דוח מודיעין בארה"ב: סין טייחה את המגפה כדי לאגור ציוד רפואי

ברקע החמרת הביקורת מצד טראמפ ופומפאו, בכירים בארה"ב טוענים כי הרשויות שבהן התפרץ הנגיף הסתירו את חומרתו, כדי לשמור על האמצעים להתמודד איתה • טראמפ: עד סוף השנה יימצא חיסון

זמן צפייה: 02:00

מגפת הקורונה: דוח של המודיעין האמריקני שנחשף הלילה (שני) בארצות הברית מאשים את סין בכך שהסתירה מידע אודות התפרצות המגפה והיקפה - כדי שתוכל לאגור ציוד רפואי נחוץ למאבק בה. יתרה מזאת, על פי הדוח, סין טייחה את חומרת ההתפרצות גם מול ארגון הבריאות העולמי, ובמקביל הרחיבה את ייבוא וצמצמה את ייצוא הציוד הרפואי הנדרש להתמודדות עם הנגיף.

עוד נכתב בדוח שהתפרס על פני ארבעה עמודים כי המסקנות מבוססות על הסתברות של 95% כי השינוי במגמות הייבוא והייצוא של סין חורגות מעבר למקובל. עם זאת, בדוח צויין כי נראה שהרבה מהטעויות של ממשלת סין נבעו ממכשולים בירוקרטיים, ביקורת הדוקה על מידע וגורמים רשמיים שהיססו לדווח על החדשות הרעות. כמו כן, אין שום ראיות פומביות המצביעות על מזימה מכוונת לרכוש את כל הציוד הרפואי בעולם.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

חיים בצל הקורונה: כיצד תיראה השגרה שלנו בשבועות הקרובים?

לראשונה מזה חודש וחצי: רק 29 מאובחנים חדשים בקורונה ביממה

מתי ייפתחו המסעדות והקניונים? המחלוקת לגבי ההקלות שבדרך

טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי
טראמפ הכריז על מצב חירום לאומי | צילום: רויטרס

בתוך כך, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הלילה בריאיון לרשת "פוקס ניוז" כי עד סוף השנה יימצא חיסון לנגיף הקורונה, אך כ-100 אלף אמריקני עלולים למות מסיבוכי המחלה ומספר מקרי המוות אף היה עלול לעלות ליותר משני מיליון. זאת לאחר שבתחילת התפרצות המגפה טען כי 60 אלף תושבי ארצות הברית יילכו לעולמם בעקבות הידבקות בווירוס. נוסף על כך, טראמפ האשים את הסינים בכך שלא הצליחו לעצור את התפשטות המגפה, למרות שיכלו לעשות זאת.

אתמול הצהיר שר החוץ האמריקני מייק פומפאו כי "ישנה כמות משמעותית של ראיות המצביעות על כך שמקור הקורונה נעוץ במעבדה בווהאן". את הדברים אמר בריאיון לרשת ABC. עם זאת, סירב פומפאו להשיב אם הוא סבור שהנגיף הופץ בכוונה תחילה.

מייק פומפאו
מייק פומפאו | צילום: רויטרס

מעבר לכך, האשים פומפאו את סין בכך שעשתה מאמצים נרחבים להסתיר מהעולם את ממדי המגפה. "מדובר בצעדי הטעיה קומוניסטיים קלאסיים", טען שר החוץ, "שיצרו סיכון ענק. אנחנו נטיל אחריות על האשמים בכך". עם זאת, בכירה בארגון הבריאות העולמי טענה כי על פי כל ההוכחות - מדובר בנגיף שמקורו בטבע. "מקורו של הנגיף - בעטלפים", הסבירה. "מה שעלינו לעשות הוא להבין את מה שאנו מכנים 'הגורם המתווך'. איזו חיה נדבקה מהעטלף והדביקה בני אדם. חשוב מאוד שנבין זאת".

בתוך כך, מספר הנדבקים בקורונה ברחבי העולם עלה ביממה האחרונה ל-3,566,330, ובהם מתו כ-248,286 בני אדם. יותר 1.1 מיליון כבר החלימו. בארצות הברית עד כה אובחנו יותר מ-1.1 מיליון אמריקנים במחלה. יותר מ-68 אלף מתו מסיבוכי המחלה, מתוכם יותר מ-2,500 הלכו לעולמם ביממה האחרונה, וכ-178 אלף איש החלימו.