שתף קטע נבחר

פברואר: ירידה חדה בהשקעות הזרות באג"ח

זאת לעומת ינואר, שהיה חודש רב השקעות. תושבי חוץ השקיעו כ-270 מיליון דולר באגרות חוב ישראליות וכ-50 מיליון דולר במניות ישראליות הנסחרות בחו"ל. ההשקעות הישירות בישראל הסתכמו בכ-340 מיליון דולר. תושבי ישראל השקיעו במניות ואגרות חוב זרות כמיליארד דולר

‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏בנק ישראל פרסם היום (א') את נתוני השקעות תושבי חוץ בישראל, ונתוני השקעות תושבי ישראל בחו"ל לחודש פברואר 2010, ונראה כי חלה תפנית שלילית חדה במגמת ההשקעות של תושבי חוץ בישראל.

 

לפי נתוני החטיבה למחקר וסטטיסטיקה בבנק ישראל, התפנית השלילית התבטאה במימושים נטו, לעומת הזינוק חד בהשקעות בניירות ערך ישראליים סחירים שנרשם בינואר. מולם הסתמן גידול בהשקעות תושבי ישראל במניות ובאג"ח זרות, בעיקר של המשקיעים המוסדיים.

  

 

רכש המשקיעים הזרים בנירות ערך ישראליים בינואר הסתכם בכ-2.15 מיליארד דולר, מהם כ-1.95 מיליארד דולר (1.3 מיליארד במק"מים ו-650 מיליון באג"ח ממשלתיות, שחר וגליל, ורק 200 מיליון דולר במניות.

 

פברואר הסתיים במימושים נטו של כ-450 מיליון דולר, רובם במניות. אמנם היו בחודש שעבר גם רכישות באג"ח ממשלתיות ומק"מים בסך 270 מיליון דולר. רובן התקזזו במימושים בהיקף של כ-230 מיליון דולר.

 

מבנק ישראל לא התקבל הסבר לתפנית. עם זאת, ההערכה בחוגים בנקאיים היא שהזינוק בינואר נבע בעיקר הודות לשער הריבית בישראל הגבוה ביחס לחו"ל. הערכה זו נובעת מהרכש המסיבי של המק"מים אשר מומן בהמרות גדולות של מט"ח לשקלים. הירידה התלולה בפברואר לפי אותן הערכות היא ביטוי להמתנה לעליות בשער הריבית, כשלא

חל שינוי בשער בחודש שעבר.

 

עיקר המימושים בפברואר היו בענפי הכימיה והתרופות. ההשקעות הישירות של תושבי חוץ בישראל באמצעות הבנקים (כולן במניות, גם לא סחירות) היו בפברואר בהיקף של כ-340 מיליון דולר, כמו בינואר. עיקר ההשקעות התרכזו בענף הטכנולוגיה העלית. במניות ישראליות הנסחרות בחו"ל הושקעו כ-30 מיליון דולר.

 

הרכש בינואר היה שיא בהשקעות הזרות בבורסה בתל-אביב בשנה האחרונה. השיא הקודם נרשם בספטמבר שעבר בסך 1.5 מיליארד דולר, לעומת חודשיים של רכישות מסיביות בולטות (כ-700 מיליון דולר) בחודשים אוגוסט ונובמבר. ביתר חודשי השנה הרכש נע לכל היותר בין 200-400 מיליון דולר לצד מימושים בין 50-250 מיליון דולר.

 

באשר להשקעות של ישראלים בחו"ל בפברואר - ההשקעה נטו במניות זרות עמדה על כ-850 מיליון דולר, מתוכם כ-710 מיליון דולר של המוסדיים, וכ-140 מיליון דולר של המגזר העסקי ומשקי הבית.

 

באג"ח זרות הושקעו נטו כ-160 מיליון דולר מהם כ-130 מיליון של המוסדיים וכ-70 מיליון של משקי הבית, לצד מימושים של המגזר העסקי בסך כ-40 מיליון דולר. בהשקעות הישירות של ישראלים היו רק מימושים נטו בהיקף קטן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השקיעו בטכנולוגיה עילית ישראלית
צילום: AP
מומלצים