השילוב של החום החריג והחובה לחבוש המסכות בכיתות עושה את שלו: למרות שרק אתמול (ראשון) חזרו כשני מיליון תלמידים לבתי הספר ולגנים אחרי יותר מחודשיים של בלבול וחוסר ודאות שנגרמו עקב התפשטות נגיף הקורונה, בבתי ספר רבים קוראים לא לשלוח את התלמידים - ולא בגלל החשש מהקורונה, אלא בגלל ההנחייה של משרד הבריאות לתלמידי כיתות ד' ומעלה לחבוש מסכות - גם בצל החום הכבד. 

 לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות


הדגשים שפרסם משרד החינוך להתנהגות נכונה במוסדות החינוך - ומעוררים מחלוקת: 


● שהות במרחב ממוזג במידת האפשר או מאוורר או מוצל
● לשתות הרבה מים
● לא לקיים פעילויות חוץ בשעות החום
● להימנע ממאמץ גופני בחום
● שיעורי חינוך גופני יהיו באולם ממוזג בלבד
● בהפסקות מומלץ לשהות במקומות מוצלים

במספר בתי ספר בראשון לציון קראו להורים לא לשלוח את ילדיהם לבית הספר עד לשבוע הבא עקב תנאי החום הקיצונים בשילוב החובה לעטות מסכות בכיתות - תנאים שהם סבורים שיקשו מאוד על הלמידה במהלך היום. גם בהרצליה לא יחדשו מחר את הלימודים לכיתות ד'-יב' בגלל השרב.

גם בבתי ספר בתל אביב החליטו לא לשלוח את הילדים עקב תנאי מזג האוויר הקיצוניים והדרישה לעטות מסכות: " מזג האוויר החריג בקיצוניותו מקשה על הילדים והמורים בבתי הספר. לפי הנחיות משרד הבריאות, תלמידי ד׳-ו׳ וחטיבות הביניים נדרשים לעטות מסכות לאורך כל זמן שהותם בבית הספר - זו דרישה לא הגיונית!". 

יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר "תמיר" בעיר החליטו שלא לאפשר את חזרת הילדים ולהשבית את הלימודים עד יום ראשון הקרוב. "עד ליום ראשון נדרוש כי תימשך הלמידה המקוונת באחריות צוות המורים בבית הספר", נמסר. 

קורונה בישראל - בית ספר במבשרת ציון חוזר לשגרה (צילום: EMMANUEL DUNAND, AFP)
בתל אביב משאירים את ההחלטה בידי המנהלים | צילום: EMMANUEL DUNAND, AFP

במנהל החינוך בעיריית תל אביב-יפו מאפשר למנהלים אוטונומיה בניהול בית הספר. "היות ומתווה משרד החינוך אינו מותאם אחד לאחד לחיים בבית הספר, והיות ומנהלי בתי הספר רואים את צרכי התלמידים השונים, כל מנהל ומנהלת בשיתוף הנהגות ההורים בנו מתווה מותאם דיפרנציאלית וגמיש", נמסר מהעירייה. 

כרמל שאמה-הכהן, ראש עיריית רמת גן, יצא נחרצות כנגד ההנחיות. "זה מאוד מורכב, לא בטוח שזה יעבוד. דיברנו בפורום ה-15 שאם הדברים יעיקו, נדחה את החזרה של הכיתות הגבוהות ליום ראשון", סיפר שאמה הכהן ב"חדשות הבוקר". "פנינו למומחים מבית החולים שיבא, הצגנו בפניהם את התנאים של המתווה הממשלתי וקיבלנו אישור וחוות דעת שכן אפשר לסגור את החלונות בשבוע של עומס החום".

לאחר התייעצויות שנערכו ביישוב אלפי מנשה, הוחלט כי שכבות ד'-ט' לא יחזרו ללמוד השבוע במתכונת רגילה אלא בצורה הדרגתית, במטרה לאפשר לתלמידים חזרה בטוחה ונעימה. במהלך השבוע יזומנו התלמידים למפגש אחד, של כשעתיים, בקבוצות קטנות עם המחנכת והחברים. ביום ראשון, 24 במאי, יחזרו התלמידים למתכונת מלאה. 

בעיריית יהוד-מונוסון החליטו לדחות את חידוש הלימודים לכיתות ד'-ו' וחטיבות הביניים ליום רביעי הקרוב, 20.5.20.  עד ליום רביעי תימשך הלמידה המקוונת באחריות צוות המורים בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים. גני הילדים, כיתות א'-ג' והחינוך המיוחד ממשיכים ללמוד כרגיל.

קריאות לפטור ילדים מחובת המסכות עד תום גל החום

באיגוד לרפואת ילדים קוראים למשרד הבריאות שלא לחייב את התלמידים לחבוש מסכות בימים הלוהטים הללו. "יעילות המסכות במניעת הדבקה בקרב הילדים עצמם לא ברורה ואין על כך עדויות בספרות המדעית", נמסר מהאיגוד. "מעבר לכך, ההתרשמות העולה ממרבית הנתונים היא שילדים אינם מדביקים במידה משמעותית. המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ממליץ רק לעובדי ההוראה בבתי הספר לחבוש מסכות".


"המלצת משרד החינוך לחבישת מסכות ניתנה במסגרת ההמלצות הכוללות למרחב הציבורי, וככזו יש לכבדה", הוסיפו, "עם זאת, בגל החום הנוכחי הפוקד את המדינה חבישת מסכות על ידי הילדים במשך שעות ארוכות אינה מעשית וגובלת בקושי משמעותי ביותר, מסיכות שיירטבו מזיעה יהיו בלתי יעילות. אי לכך אנו סבורים שיש מקום לפטור מחובת המסכות את הילדים עד תום גל החום הנוכחי".