כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
המאבק על הגיוס

חשיפת 'בחדרי': בכחול לבן מתעקשים; האדמו"רים הסכימו לוותר

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי במסגרת המו"מ המתקדם בין הליכוד ליהדות התורה, בכחול לבן לא מרוצים מהניסוח בשני סעיפים הכלולים בטיוטת ההסכם בנושא חוק הגיוס והסטטוס קוו. לאור התעקשותם, מזכיר המועצת עלה לבתי האדמו"רים שהורו לוותר ולשנות כפי דרישת כחול לבן

חשיפת 'בחדרי': בכחול לבן מתעקשים; האדמו"רים הסכימו לוותר
בני גנץ צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

חשיפת 'בחדרי חרדים': מסמך התיקונים שהעבירה סיעת 'יהדות התורה' לליכוד ובו דרישה לתיקון סעיפים בנושא חוק הגיוס והסטטוס קוו, עדיין מנוהל במסגרת שיחות בין הצדדים, כאשר בכחול לבן מתעקשים לשלב שני סעיפים בנושאי דת. הנושא עולה בשעה זו לדיון בפני מועצת גדולי התורה החסידית.

כפי שדווח לראשונה ב'בחדרי חרדים', מדובר בסעיפים שנכנסו לבקשת נציגי יהדות התורה, שנועדו לעגן את הסיכומים עם הליכוד במקרה ואחד מנושאי הדת העקרוניים או חוק הגיוס יפסל בבג"צ או שמא תעלה מצוקה אחרת בנושא הסטטוס קוו.

לידי 'בחדרי חרדים' נודע על שני הסעיפים ששולבו בהסכם, סעיף 11 וסעיף 15 והם מתפרסמים כאן לראשונה. בסעיף הראשון מבקשים ביהדות התורה לעגן את נושאי השבת ושאר נושאי הסטטוס קוו והם דרשו לשלב סעיף שנכתב בהסכם הקואליציוני בין הסיעות החרדיות לראש הממשלה לשעבר אהוד ברק.

בטיוטה ההסכם נכתב: "ישמר הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה כפי שהיה מקובל עשרות שנים בישראל. הממשלה תעשה לכבד את השבת ומועדי ישראל ששמרו על קימונו כעם. לגבי כל שינוי הפוגע בסטווס קוו". את המילים הבאות ביקשו בכחול לבן להסיר מהנוסח: "ובכלל זה שינוי שאירע בתקופה שהחל מכינונה של הממשלה השלושים וארבע".

גם בנושא חוק הגיוס ביקשו ביהדות התורה להיערך למקרה של פסילת החוק על ידי בג"צ ובטיוטה נכתב  כי "היה ותהיה פגיעה מכל סיבה שהיא, לרבות בדרך משפטית בהסכמה האמורה, הליכוד וכל חברי הקואליציה יפעלו לתיקון הפגיעה". בכחול לבן מסרבים לקבל את המילים הבאות: "כולל בדרך חקיקה ובכל דרך אחרת" כלומר הם מסכימים לכך שחברי הקואליציה יפעלו לתיקון הפגיעה בחוק הגיוס על-ידי בג"צ אך בכחול לבן מסרבים לחקיקה מול בג"צ.

בנוסף נודע ל'בחדרי חרדים', כי בהסכם ייכתב לאחר התייעצויות עם עו״ד יצחק מירון, הסעיף הבא שאומר כי יפעלו לתיקון במקרה של פסילה בבג"צ: "וזאת לנוכח ההכרה בחשיבות לימוד התורה, כאשר הממשלה תפעל בהתאם למדיניות שבמדינת ישראל לא יגבילו את מסכת לימוד התורה".

כאמור, ההתעקשות של כחול לבן שבעצם תגרום לכך שלא יהיה רוב לתיקון חקיקה בכנסת במקרה של התערבות בג"צ, גרמה לדילמה קשה בתוך יהדות התורה, כולל קולות של 'לא נכנס לממשלה' ולצורך כך קיים מזכיר המועצת יעקב ולצר סבב בין בתי גדולי ישראל חברי מועמת גדולי התורה החסידית.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים', כי בתום הסבב, מרבית מהאדמו"רים הורו לאפשר שינוי של הניסוח עליו מתעקשים בכחול לבן ונימקו זאת בכך שצרכי עולם הישיבות גדול יותר ממילים כאלה ואחרות בתוך ההסכם.

מפלגת כחול לבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד