בשבועות האחרונים, וביתר שאת מאז ההקלות בסגר וההכרזה על התו הסגול, ישראלים רבים מוצאים את עצמם בסיטואציה שפחות מוכרת להם – עומדים בתור. לא רק בתור לדואר, אלא גם בתור לכניסה לסופר, למקס סטוק או לזארה, בשל ההגבלה על מספר הלקוחות המורשים להיכנס לחנויות.

אפליקציה חדשה וחינמית מבקשת לחסוך לנו את העמידה המתישה בחום עם מסכה, שמעוררת חשש גם מהידבקות בקורונה, ופיתחה מערכת המאפשרת הקמת ניהול ותורים מרחוק. בסיס המערכת, שפותחה על ידי ענן אורקל, הוא הרעיון שבכלים הטכנולוגיים (טלפונים ניידים) המצויים בידי כמעט כל המשתמשים, אפשר להעביר את התור הפיזי למרחב הווירטואלי.

האפליקציה שפיתחה חברת טרגט מערכות נקראת "תורונה", ובאמצעותה כל בעל עסק יכול להקים במספר דקות תור אינטרנטי ולקבל קישור, אותו יוכל להעביר ללקוחותיו במספר דרכים שמופקות על ידי המערכת – הודעת וואטסאפ, קישור במייל ושלט לתלייה מחוץ לבית העסק. הלקוח יכול להיכנס לתור בכל רגע נתון מהבית או מכל מקום בקרבת העסק ולראות את מצב התור, ולהיכנס בלחיצת כפתור להמתנה בתור. מנהל התור מזמן את הלקוחות בלחיצת כפתור לפי סדר כניסתם לתור. הממתינים מקבלים הודעה כאשר תורם מתקרב, ורואים בזמן אמת את קצב הכניסה למקום השירות.

המערכת פותחה כחלק מאסטרטגיית היציאה ממשבר הקורונה וכפתרון כללי לניהול תורים. בקיבוץ משמר העמק, לדוגמה, עושים בה שימוש בשבועות האחרונים, ומנהלים את התורים לכניסה לכלבו, שהפך למשמעותי במיוחד לנוכח סגירת חדר האוכל. "עקב מגבלות המצב והצורך בשמירה על מכסת קונים בזמן נתון, נוצר מצב בו נוצרו תורים ארוכים של קונים בפתח הכלבו, מה שיצר אי נוחות רבה ותסכול מתמשך. במצב דברים זה התחלנו לחפש פתרונות שונים שיענו על הבעיה, והאפליקציה נתנה לנו מענה יעיל וחינמי", מספר ירון שטרן, רכז ענפי שירות במשמר העמק.

ומה ההבדל בין האפליקציה הזו לבין שירותים אחרים שקיימים בשוק? אביחי בר-לב, שותף בטרגט, מסביר: "צריך להפריד בין מערכות ממוחשבות לזימון תורים, כמו בקופות החולים, לבין מערכות של ניהול התורים. בסופר פארם קליק, למשל, אפשר להזמין מהבית תור לבית המרקחת לטווח שעות מסוים, אבל ברגע שהגעתם לשם, אתם יכולים לגלות שהתור מתעכב ושעדיין ישנה המתנה של רבע שעה. כך גם באתר של הדואר – גם אם הזמנתם תור מראש, עדיין יכול להיות שחבילה אבדה, והתור הפיזי מתעכב. המערכת שלנו מאפשרת לאנשים לא לצאת מהבית, עד שתורם מגיע. בימי הורים, לדוגמה, בכל קבוצות הוואטסאפ מבקשים, 'תכתבו מי נכנס עכשיו', כי תמיד נוצרים עיכובים. ניהול תור יכול להיות יעיל לא רק לעסקים, ולא רק בימי הקורונה, אלא גם לפעילויות חברתיות שגוררות עמן תורים, למשל תור לצילום מגנטים, לאיפור ושאר פעילויות באירועים.