יש תקוה: ארבע נשים, ניצחון אחד

כתמיד, ביום ירושלים הקרוב יצוין גם יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל • ערן סויסה מייחל שההישגים המרשימים של פנינה תמנו שטה, עדן אלנה, תקוה גדעון ומסלו טגניה מסמנים שינוי מהותי ועקבי ביחס לעדה ואת הגשמת חזון הנספים

צילום: משה נחומוביץ', יהודה פרץ, רונן אקרמן, דו"צ // עדן אלנה, פנינה תמנו שטה, תקוה גדעון ומסלו טגניה

מהן תצא הבשורה: שבועיים אחרי תחילת השנה הגיעה הבשורה הראשונה. מסלו טגניה מונתה לקצינת משאבי האנוש של אוגדה 91. טגניה עושה היסטוריה והיא הראשונה מקרב יוצאות אתיופיה שעונדת דרגת סגן-אלוף.

חודשיים אחר-כך זו היתה עדן אלנה, חיילת, בת 19, שכבשה את לב הצופים בבית וניצחה ב"הכוכב הבא". "מעולם לא היו גזענים אלי כי לא נתתי לעצמי לחשוב שיש נגדי גזענות", סיפרה. "מי שמכיר אותי יודע שאני בן אדם מאוד חיובי, אז למה מראש לחשוב במושגים האלה?". עם הגישה היפה הזאת היא עשתה עוד היסטוריה בעולם הבידור והפכה להיות הישראלית-אתיופית הראשונה שנבחרה לייצג את ישראל באירוויזיון.

לפני חודש היתה זו תקוה גדעון שיצאה אחרונה מבית "האח הגדול" עם מיליון שקל בכיס והרבה כבוד לעדה. גדעון לא עשתה היסטוריה, אבל הביאה למסך את האתיופית החדשה והלא מתנצלת. "זו אני, וזה מה שיש", אמרה אחרי הניצחון. "מי שאוהב אוהב, ומי שלא זו בעיה שלו".

אתמול (ראשון) הושבעה לשרה בכנסת פנינה תמנו שטה. הילדה בת השלוש שעלתה לארץ מגונדה הפכה אחרי 35 שנה בארץ לשרה הישראלית-אתיופית הראשונה בישראל. "אני מקווה שכל ילד וילדה שרואים אותי ונקודת ההתחלה שלהם היא לא פשוטה, שידעו לחלום. הם יכולים להגיע לכל מקום".

חמישה חודשים, ארבע נשים. מנצחות ומובילות בפוליטיקה, צבא, מוזיקה וגם בריאליטי. חזקות, מוכשרות ואמיצות. יש כמה מתייפיפים שיחשבו שעצם כתיבת הטור הזה מעידה על גזענות. שיחשבו. העיקר שמארבעתן תצא הבשורה ותגיע המהפכה לעדה שסובלת מאפליה מתמשכת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר