היערכות במשטרה לאפשרות שאלפים לקחו הלוואות מגורמי פשיעה

בזמן שכלכלת ישראל נעצרה כמעט לחלוטין, בעולם הפשע ממשיכים לעבוד. גורמים עבריינים מנצלים את הקריסה הכלכלית של אזרחים שומרי חוק, ובמשטרה נערכים לאופציה שרבים יפנו לעזרה בשוק האפור

זמן צפייה: 02:59

מגפת הקורונה: מתחילת משבר הקורונה, במשטרה נרשמה ירידה של 10% בתחום עבירות האלימות. בנוסף נרשמה ירידה של 23% בתחום עבירות הרכוש וירידה של 24% בעבירות הסמים והאלכוהול.

בחודשים האחרונים מאז פרץ המשבר, כלכלת ישראל נעצרה כמעט לחלוטין, אבל דווקא בעולם הפשע העסקים כרגיל - על כך יעיד ר', איש סודם של כמה מראשי ארגוני הפשע הגדולים בישראל. "כשהבנקים מתחילים ללחוץ, ארגוני פשע נכנסים לוואקום", סיפר. "נכנסו הרבה לעסקים של חומרי ניקוי, מצרכים לבית, פירות וירקות. גם מסכות, גם אלכוג'ל. הראש כל הזמן יצירתי - מה אפשר לעשות? מה אפשר לשנות? מה אפשר לפתח?".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בבריכה, על הגג – ולמרות ההגבלות: כך חוגגים הסלבס בזמן ההסגר

בן ה-16 שעזב הכול – ועבר לגור עם סבו בזמן משבר הקורונה

חיים בצל הקורונה: כיצד תיראה השגרה שלנו בשבועות הקרובים?

ר', איש סודם של כמה מראשי ארגוני הפשע הגדולים בישראל
ר', איש סודם של כמה מראשי ארגוני הפשע הגדולים בישראל | צילום: חדשות 13

למרות שתשומת ליבה של המשטרה הייתה נתונה בעיקר לאכיפת ההנחיות והתקנות לשעת חירום, מאחורי הקלעים סגן ניצב גלעד בהט והצוות שלו ממשיכים לעקוב אחר פעילות ארגוני הפשיעה. "הנוכחות של המשטרה ברחובות, יחד עם ההגבלות החדשות - הדבר הזה מקשה יותר על ארגוני הפשיעה לפעול", הסביר בהט, ראש מדור חקירות באגף החקירות והמודיעין.

"הרבה מאוד מעבר לרשתות המקוונות, הרבה מאוד אירועים של סחר בסמים שאנחנו רואים, פעם ראינו את זה במסירה מיד ליד - היום אנחנו רואים את זה דרך הטלגראס, דרך הרבה מאוד תווך מקוון. אנחנו מטפלים בזה, אנחנו מבצעים מעצרים בנושא הזה, יש לנו לא מעט הצלחות".

סגן ניצב גלעד בהט
סגן ניצב גלעד בהט | צילום: חדשות 13

סגירת המשק בשל התפרצות הנגיף והחשש מקריסה כלכלית גרמו ללא מעט אנשים ובעלי עסקים נורמטיביים לעצור תשלומים. במטה הארצי מבינים שתהיה לכך השפעה ישירה על תחום ההלוואות שבשוק האפור דווקא ברשת המקוונת. ר' גילה כי בתקופה הזו "יש הרבה גבייה, יש הרבה אנשים שחייבים להם כסף, יש הרבה אנשים שצריכים הלוואות. אנחנו מפעל חיוני".

"אנחנו רואים שהרבה מאוד עבריינים שהתמחו קודם בפשיעת רכוש קלאסית למעשה היום עוברים", הוסיף בהט, "הם מבינים שהמפתח והכסף הגדול נמצא בהונאות בעיקר ברשת המקוונת, עוקץ הלוואות, כשבעצם אנחנו מציעים לציבור הלוואה, לוקחים דמי פתיחת תיק ואז נעלמים".

ניידת משטרה
ניידת משטרה

על כל פנים, גם במשטרה וגם בעולם הפשע מתאימים את עצמם למציאות החדשה שאחרי נגיף קורונה. היום, כדי להגיש תלונה למשטרה כבר לא צריכים לצאת מהבית אלא אפשר לעשות זאת בצורה מקוונת. "זו התקדמות מאודחשובה שחלה בתקופת הקורונה כמענה שלנו לציבור", סיכם בהט.