מוחמד אל ברדאי (צילום: Guardian)
מוחמד אל ברדעי בקהיר | צילום: Guardian

האיש שעמד עד לאחרונה בראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מוחמד אל בראדעי, קורא למערב לשקול מחדש את המדיניות שלו במזרח התיכון.

"אם מדינות המערב ימשיכו לתמוך במדיניות הקיצוניות במזרח התיכון, הן מסתכנות ביצירת דור חדש של מוסלמים קיצוניים", אמר אל בראדעי בריאיון ראשון באנגלית מאז ששב לקהיר. לדבריו, "התמיכה בממשלים אוטוריטאריים במאמץ לאיים על הקיצונים המוסלמיים נחשף ככישלון בעל השלכות הרסניות".

פריחת הקיצוניים

"יש צורך בהערכה מחדש", הוסיף אל בראדעי בריאיון לכתב הגארדיאן הבריטי. "הרעיון על פיו החלופה היחידה למשטרים של שלטון יחיד הוא הממשל של אוסאמה בין לאדן, היא הנחה לא נכונה, אבל אם המערב ימשיך בדרך בה הוא הולך - זו תהיה נבואה שמגשימה את עצמה".

בהמשך התייחס יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית לשעבר למדיניות המערבית שתומכת בשליטים יחידים במדינות מוסלמיות כמו מצרים וירדן, על מנת שיילחמו בארגוני הטרור הקיצוניים. אולם על פי הערכתו, אותם מנהיגים שלא נבחרו באמת על ידי העם, אינם מיצגים פעמים רבות את האזרחים במדינות המוסלמיות. התוצאה, לטענת אל בראדעי, היא שהאזרחים מחפשים את המענה לרצונותיהם באותם ארגונים קיצוניים - וכך מושגת התוצאה ההפוכה.

לאחר שזכה בפרס נובל לשלום לפני כשנתיים, אומר אל בראדעי כי הוא מזהה קיצוניות שהולכת וגדלה במזרח התיכון. "העם מרגיש שהוא לא מיוצג על ידי השליטים, הם רואים מוסלמים כמותם נורים ומתים באפגניסטן, בעיראק, בסומליה, בסודן ובדארפור", אמר בריאיון. "המדיניות הזו גורמת לגופים קיצוניים כמו הממשל בטהרן או ארגון כמו החיזבאללה - לפרוח".