לאחר המשבר - הושגו הסכמות: הצהרונים ישובו לפעול בהדרגה

משרדי האוצר, החינוך והשלטון המקומי הגיעו לסיכום על מתווה הפעלה למסגרות החינוכיות לגילי 8-3, המופעלות ע"י הרשויות המקומיות. שר החינוך בירך על המהלך: "יביא לשחרור משמעותי של המשק"

זמן צפייה: 00:42

משרדי האוצר, החינוך והשלטון המקומי הגיעו היום (שישי) לסיכום על מתווה הפעלה לצהרונים לגילי 8-3, לאחר שבמשך זמן רב לא הושגו הסכמות להפעלתם. בימים הקרובים המסגרות המופעלות על ידי הרשויות המקומיות יחלו לפעול באופן הדרגתי בגנים ובבתי הספר, בהתאם להיערכות של כל רשות.

הצהרונים יפעלו מתום יום הלימודים, בהתאם להרכב הקבוצתי שבו מתקיימת הלמידה במסגרת יום הלימודים, ובאותו מתווה הפעלה שבהם פעלו עד כה. ההורים ישלמו רק בגין הימים בהם ישהו הילדים במסגרת.

שלושת הצדדים החליטו במשותף כי במסגרת המתכונת החדשה יועבר שיפוי תקציבי בגין הקטנת הקבוצות, תוך מתן מענה למסגרות של צהרונים גם בגני הילדים בעשירונים 10-6.

גן ילדים
גן ילדים | צילום: רויטרס

שר החינוך רפי פרץ התייחס להחלטה: "מברך על הסיכום שהשגנו עם משרד האוצר והשלטון המקומי באשר למתווה הפעלת הצהרונים. המהלך יביא לשחרור משמעותי של המשק ויתרום להחזרתו ההדרגתית לשגרה יעילה וסדירה. המתווה יחול על טווח הגילים 8-3, מה שאומר שמדובר בפלח אוכלוסייה נרחב והשפעותיו יורגשו באופן מיידי. נמשיך ונעשה הכול על מנת להיטיב עם ההורים ובכלל מערכת החינוך בכדי ליצור שגרה מיטבית בכפוף להוראות משרד הבריאות".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, אמר: "מדובר על בשורה אדירה למאות אלפי משקי בית בישראל, המאפשרת את חזרתו של המשק לפעילות סדירה. אני רוצה להודות בהזדמנות זו לכלל עובדי מערכת החינוך המאפשרים את חזרת הילדים וההורים לשגרה".

פעוטון (ארכיון)
פעוטון (ארכיון) | צילום: istock

על פי מתווה הצהרונים, בגני הילדים הפעילות תתקיים מתום יום הלימודים ועד השעה 16:00. התלמידים יישארו באותה קבוצה קבועה אליה הם משתייכים במהלך יום הלימודים בגן. בכל קבוצה יהיו עד 18 תלמידים. בבתי ספר בכיתות א'-ב', יחולו אותם כללים - אך בכל קבוצה יהיו עד 17 תלמידים.

צוות הצהרון יקיים חפיפה בעת חילוף המשמרות בין הבוקר לצהריים לצורך עדכונים והמשך טיפול והתייחסות של צוות הצהרון. אם תלמיד מהקבוצה הקבועה בגן הילדים מצטרף לצהרון בלא שהשתתף ביום הלימודים בבוקר, יש לוודא ולקבל הצהרת בריאות חתומה מההורה/אחראי על הקטין. בתחילת הפעילות צוות הצהרון יבצע בדיקת נוכחות וידאג ליצור קשר עם כל תלמיד חסר מדי יום. תותר כניסה לצוות מסייע, אשר נקבעה זכאותו של ילד לקבל על פי חוק.

הצוותים החינוכיים, התלמידים והוריהם, יגיעו למוסד החינוכי בתנאי שאינם נדרשים לבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות, ללא חום מעל 38 מעלות או תסמינים הקשורים בקורונה או נחשפו לחולה מאומת. תותר הכניסה לצהרון רק לצוותים החינוכיים ולתלמידים, בהתאם לתוכנית שנקבעה, לאחר חתימה על הצהרות בריאות כנדרש.

טפסי ההצהרה המלאים והחתומים של צוות הצהרון ושל התלמידים ייאספו ויתוייקו לצורך תיעוד ע"י מובילת הצהרון בגן ורכז בית ספרי בבית הספר. אין להכניס לצהרון ילד ללא אישור חתום. צוות הצהרון ישתמש באמצעי מיגון במרחבים השונים במהלך כל היום, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. צוות הצהרון מחוייב בעטיית מסיכה בכל שעות פעילות הצהרון, למעט פעילות שיח של מוביל הקבוצה בשעת השיח.

תתקיים הקפדה על היגיינה אישית לפני תחילת הפעילות, במהלכה ובסיומה. אנשי הצוות והתלמידים יקפידו על שטיפת ידיים עם מים וסבון או חומרי ניקוי. ניקיונם של תאי השירותים יבוצע באופן שוטף במשך כל יום הפעילות. יש להקפיד במהלך היום על אוורור חדר הצהרון בו מתקיימת הפעילות. אם איש צוות הנדרש למגע עם הפרשות גוף - יש לעטות כפפות, ולזרוק את הכפפות לפח סגור מיד לאחר הסרתן ולבצע ניקוי היגייני של הידיים. לא ניתן יהיה לקיים בצהרונים פעילות של חוגים חיצוניים.

הכניסה והיציאה של התלמידים מהצהרון ייעשו באופן מבוקר על ידי המובילה תוך הקפדה על חבישת מסכה לכל הנמצאים במרחב הציבורי (למעט ילדי הגן) והקפדה על מניעת התקהלות. מניעת התקהלות תהיה באחריות ההורים המביאים ומחזירים את ילדם מהצהרון. ההורים לא יורשו להיכנס/לשהות במוסד החינוכי, ויישמר מרחק של שני מטר בין הנוכחים.

גן ילדים
גן ילדים | צילום: חדשות 13

המהלך מתרחש לאחר שביום רביעי התקבלה באוצר החלטה להזרים 450 מיליון שקלים לטובת הפעלת הצהרונים, וכן הפעלת שמטרפיות לילדי הגנים בימים שבהם לא נמצאים בגנים.

בלילה שבין רביעי לחמישי הוחלט על חזרתם לפעילות של המעונות הפרטיים כבר ביום ראשון הקרוב. המתווה להפעלת המעונות הפרטיים נשען על מתווה הגנים המסובסדים לגיל 3-6, ולפיו כל קבוצה תכלול עד 17 ילדים. אם אין אפשרות להפרדה בין הקבוצות במבנה הגן תינתן אפשרות לרוטציה.

המשמעות היא שרוב מוחלט של הגנים ייפתח ביום ראשון. עוד במסגרת ההבנות נקבע כי יינתן מענק הסתגלות חד פעמי לעלויות הנגרמות כתוצאה מהקורונה, בדגש על הגבלת כמות הילדים ודרישות הבריאות הייחודיות לגיל הרך.