אוחנה: עדיין חיים במדינת חוק; מנדלבליט: מדובר בפתרון ביניים

שר המשפטים שיגר מכתב לנציב שירות המדינה, וטען כי היועמ"ש לא יכול לכהן בתפקיד מ"מ פרקליט המדינה: "ריכוז סמכויות שאינו הולם את שיטתנו המשפטית". מנדלבליט השיב: "הצגת הדברים - שגויה"

זמן צפייה: 01:15

שר המשפטים אמיר אוחנה שיגר היום (ראשון) מכתב לנציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, ובו טען כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא יכול לכהן כמ"מ פרקליט המדינה. זאת, משום שמנדלבליט צפוי להיכנס לתפקיד בשל צו בג"ץ שמונע מדן אלדד לכהן בו. בתגובה, השיב היועמ"ש כי מדובר בפתרון ביניים שכבר יושם בעבר, והוסיף: "הצגת הדברים בצורה כזו היא שגויה".

"היועץ איננו יכול לקחת לעצמו את תפקיד פרקליט המדינה, בהיעדר כל מקור חוקי לכך", כתב אוחנה במכתבו. "אנחנו עדיין חיים במדינת חוק. ריכוז סמכויות כזה, שנטל לעצמו אדם שלא פועל מכוח חוק, אינו עומד בהלימה עם אף עיקרון העומד בבסיס שיטתנו המשפטית. הוא אף מעיב על האפשרות של בירור האמת בדבר נושאים הקשורים במה שמכונה 'פרשת הרפז' שכעולה מדיווחים שונים בתקשורת, בין היתר ע"י העיתונאית אילה חסון – החל בעת האחרונה".

היות שכך, הציע אוחנה כי מי שתישא באחריות הניהולית לכלל גופי משרד המשפטים תהיה מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים סיגל יעקובי.

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

בתגובה, כאמור, כתב מנדלבליט גם הוא מכתב לנציב שירות המדינה, ובו הדגיש כי "מדובר בפתרון ביניים שיושם בפרק הזמן שארך כחודש וחצי בין סיום כהונתו של פרקליט המדינה הקודם שי ניצן לבין מינויו של דן אלדד לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה. פתרון ביניים זה נובע מכך שסמכויותיו של פרקליט המדינה נשאבות מסמכויות היועמ"ש, ולכן בהיעדרו חוזרות סמכויות אלה באופן אוטומטי לידי היועמ"ש".

מנדלבליט הדגיש: "אין מדובר בשום אופן במינוי לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, והצגת הדברים בצורה כזו היא שגויה. כמו כן, מובן כי אין באמור לגרוע כהוא זה מסמכויותיה של מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים".

אביחי מנדלבליט, אמיר אוחנה ודן אלדד
אביחי מנדלבליט, אמיר אוחנה ודן אלדד | צילום: רויטרס, משרד המשפטים

כאמור, מוקדם יותר יום הודיע היועץ המשפטי לממשלה כי ממחר יאייש את תפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה. בהודעה ששלח לחברי הנהלת הפרקליטות כתב היועץ כי הוא יישא באחריות הניהולית והמקצועית הכוללת והוסיף כי "הימים הללו מציבים לפתחנו אתגרים גדולים במישור הלאומי, במישור העבודה ובמישור האישי - אני משוכנע שביחד נעמוד באתגרים אלו בהצלחה רבה".

מנדלבליט ימונה לתפקיד לאחר שבג"ץ הוציא בשבוע שעבר צו זמני שמונע את הארכת כהונתו של דן אלדד, בעקבות עתירה נגד הארכת כהונתו, בטענה כי אסור לאפשר את הארכת המינוי על ידי שר משפטים אמיר אוחנה, שמונה בזמן ממשלת מעבר. השופט מני מזוז שדן בעתירה נתן לאוחנה שבועיים להגיב על העתירה. עד אז, אסר גם על החלפת אלדד.

דן אלדד
דן אלדד | צילום: חדשות 13

בעתירה שהגישו, טענו עורכי הדין, כאמור, כי הארכת מינויו של ממלא מקום פרקליט המדינה על ידי שר משפטים שמונה בזמן ממשלת מעבר היא "חריגה ולוקה בחוסר סבירות קיצוני", לשון ההודעה, וכן "מנוגדת לעמדת היועץ המשפטי לממשלה".

"אין לאפשר ביצוע מחטף פסול במינוי תפקיד כה בכיר ורגיש במערכת אכיפת החוק", טענו העותרים, המיוצגים על ידי עורכי הדין יוסי בנקל ונתי אגמון משבלת ושות'. "יש לפסוע בדרך המלך ולבחור פרקליט מדינה קבוע באמצעות ועדת איתור בראשות היועץ המשפטי לממשלה, לאחר כניסתו לתפקידו של שר המשפטים החדש".