמקובל, יעמוד גם הוא בלב הטענות על "עוקץ הקורונה הישראלי".

לטענת פלג, "הסינים ניצלו את המצב. הביקוש היה גבוה, המכונות עלו ב-100% ואף יותר בזמן הקורונה. המפעלים עצמם עשו את זה. הם התכוננו לזה". מי שהיה מעוניין לרכוש מכונת הנשמה, הסביר, היה צריך להגיע לשנגחאי או לבייג'ינג עם כסף - והרבה ממנו. "המיומנות הייתה לעקוף את התור ולהשיג את המפעל דרך קשרים. להביא את המכונות במחיר שהוא לא מופקע יחסית. זו הייתה תקופה של מרחץ דמים".

לאחר שהנשיא טראמפ צייץ כי ארה"ב זקוקה למכונות הנשמה, אורן ביקש בתגובה שמישהו יצור איתו קשר - ומשם העניינים התגלגלו במהירות. "הבולשת הפדרלית וסוכנויות אחרות בדקו אותנו במשך שבוע ויותר. העברנו מסמכים, דרכונים, תעודות, שאלות ששאלו אותנו, בדיקות רקע שנעשו עלינו עם אנשים שמכירים אותנו". לא זו בלבד, האמריקנים, סיפר, "ראו את הסחורה לפני שהם הזמינו אותה ואישרו שזה מה שהם צריכים".

דונלד טראמפ
מעריך שיהיו פחות ממאה אלף חולים. נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ | צילום: רויטרס

רוב התשלום הועבר לחשבון הבנק של השניים. עכשיו השותפים מישראל פינס ופלג צריכים להתמודד עם המכשול העיקרי: מתברר שממשלת סין מסרבת למכור מכונות הנשמה לארה"ב של טראמפ, מי שרק כמה ימים לפני כן רמז שבייג'ינג אחראית במודע להפצת נגיף הקורונה.

"הסינים בתגובה עשו 'חרם שקט'", אמר פלג. "פשוט כשהיית בא ואומר 'אני רוצה למכור לארה"ב' היו סוגרים לך את השער של המפעל. אומרים לך 'אנחנו לא מדברים איתך'. ולא הסכימו לספק מכונות הנשמה לאמריקנים - אפילו לא מסכות".