לאחר דיון

הממשלה אישרה את פתיחת החנויות מלבד אלו שבקניונים

הקלות נוספות בהנחיות הקורונה, כל חנויות הרחוב ייפתחו מלבד אלו שבקניונים. המספרות ישובו לעבוד. חנויות מזון יעבדו בטייק-אוויי בלבד החנויות יהיו אחראיות לעמוד בתנאים שיידרשו (קורונה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו בישיבה עם השרים, ארכיון (צילום: חיים צח, לע"מ)

הממשלה אישרה הבוקר (שישי), שורת הקלות נוספות ומשמעותיות במשק לאחר תקופה ארוכה של השבתה כמעט כוללת. השרים אישרו פתיחה של כל החנויות - למעט בקניונים - וכן אפשרו מכירת מזון בבתי אוכל, ללא ישיבה במקום ורק בטייק-אוויי. המספרות ייפתחו.

החנויות יידרשו לפעול לפי כללים של חיטוי והקמת מחיצה בין הלקוח למוכר. כמו כן, יחולו מגבלות על מספר הלקוחות בחנות ובעל העסק יהיה מחויב למנוע ככל הניתן התקהלות בכניסה ולתלות שלט ובו מספר הלקוחות המותר.

השרים טרם החליטו לגבי חידוש הפעילות במרכזי מסחר פתוחים דוגמת "ביג". על פי טיוטת התקנות לשעת חירום שהגיש משרד הבריאות, בעל העסק יגיש הצהרה על עמידה בתנאים לרשות המקומית. הוא יסדיר, ככל הניתן, ביצוע מדידת חום לנכנסים לעסק, ויתשאל את הנכנסים לגבי תסמיני מחלה.

עסק שבו מועסקים בדרך כלל עובדים במשמרות, ישבץ בעל העסק, ככל האפשר, את אותה קבוצת עובדים במשמרת. בעת הטיפול בלקוח יעטה העובד כפפות אותם יחליף בין לקוח ללקוח ויחבשו מסיכה ומגן פנים. בעל העסק יקפיד ככל האפשר על שמירת מרחק של 2 מטר בין הלקוחות, למעט מי שגר באותו בית, ולרבות באיזור ההמתנה.

בעל העסק ישגיח על כניסת המבקרים כך שלא ישהו בכל עת בתוך העסק לקוחות ביחס של יותר מ-2 לקוחות לכל ספר, בכל עת לא ישהו בעסק יותר מ-4 לקוחות סך הכל, ובעסק שגודלו מעל 75 מ"ר לא יותר מ-6 לקוחות, ובעסק שגודלו יותר מ-100 מ"ר לא יותר מ-8 לקוחות. המפעיל מקום או עסק בניגוד לתנאים דינו מאסר 6 חודשים או קנס

כמו כן, הממשלה אישרה בתקנות שעת חירום למפקחים שהוסמכו על ידי מנהל רשות הטבע והגנים להטיל קנסות על אנשים. גם למפקחים ברשויות המקומיות יוקנו סמכויות אכיפה על החנויות ומספרות. פקחים אלה יורשו גם לאכוף בתוך חנות, את החובה על בעל מקום שלא להכניס אדם שאינו חובש מסיכה.

הממשלה אישרה גם את בקשת שר העבודה הרווחה אקוניס, לפיה כל עובדי הרווחה של המשרד יחזרו לעבודה מלאה ביום ראשון, זאת בנוסף להחרגה של עובדי הרווחה ברשויות המקומיות.

במהלך הישיבה אישרו שרי הממשלה גם תוכנית לסיוע מורחב לעצמאים ועסקים קטנים בסך של 8 מיליארד שקל. תכנית הסיוע כוללת מענק השתתפות בהוצאות קבועות, שיוכל להגיע עד לסך של 400,000 שקל לעסק, כתלות במידת הירידה בפעילותו, וכן את הפעימה השנייה במענק הסיוע המורחב לעצמאים, במסגרתו עצמאים יהיו זכאים למענק בגובה 70% מההכנסה החייבת שלהם, ועד 10,500 שקל.

בתום עבודת מטה מעמיקה שקיימו הנהלת משרד האוצר, רשות המסים והנהלת משרד ראש הממשלה בראשות רונן פרץ, ולאחר שיח עם אוכלוסיית העצמאיים ונציגי המגזר העסקי, נקבע מתווה תכנית הסיוע לאוכלוסיית העצמאיים ובעלי העסקים הקטנים שנפגעו בעקבות הירידה המשמעותית בפעילות המשק בתקופת משבר הקורונה. מדובר בצעד סיוע משמעותי לצד החזרתו של המשק לפעילות סדירה.

חבילת הסיוע מתווספת למהלכים שכבר בוצעו לטובת הסיוע למגזר העסקי ביניהם מענק סיוע ייעודי לעצמאים, פטור מארנונה עסקית ל-3 חודשים, הקמת קרנות להלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים, מימון הוצאת העובדים לחל"ת, החזרי מס ועוד.

המתווה כולל:

▪️מענק השתתפות בהוצאות קבועות לעסקים קטנים – 5.2 מיליארד שקל

מענק ייעודי לעסקים קטנים (עד מחזור של 20 מלש"ח), שמחזור המכירות שלהם נפגע משמעותית בחודשים מרץ-אפריל, כתוצאה מההשפעה הכלכלית של התפשטות נגיף הקורונה, במטרה לסייע בכיסוי ההוצאות הקבועות. המענק יינתן גם לעמותות שמוגדרות כמוסד ציבורי זכאי. המענק יוכל להגיע עד לסך של 400 אלף שקל, כתלות במידת הירידה בפעילותו. המענק ישולם על-ידי רשות המסים החל מחודש מאי.

▪️מענק סיוע ייעודי לעצמאים – 2.8 מיליארד שקל

בהמשך לפעימה הראשונה ששולמה בחודש אפריל, יועבר מענק סיוע ייעודי לעצמאים שהיקף פעילותם ירד בהיקף של 25% לפחות בחודשים מרץ-יוני. המענק, שיכנס ישירות לחשבון הבנק יהיה בשיעור של 70% מההכנסה החייבת החודשית הממוצעת, ועד לסכום של 10,500 ש"ח. בקבוצה זו נכללים גם שכירים בעלי שליטה. ניתן יהיה להגיש בקשות למענק דרך אתר רשות המסים החל מהשבוע הראשון של חודש מאי.

כרגע אין צפי ברור לחזרה של מוסדות הלימוד, ורבים מההורים לא יוכלו לשוב לעבודתם בהיעדר פתרון לילדים שנותרים בינתיים בבית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר