נתונים מעוותים והאשמת פקידים: מה מדברי רה"מ אמש - לא מדויק?

במשך כשעה וחצי התגאה אתמול נתניהו בנתוני התחלואה הנמוכים, ואת הבעיה הכלכלית הציג ככישלון בירוקרטי של הפקידים במשרד האוצר. אך רק חלק מהדברים שדיבר עליהם בנאומו מתיישרים עם המציאות

זמן צפייה: 02:35

בנאום הממושך של ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש (שלישי) התערבבו, כמו תמיד, אמת והגזמות. ראש הממשלה דייק כשאמר ששיעור התמותה מקורונה בישראל נמוך מאוד - רק 2.5 אנשים מ-100 אלף איש. לעומת מדינות מתקדמות כמו בריטניה, צרפת, הולנד ושוודיה, שמצבן קשה הרבה יותר.

לאורך יותר משעה, נתניהו לא הזכיר את משה בר סימן טוב, האיש שאחראי, במידה רבה, לתחלואה הנמוכה שבה הוא מתגאה. נוסף על כך, את פקידי האוצר הוא הציג כמי שמסבכים את הפיצוי הכלכלי לעצמאים. אבל זה בדיוק מה שקרה - רוב העצמאיים שכן עמדו בקריטריונים, דווקא קיבלו את הכסף מהר. התנאים עצמם הם שהיו נוקשים מידי, אלא שאותם לא קבעו רק הפקידים, אלא שרי הממשלה של נתניהו בעצמם. כבר בחודש שעבר התהליך פעל באופן ממוחשב לחלוטין. את הכסף קיבלו מעטים מדי בגלל תנאי הזכאות, ולא בגלל הבירוקרטיה.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לאחר הביקורת: הקפאת החקיקה תבוטל, המינויים יוקפאו ל-3 חודשים

שלושה ימי פעילות וחלוקה לקבוצות: מתווה החזרה לגנים

למרות התנגדות המשפחות: מורשע בהריגת 6 בני אדם ישתחרר ממאסר

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

בהמשך נתניהו בחר דווקא לא הציג השוואה בין-לאומית מהסוג שהוא אוהב, התמיכה הכלכלית של ישראל בתשלומים והלוואות לנפגעים מהקורונה, קמצנית מאוד ביחס לתוצר הלאומי לעומת מדינות כמו גרמניה, צרפת, ארצות הברית, שבדיה והולנד. נכון שהתקציב כמעט הוכפל, ועדיין ההוצאה על הבריאות של כל תושב נמוכה ב-42% מהממוצע במדינות OECD.

כמו כן, מספר המיטות באשפוז הכללי הוא בערך שתיים ל-1,000 איש - לעומת 3.5 בעולם המפותח. נתניהו צודק שבשורה התחתונה הנתונים בישראל מעודדים, אבל לא תמיד קושר בין ההסגר למחיר הכלכלי ששילמנו בגללו - ובעיקר לוקח קרדיט, רק איפה שנוח.