משבר הקורונה הוביל לביטול משלחות התיכונים לפולין – אך דמי ההשתתפות, בגובה אלפי שקלים, לא חזרו אל התלמידים. לאחר שקיבלה פניות מעשרות הורים, המועצה לצרכנות דורשת ממנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב לבחון החזר כספי.

"מאחר וביטול הנסיעות לפולין בוצע על ידי משרד החינוך עוד טרם הורה משרד הבריאות על הפסקת הטיסות, ובנסיבות שההורים לא היו צד להחלטה, לא ניתן  להשית על ההורים את מלוא מחיר הביטול", אמר ל-mako עופר מרום, מנכ"ל המועצה לצרכנות. "על משרד חינוך לפתור את העניין הכספי אל מול חברות הנסיעות שזכו במכרז".  

השתתפות במסע לפולין כרוכה בתשלום של כ-5,000 שקלים, ובני נוער רבים חוסכים במשך חודשים ארוכים כדי לממן את נסיעתם. "עבדתי בשתי עבודות במקביל, לפעמים אפילו הייתי מוותר על דברים כדי לחסוך כסף בשביל שאוכל לטוס לפולין", אמר ל-mako הורים אופק בן חמו, תלמיד תיכון בן 17 משדרות, שתכנן לצאת למסע עם 80 מחבריו לשכבה. "חשוב לי לדעת מה אנשים עברו ואני חושב שהנסיעה הזו חשובה, במיוחד לפני השירות הצבאי בו אני מתכנן להיות חובש קרבי".

אופק בן חמו (צילום: צילום פרטי)
אופק בן חמו. "עבדתי בשתי עבודות במקביל" | צילום: צילום פרטי

למרות שחסך לקראתה במשך חודשים, נסיעתו של אופק התבטלה בעקבות משבר הקורונה. "מכיתה ז' חלמתי לנסוע. הייתי בכל מפגשי ההכנה ועבדתי קשה בשביל להיות שם. אם לא יוצאים בגלל המצב, מן הראוי שיחזירו את הכסף. מדובר באלפי שקלים שחברים שלי ואני הרווחנו בעבודה קשה. חסכנו כל שקל שקיבלנו, גם טיפים. עבורי מדובר בהמון כסף".

גם בנה של שרון לוין מצור יגאל תכנן לצאת למשלחת לפולין. מדובר בהזדמנות האחרונה עבורו לנסוע כתלמיד תיכון: הוא יסיים בקרוב את כיתה י"א, והתיכון הישיבתי בו הוא לומד מוציא משלחת רק אחת לשנתיים. "בתחילת מרץ הם היו אמורים לטוס, וחמישה ימים לפני קיבלנו הודעה על ביטול המשלחת", סיפרה שרון ל-mako. "שילמנו הכל מראש בצ'קים. 100% שולם ולא קיבלנו שום דבר. מדובר בעוגמת נפש עבור ההורים והתלמידים. יש למשלחות האלה משמעות וחשיבות גדולה, והיה חשוב לי שיחווה את המסע הזה לפני הצבא. זה מכעיס שאף אחד לא לוקח על כך אחריות".

שרה לוין (צילום: באדיבות המרואיינת)
שרון לוין. "זה מכעיס שאף אחד לא לוקח על כך אחריות" | צילום: באדיבות המרואיינת

חברת "דיזנהויז", אחת מסוכנויות הנסיעות שמארגנת משלחות לפולין במשך שנים רבות, טוענת כי היא לא צריכה לספוג את ההפסדים מהחלטות משרדי הממשלה. "משרדי החינוך והבריאות ביטלו מהיום למחר את המסעות לפולין לאחר עבודה של חודשים רבים מצד חברות התיירות. פרט לעבודה הרבה בארגון המשלחות, חברות התיירות העבירו את עיקר הכספים לספקים בארץ ובחול. לא יתכן שבעקבות החלטת משרדי הממשלה חברות התיירות ימצאו את עצמם עם נזקים עצומים. דיזנהאוז פועלת בהתאם לתנאי המכרז״.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המערכת הכלכלית של המדינה ממתינה למענים מסודרים שנוגעים להשלכות הכלכליות על מגוון הנושאים ובכללם גם על נושא דמי הביטול שנגבו בגין ביטול המסעות לפולין. כאשר יתקבלו החלטות והבהרות רוחביות במדינה, יפרסם המשרד גם הנחיות המתייחסות למסעות שבוטלו ובכלל זה לדמי הביטול".