האוצר יעניק ערבות להלוואות "ארקיע" ו"ישראייר" כדי שלא יקרסו

פרסום ראשון: במשרד החליטו להעניק ערבות מדינה מיוחדת בסך 100 מיליון שקל לכל אחת מהחברות. ההלוואות יבטיחו קיומם של 14 קווים לאירופה. במקביל, מתנהלים מגעים לגבי הסדר דומה עבור אל על

זמן צפייה: 01:48

פרסום ראשון: משרד האוצר החליט הלילה (שישי) להעניק ערבות מדינה מיוחדת להלוואות של ״ישראייר״ ו״ארקיע״, על מנת לוודא שחברות תעופה ישראליות יקבלו אשראי מהבנקים. לחדשות 13 נודע כי כל אחת משתי החברות תקבל ערבות לנטילת הלוואה בסך 100 מיליון שקלים, מבלי שחדלות פירעון - מצב שבו ההלוואה לא תוחזר - תבוא על חשבון הלוואות אחרות שאותו בנק רשאי להעניק ללקוחות אחרים בערבות המדינה.

באוצר יעמידו תקציב שנועד לכסות קשיים בהחזרת ההלוואות הללו, אך הסכום לא יפורסם, זאת כדי לא לחשוף את היערכות המדינה לגבי הסיכון שהחברות יפגרו בתשלומים. ההערכה היא כי מדובר בכמה עשרות מיליוני שקלים. על פי נתוני האוצר, ההלוואות יבטיחו כי לפחות 14 מטוסים יוכלו להמריא ולנחות בארץ, ללא קשר לגורלה של חברת "אל-על" שיוכרע, כנראה, בשבוע הבא.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

מניין המתים מקורונה עלה ל-245; יותר מ-11 אלף החלימו עד כה

פעיל השמאל שקרא לפגוע ביאיר נתניהו נחקר באזהרה

עם מסכות, בלי חיבוקים ונשיקות: המדריך לביקור סבא וסבתא

מטוס ארקיע
מטוס ארקיע | צילום: אילן לווי

בתוך כך, באוצר מנהלים מגעים עם בנק דיסקונט ובנק לאומי לגבי התנאים הנדרשים למתן הלוואה לחברת "אל-על". עד כה, המשא ומתן נתקל בקשיים משמעותיים מפני שרמת היעילות של החברה מוגדרת כנמוכה ורמת הסיכון שלה גבוהה מאוד. באוצר מעוניינים שהחברה תמשיך לפעול, תוך צמצום משמעותי בצי המטוסים שלה, בעיקר בקווים הארוכים לארצות הברית ולמזרח הרחוק.

הערכה במשק היא כי אם המדינה תידרש להעמיד ערבות מיוחדת או מענק חד פעמי ל"אל-על", המדינה תדרוש צעדי התייעלות נוספים - שכבר גובשו - מהחברה עצמה, ועד העובדים ובעלי המניות. לא ברור אם המדינה תדרוש מניות עבור הציבור בתמורה להזרמה כספית, אך אפשרות כזו נשקלת. על כל פנים, לא יועבר "כסף חינם" ללא בטוחות מצד בעלי החברה.