לפיד: "הענקת הנהגת המפלגה לגנץ הייתה שגיאה פוליטית"

יו"ר האופוזיציה ביקר בחריפות את הקמת הממשלה בריאיון לחדשות 13, והצהיר: "זו לא ממשלת חירום, זה סידור עבודה במאות מיליוני שקלים". עוד טען: "נתניהו לא רימה את בוחריו - גנץ ואשכנזי כן"

זמן צפייה: 08:02

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ביקר היום (ראשון) בחריפות את הקמת ממשלת נתניהו-גנץ, והצהיר כי "הענקת הנהגת כחול לבן לבני גנץ הייתה טעות פוליטית". עוד טען: "זו לא ממשלת אחדות ולא ממשלת חירום - זה סידור עבודה וג'ובים במאות מיליוני שקלים על חשבון הציבור". את הדברים אמר בריאיון לחדשות 13.

"מה שקורה כרגע זה ניתוק אולטימטיבי", הדגיש לפיד. "יותר ממיליון מובטלים יושבים בבית, עסקים קטנים נהרסים, ואלה מסדרים לעצמם ג'ובים. כל הממשלה הזאת היא ממשלת הג'ובים. זו לא ממשלת אחדות – זו ממשלה ברשות נתניהו. אין אדם, לדעתי כולל גנץ, שחושב שהרוטציה תגיע. אין ממשלת אחדות בראשות נתניהו – אדם שהפך את השנאה למקצועו, וכל חייו רק גורם לחצי עם לשנוא ולכעוס על החצי השני".

עוד בחדשות 13:

שר המים והמשרד לקידום קהילתי: התיקים המומצאים של הממשלה ה-35

"שיחת הדמעות" וחילופי האשמות: הלילה הקשה של מאוכזבי הליכוד

סוף למשבר הפוליטי: ממשלת נתניהו-גנץ הושבעה בכנסת

יאיר לפיד
יאיר לפיד | צילום: חדשות 13

לפיד המשיך ותקף את שותפיו הפוליטיים לשעבר: "נתניהו לא רימה את בוחריו - גנץ ואשכנזי אמרו לבוחרים שהם לא ישבו תחת ראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום. רימו גם אותי. הם היום נשבעו אמונים לאדם שבעוד שבוע ייעמוד לדין על הפרת אמונים". עוד הוסיף: "אנחנו נהיה באופוזיציה בשביל להגיד שיש אלטרנטיבה. זו לא אופוזיציה פשוטה, אבל נדע לתת אלטרנטיבה לאזרחי ישראל. אני מדבר עם כל האופוזיציה".

לגבי סוגיית הסיפוח אמר יו"ר יש עתיד: "אתנגד להחלת ריבונות כי זה צעד חד צדדי. הסיבה היחידה שהמשיכו לדבר על ריבונות היא שנתניוה רצה להסיח את דעת הציבור. זה קלאסי נתניהו – לזרוק נושא מדיני כדי שלא ידברו על מה שהוא לא רוצה שידברו עליו".

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם במהלך השבעת הממשלה
יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם במהלך השבעת הממשלה | צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום

השר צחי הנגבי התייחס אף הוא בריאיון לחדשות 13 להקמת הממשלה. "אין ספק שהממשלה הזאת מנופחת, זה לא חדש - לפני חודש וחצי נחתם ההסכם שניפח את הממשלה, ואילולא ההסכם הזה היינו בבחירות", אמר. "אנחנו בליכוד, המפלגה הגדולה ביותר, בגלל הצורך בממשלה גדולה ירדנו בכוחנו: רה"מ ויתר על חצי מכהונתו ואנחנו ירדנו מ-18 שרים לבפועל 16. אנחנו משלמים את מחיר מצוקת ההצטמקות הזאת באהבה. אילולא זה, היינו משלמים שני מיליארד שקל על בחירות מטומטמות".

על התפקיד שהוקצה לו בממשלה אמר הנגבי: "ניסיתי להגיע לפגישה עם נתניהו, מחיתי על כך שלא הצלחתי להגיע בין הראשונים. בפגישה הוא הבהיר לי את עמדתו, שאני חייב להיות בממשלה, והציע לי את תיק ההתיישבות. לא ידעתי שיש תיק כזה והוא הסביר לי שבונים תיק כזה, אבל אז הבנתי שלפעמים בונים גם דברים טובים. ההתישבות זה דבר שבזכותו התחלתי את חיי הפולטיים, ואחרי 25 שנה תהיה לי זכות לתרום לזה. יש חטיבה להתיישבות, אבל מי שעוסק בהתיישבות זה גם משרד הביטחון וגם צה"ל וגם משרד הבינוי והשיכון ועוד, והמטרה היא דווקא לחסוך ולהכניס את כולם תחת מסגרת אחת. אני חושב שזה ייעול ולא בזבוז".

חבר הכנסת צחי הנגבי בהשבעה לכנסת ה-23
חבר הכנסת צחי הנגבי בהשבעה לכנסת ה-23 | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום נשא לפיד דברים בטקס השבעת הממשלה. "הבניין הזה איבד היום סופית את אמונם של אזרחי ישראל", אמר. "אנשים שונאים פוליטיקאים. שונאים פוליטיקה. לא חושבים שהיא מייצגת ערכים. הם צודקים במיליון אחוז. הפוליטיקה לוקחת את הכסף שלהם, ולא נותנת כלום בתמורה. אין כבר שום קשר בין הפוליטיקה לבין החיים האמיתיים של אנשים אמיתיים".

"בחיים האמיתיים של אנשים אמיתיים, אדם עם שלושה כתבי אישום לא יכול להיות סגן מנהל בית ספר, רופא במחלקה פנימית", המשיך, "הוא לא יכול להיות נהג של שר. הוא לא יכול להתקבל לבה"ד 1, להיות קצין בצה"ל. בבניין הזה, שני רמטכ"לים של צה"ל נכנעו היום לאדם עם שלושה כתבי אישום פליליים חמורים. אתם נשבעים היום אמונים, לאדם שעוד שבוע יעמוד למשפט על הפרת אמונים. על שוחד. על מרמה. בחיים האמיתיים אתה לא נותן לילדים שלך לשחק עם בן אדם כזה. פה בבניין הוא ראש הממשלה".

"לא יכולה להיות 'ממשלת אחדות בראשות בנימין נתניהו'. אתה לא יכול שנים על גבי שנים לפצל את עם ישראל, לגרום לחצי אחד לשנוא את החצי השני, ואז להכריז על עצמך כראש ממשלת האחדות. אנחנו יודעים בדיוק מה אתם חושבים אחד על השני. אין דבר שאני יכול להגיד פה על הדוכן שיהיה גרוע ואלים ומכוער, כמו הדברים שאמרתם אחד על השני. שאתם עדיין אומרים אחד על השני מאחורי הגב. זה לא יחזיק מעמד כי זה עקום. מה שמורכב עקום, מתפרק מהר".