בעקבות ההנחיות המחמירות שניתנו לתלמידים שחוזרים לבתי הספר – הורים רבים מסרבים לשלוח הבוקר (ראשון) את ילדיהם ומבקרים בחריפות את המתווה, "הבלתי אפשרי" לטענתם, של משרד החינוך. "כל יום אנחנו שומעים על בית ספר שנסגר ועוד מורה שחולה ואני לא מוכנה לקחת את הסיכון הזה", אמרה אחת האימהות.  בנוסף, ראש המעבדה לתקשורת ונוירופסיכולוגיה בבינתחומי הרצליה הסביר כי הנחיות המסיכות והדרך בה התלמידים ישובו ללמוד עשויה לפגוע בתלמידים הסובלים מהפרעות קשב ולהגדיל את הפערים בין התלמידים בכיתה. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

אחת האימהות כתבה בפייסבוק: "אני מורה לכיתה ו' ומחנכת כיתה ולא שולחת את הבנות שלי לכיתה עם חלונות פתוחים בשרב וחובת מסכה בכל שעות היום. ולוקחת בחשבון גם את המורות שנקבע להן שאין הפסקות ואין חדר מורים - איזה מורות יקבלו את התלמידים האם הן תהיינה פנויות ללמידה והכלה?".

מירי כהן אמא ל-3 בנות מאשקלון סיפרה ל-N12: "יש לי שלוש בנות, אחת בכיתה ו' אחת בכיתה ד' ואחת בכיתה ב'. כיתות ב' למעשה חזרו לפני שבועיים ללמידה בקפסולות וכבר אז אני לא החזרתי את הבת שלי לבית הספר. לא ראיתי לנכון לקחת סיכון עם הקטנה שאולי תידבק ואז אנחנו נצטרך להיות בבידוד אחרי שהקפדנו כל כך הרבה זמן על ההנחיות".

משפחה עם מסכות (אילוסטרציה: FamVeld, shutterstock)
משפחה עם מסכות (אילוסטרציה) | אילוסטרציה: FamVeld, shutterstock

"לדעתי פתיחת מערכת החינוך נובעת אך ורק מלחץ ציבורי וכלכלי ולא כי הכל תקין", הוסיפה כהן. "הסיבות שאני לא רוצה לשלוח אותן הן: הריחוק החברתי - ילדים שלא נפגשו בגיל הזה ולא יכולים להתקרב, להתחבק ולהביע רגשות. זה משהו מנוכר ואני לא יכולה לא לתת לבנות שלי להרגיש".

"חבישת מסכות: אני לא רואה איך ילדים מצליחים להיות עם מסיכה כל היום. יצאתי איתן לחצי שעה והן לא מסוגלות להיות עם זה כל כך הרבה זמן", טענה. "והדבר האחרון הוא סכנת ההדבקה. כל יום אנחנו שומעים על בית ספר שנסגר ועוד מורה שחולה ואני לא מוכנה לקחת את הסיכון הזה. אני מעדיפה לשמור עליהם בבית".

"לא יודעת אם מה שאני זה נכון אבל מעדיפה שזה בידיים שלי ובשליטה שלי אני מעדיפה לא לקחת סיכון ולא לשלוח אתן", הסבירה האם ל-3. "יותר מזה גם אם זה יהיה חובה - אני לא בטוחה שאמהר לשלוח אותן. כל עוד אני יודעת שיש סכנה - לא אשלח".

ילדים  עם מסכות (צילום: חן ליאופולד, פלאש/90 )
ילדים עם מסכות (ארכיון) | צילום: חן ליאופולד, פלאש/90

אמא אחרת כתבה: "מאוד מתלבטת לגבי זה. מצד אחד הילדים ממש רוצים לחזור, מצד שני נראה לי ממש לא ראלי לשבת כל היום עם מסכה. חושבת לתת להם לנסות ולהחליט".

"אני לא רואה איך ילדים מצליחים להיות עם מסכה כל היום"

בהודעת הנהגת ההורים נכתב: "כגוף היציג והמוכר של הורי ישראל מברכת על החזרה לשגרת לימודים החל מראשון הקרוב, אך דורשת כי יפורסם מתווה חזרה לשגרה ברור ובר ביצוע ובו הוראות ישימות שהציבור יכול לעמוד בהן".

"במתווה הנוכחי - ההנחיות לחבישת מסכות על ידי התלמידים וצוותי החינוך במהלך כל יום הלימודים הינן הנחיות קשות ליישום ואכיפה, בפרט לנוכח ימי הקיץ החמים, כמו גם הקושי לשמור על הפרדה בזמן האוכל ובהפסקות ויש צורך למצוא חלופות אחרות", הוסיפו. "במתווה הנוכחי - אסור לערבב מספר כיתות וגנים בצהרון אחד, זה יגרום בהכרח לאי פתיחת צהרונים וכתוצאה מכך, אנשים יישארו בבית עם ילדיהם ולא יחזרו לעבודה".

ילדים חוזרים לבית הספר אחרי הקורונה (צילום: חדשות 12)
מורים עוטים מסכות פנים | צילום: חדשות 12

ההורים הוסיפו: "במתווה הנוכחי - הנחיית משרד הבריאות לצמצום מספר הנוסעים באוטובוס בודד, הביאה לביטול קווי אוטובוסים בחלק גדול מהערים, כאשר חלקם הגדול משמשים להגעת הילדים למוסדות החינוך. יש לבטל את ההנחיה ולאפשר לתעדף את החזרת קווי הסעות התלמידים. טוב יעשו מקבלי ההחלטות אם יתכנסו ויעדכנו את ההוראות ויפה שעה אחת קודם ולא בדקה ה-90".

פרופ' בועז בן דוד, ראש המעבדה לתקשורת ונוירופסיכולוגיה לאורך החיים, בבית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה בבינתחומי הרצליה: "מחקרים עדכניים מראים שהנזק הוא משמעותי ביותר במצב של רעשי רקע בכיתה, במיוחד בשל דיבור מתחרה. מי שיתקשה במיוחד אלו הם תלמידים עם הפרעות קשב ברמות שונות אפילו קלות".

"במחקר שנערך בקרב סטודנטים בגילאי ה-20 נמצא כי הם סובלים מירידה קלה בקשב, הנחשבת נמוכה מסף ההגדרה כהפרעת קשב, וסובלים מעיכוב משמעותי בתפיסת דיבור", הוסיף פרופסור בן דוד. "אנו צופים כי הממצאים בקרב תלמידי בתי הספר יהיו דומים. כך תלמיד אחד יבין את הכל והתלמיד השכן יפסיד מילה פה ומילה שם וכך יאבד את משמעות המשפט וההקשר, ומשם תסכול ותיוג 'הילד המפריע'. המסכה בנוסף פוגעת בהבנת הקשר והרגשות של הילד".