מכשירים לוחמי קומנדו: הצצה לביה"ס המסווג

לילות לבנים ושבועות אימון מתגלגלים • מפקד מדור לוחמה: "אם אתה קלע, מטוליסט או מפעיל רחפנים – זה מה שתעשה"

לוחמי קומנדו באימון // צילום: מתוך אתר צה"ל

שבועות אימון ארוכים, תרגילים מפרכים ולילות לבנים הם רק חלק ממה שעובר על טירון בחטיבת הקומנדו מהרגע שבו הוא מתגייס לצה"ל ועד הרגע שהוא זוכה להצטרף לאחת מהיחידות המובחרות ביותר בצה"ל – דובדבן, מגלן או אגוז. ליאור נוישטיין מאתר צה"ל הביאה פרטים על מה שעובר טירון בדרך ליחידתו בבית הספר למקצועות הקומנדו, שנפתח לפני קרוב לשנה במדור הלוחמה של צה"ל.

"מדור הלוחמה מעניק את הכלים ומלמד את הטכניקות שכל אחד מהלוחמים במגלן, אגוז ודובדבן חייב להכיר בשדה הקרב", מסביר ראש המדור, רס"ל ע', "זו המסה העיקרית של ההכשרה, שנמשכת שמונה חודשים, כך שבכל שבוע אנחנו עולים עוד ועוד ברמה".

לאחר טירונות בבסיס האימונים החטיבתי של צנחנים או גולני, מגיעים הלוחמים לעתיד לשלב הבא בהכשרתם ליחידתם. מתוך הבנה שיש צורך בשפה אחידה בין שלוש היחידות בעוצבת הקומנדו (חטיבת עוז), הוקם בית הספר למקצועות הקומנדו, שאיחד את ההכשרות תחת קורת גג אחת.

הלוחמים לעתיד עוברים שבועות אינטנסיביים שכוללים תרגולות בשטח בנוי ופתוח בתצורות מאתגרות, שבועות אימון מתגלגלים בשטח ולילות לבנים וכ-70 תרגילים ביום ובלילה. בצה"ל אומרים כי מדובר במקבץ שבועות לא פשוט, שדורש מיקוד, חדות ומוטיבציה רבה.

"הם עוברים בהתחלה סדרות לוחמה בסיסיות ותוך כדי גם עושים הרבה ניווטים ותרגולות הסוואה עם מדורים אחרים. אבל הם לא מפסיקים להתאמן, ועם הזמן אנחנו מתחילים לדייק את היכולות שלהם", אומר רס"ל ע'. "יש כאן גם ניסיון תמידי לקדם את עצמנו עם טכנולוגיה חדישה, שמתאימה לאיומים שניצבים בפנינו היום".

"לא מפסיקים להתאמן" // צילום: מתוך אתר צה"ל
"לא מפסיקים להתאמן" // צילום: מתוך אתר צה"ל

מה שהופך יחידה למיוחדת הוא לא רק ארשת הסודיות שאופפת אותה, אלא תפקידים מיוחדים ובעלי יכולות שמסוגלים להעניק ראייה אחרת בזמן לחימה, ולאפשר את ביצוען של משימות מורכבות יותר.

"אנחנו חונכים כל לוחם כשלעצמו בהתאם לתפקיד שהוא עתיד לבצע ביחידה", אומר רס"ל ע'. "בין אם אתה קלע, מטוליסט, בנאי עמדות הסוואה או מפעיל רחפנים - העיסוק שלך סביב השעון יהיה בדיוק סביב זה. אם אתה צלף אתה תצלוף שמונה שבועות, ואם אתה נווט אז אתה תנווט שמונה שבועות - בנוסף לסדרה הבסיסית שעובר כל אחד מהלוחמים. אנחנו משתדלים לרדת כמה שיותר לפרטים, כדי שנוכל לדייק את ההכשרה מהרגע שהם מגיעים אלינו".

על ההכשרה אמונים חונכים שמגיעים משלושת היחידות, על מנת להכשיר את דור הלוחמים. "עצם זה שיש כאן אנשים מכל היחידות הופך את השבועות הללו לעשירים ומגוונים יותר. זה לא תמיד פשוט לעשות את יישור הקו הזה, אבל אנחנו רואים כאן כמה זה הכרחי. בסוף אני לא יכול ללמד את מגלן להילחם בשטח בנוי בצורה אחת ואת דובדבן בצורה אחרת. כל אחד מהם נצמד לחוליה או לצוות במהלך השבוע, והנוכחות שלהם מאפשרת לגשר על הפערים האלה, ולהגיע להישג הנדרש מבלי לפגוע בזהות של כל יחידה".

כל אחד מגיע להישג הנדרש מבלי לפגוע בזהות של כל יחידות // צילום: מתוך אתר צה"ל
כל אחד מגיע להישג הנדרש מבלי לפגוע בזהות של כל יחידות // צילום: מתוך אתר צה"ל

ההכשרה המשותפת מוכחת כבר עתה כיעילה. "אני רואה את ההשפעה של ההכשרה המשותפת אצל הלוחמים - סרגל המאמצים מחושב יותר, ומספר גבוה יותר של אנשים מסיימים מסלול. בעיניי שפה משותפת יכולה להכריע מלחמות, ובדיוק כמו שאנחנו לומדים להכיר את האויב שלנו, כך אנחנו צריכים לדעת לעבוד עם הלוחמים שלצידנו. זה דוחף אותנו להיות טובים יותר, והופך אותנו ללוחמי קומנדו אמיתיים".

אל צוות הנגדים והחונכים של בית הספר הצטרפו לראשונה במדורי הלוחמה בצה"ל לאחרונה חמש מדריכות חדשות. "זה משהו שעוד לא קרה במדורי לוחמה בצה"ל, כל אחת מהן מגיעה עם הרבה רקע בתחום הספציפי שלה - שתי מדריכות ירי נשק רובאי, שתיים נוספות של שימוש בנשק מחלקתי כמו מקלעים כבדים או נגב, ואחת נוספת היא מדריכת רתק, שתלמד על מאג ומקלע רימונים. הן יודעות להסביר גם על חשיבות החיפוי, ועל תחומים נוספים מלבד היכרות יבשה עם הנשק, ואין לי ספק שהנוכחות והידע שלהן יתרמו ללוחמים לא מעט".

בעתיד הקרוב צפוי בית הספר לקומנדו לעבור לבסיס חדש במתקן אדם, ומתקני האימונים והתשתיות כבר נמצאים בהקמה. למעשה, ההצלחה שלהם כה גדולה, שיחידות נוספות מעוניינות לבנות בתי ספר דומים. "בעתיד כנראה שיוקם בית ספר לגדס"רים שיעבוד על שיתוף הפעולה לא רק ביחידות עצמן, אלא ביניהן לבין יחידות אחרות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר