תאונה חריגה למטוס קרב של חיל האוויר האמריקאי בסוף השבוע. המטוס המריא, על פי שעון ארה"ב, ביום שבת בשעה 9:15 בבוקר לטיסת אימון מבסיס אגלין שבפלורידה. הטייס הצליח לנטוש את המטוס בשלום, ופונה לבדיקות רפואיות ליתר ביטחון. עדיין מוקדם לקבוע מה גרם להתרסקות ונבחן האם מדובר בטעות אנוש או כשל טכני.

ברשת הופצו כמה סרטונים שמתעדים כביכול את התאונה, אך ספק עד כמה הם אותנטיים. על פי הודעת חיל האוויר האמריקאי, מדובר במטוס חמקן F-22 השייך לכנף הקרב 325. זהו אחד ממטוסי החמקן המתקדמים בעולם ובשל הסיווג שלו, הקונגרס אסר על מכירתו לחילות אוויר זרים, לא משנה כמה הם מוכנים לשלם.

מדובר גם באחד ממטוסי הקרב היקרים בחיל האוויר האמריקאי ובעולם כולו. עלות פיתוח המטוס עומדת על 67.3 מיליארד דולר, לא כולל שדרוגים. במקור האמריקאים תכננו לרכוש למעלה מארבע מאות חמקנים כאלו כדי שיחליפו את צי מטוסי ה-F-15C, אולם בשל עלות המטוס שהגיעה ל-160 מיליון דולר ליחידה, נרכשו רק 195 חמקנים מסוג זה.

בשל עלויותיו נסגר קו הייצור של המטוס לפני קרוב לעשור. בשנת 2004 התרסק מטוס F-22 לראשונה ומאז זה קרה עוד פעמיים בשנים 2009/10. המטוס שהתרסק כעת השתייך לקבוצת גיבוי שנועדה להכשרת טייסים ולא חלק מהצי המבצעי, שלא נפגע כתוצאה מהתאונה. אחרי ההתרסקות, לחיל האוויר האמריקאי יש בסך הכל 185 חמקנים כאלו.

מטוס הקרב ממריא (צילום: Senior Airman Colby L. Hardin/USAF/Getty Images)
נאסר למכור אותו לזרים לא משנה כמה ישלמו. F-22 | צילום: Senior Airman Colby L. Hardin/USAF/Getty Images