תזכורת: הבורסות בצל הקורונה
(אלי סגל)


הבורסות בניו יורק ננעלו היום (ד') בעליות חדות: דאו ג'ונס ו-S&P 500 קפצו ב-3.4%, נאסד"ק ניתר ב-2.5%.
הכלכלה האמריקנית עלולה להתאושש ממשבר הקורונה רק בשנה הבאה, זהו התרחיש הגרוע ביותר של הפדרל ריזרב, העולה מהפרוטוקולים של החלטת הריבית הדרמטית מ-15 במרץ. התרחיש האופטימי יותר הוא שהכלכלה תתחיל להתאושש במחצית השנייה של 2020.
4 צפייה בגלריה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בורסה בורסות קורונה
וול סטריט בצל הקורונה
(צילום: AFP)
הפד הוריד בפגישה האמורה את הריבית באחוז - מטווח של 1%-1.25% ל-0%-0.25%, והפעיל תוכנית להקלה כמותית בהיקף עצום של 700 מיליארד דולר. לפי הפרוטוקולים של ועדת השוק הפתוח של הפד, כמה בכירים ביקשו להפחית את הריבית ב-0.5% בלבד. בין השאר הובעה דאגה מכך שאחרי הורדת הריבית לאפס, הבנק המרכזי יישאר ללא תחמושת - ואולם בכירים ציינו כי בידי הפד יש כלים נוספים. בסופו של דבר, רק נשיאת הפד בקליבלנד, לורטה מיסטר, הצביעה נגד הורדת הריבית בשיעור 1%.
צניחה של 17.9% נרשמה בבקשות למשכנתאות בארה"ב בשבוע שעבר זאת לעומת השבוע שקדם לו - סימן לאובדן אמון מצד הצרכנים בשוק הדיור בעקבות התפשטות הקורונה. ריבית המשכנתא ל-30 שנה עלתה מ-3.47% ל-3.49%.
"בהתחשב בתנודתיות הריבית שנמשכת בימים אלה, יחד עם מחסור בתזרים מזומנים בחלק מהסקטורים בשווקים, אנו מצפים לראות בשבועות הבאים תנודתיות בשוק ההלוואות", כך לדברי ג'ואל קאן, המשמש כסגן נשיא מכון הסקרים וחיזוי תהליכים כלכליים, באיגוד הבנקאים למשכנתאות. לדבריו, "עם הרבה פחות נזילות במזומנים, ואשראי מצומצם יותר בשוק הנדל"ן, גודל המשכנתאות קטן, בזמן שהריבית על נכסי נדל"ן קופצת לרמה שידענו בחודש ינואר השנה.
מרבית הבורסות באירופה ננעלו בירידות - אם כי הן נחלשו לקראת סוף יום המסחר. פוטסי בלונדון ירד ב-0.5%, קאק בפריז עלה ב-0.1%, דאקס בפרנקפורט ירד ב-0.2%.
לאחר מסחר תנודתי, מדד ניקיי ביפן זינק ב-2%. מרבית בורסות אסיה נסחרו בירידות. הנפט מסוג WTI נסחר סביב 25 דולר לחבית. מחיר הנפט WTI נפל אתמול ב-9.4% או 2.45 דולר, ונקבע על 23.63 דולר לחבית, אולם הבוקר הוא שב לזנק.

האיחוד האירופי: אין הסכמות על חבילה כלכלית בעקבות המשבר

שרי האוצר של האיחוד האירופי השעו הבוקר את השיחות שקיימו, אשר היו עתידות להציג תגובה למשבר הכלכלי, והדגישו בכך את ההבדלים העמוקים בגוש ביחס לחלוקת העלויות המתרבות בעקבות המשבר הבריאותי.
לאחר 16 שעות של שיחות שנמשכו במהלך הלילה, מריו סנטנו הפורטוגלי, נשיא קבוצת שרי האוצר של האיחוד האירופאי, אמר כי המשא ומתן יתחדש מחר (ה'). "התקרבנו לעסקה אך אנחנו עדיין לא שם", כתב בטוויטר.
4 צפייה בגלריה
נאפולי בצל הקורונה. איטליה דורשת מאירופה הנפקת חוב משותף
נאפולי בצל הקורונה. איטליה דורשת מאירופה הנפקת חוב משותף
נאפולי בצל הקורונה. איטליה דורשת מאירופה הנפקת חוב משותף
(צילום: MCT)
בחודש שעבר נתנו מנהיגי האיחוד האירופי לשרי האוצר שבועיים על מנת לגבש הסכמים לחבילת צעדים. המועד האחרון של לוח הזמנים הוא מחר.
השרים קיוו להסכים לחבילת צעדים שיכולה לספק תמיכה של חצי טריליון יורו לכלכלה. חבילה כזאת אמורה לכלול הצעת נזילות נוספת לעסקים, עזרה לממשלות האזור במימון תוכניות עבודה ומתן קווי אשראי עם מחויבויות מעטות לממשלות אירופאיות המתמודדות עם קשיים בגישה לשווקים פיננסיים.
עם זאת, לפי גורמים המעורבים בשיחות, ישנה אי הסכמה לגבי שני נושאים עיקריים. איטליה דרשה התחייבות ישירה מצד מקבילותיה לפיה הגוש ישקול הנפקתו של חוב משותף כחלק משלב התגובה וההחלמה, צעד שהולנד, גרמניה ומדינות אחרות התנגדו לו זה מכבר.
ישנם חששות במדינות הדרום שללא הנפקת חובות משותפת, חלק מהכלכלות השבריריות יותר של הגוש ישקעו עוד יותר בחובות, שעלולים להסתכן בקיבוע כלכלה דו-שכבתית בגוש היורו.
בין מדינות אלה ניטש ויכוח נוסף לגבי התנאים שיהיו לקווי אשראי מקרן כספי החילוץ של הגוש, מנגנון היציבות האירופי (ה-ESM). הולנד נמנית עם המדינות שמתעקשות כי תמיכת ה-ESM תתקבל בהתאם להבטחות מסוימות לרפורמה כלכלית לטווח בינוני.
הבוקר האיץ שר האוצר הגרמני אולף שולץ את אירופה לעמוד יחד. "אני קורא לכל מדינות האיחוד האירופי לא לסרב לפתור את הבעיות הכספיות הקשות הללו ולאפשר פשרה טובה", אמר.
עם זאת, דיפלומט מאחת ממדינות האיחוד שתומך בהנפקת חובות משותפים הגיב יותר בקשיחות. "כאשר אנחנו סופרים מקרי מוות במאות ואלפים, שרי האוצר משחקים על מילים ותארים", אמר. "ישפטו אותנו בחומרה. תחילה על ידי השווקים, אחר כך על ידי האוכלוסיות שלנו ואחר כך על ידי מדינות אחרות שיראו אותנו לא מצליחים להתגבר על מגוון הדעות שלנו".
4 צפייה בגלריה
אנגלה מרקל
אנגלה מרקל
קנסלרית גרמניה אנגלה מרקל. לפי התחזיות, כלכלת גרמניה תיחתך ב-9.8% ברבעון השני - השיעור החד אי פעם
(קרדיט: Gettyimages)
בתוך כך, כלכלת גרמניה צפויה להתכווץ השנה ב-4.2% בעקבות פגיעת הקורונה, כך לפי תחזיות של חמישה מכוני מחקר מובילים במדינה. רק ברבעון השני צפוי התוצר להיחתך ב-9.8% - הירידה החדה אי פעם ויותר מכפול מבמשבר הפיננסי של 2008. הצפי לשנה הבאה הוא להתאוששות של 5.8%.
גם הבנק המרכזי של צרפת חוזה צניחה חדה ברמה של 6% בתמ"ג ברבעון הראשון של השנה בעקבות הקורונה - הירידה החדה מאז מלחמת העולם השנייה. לפי ההודעה, כל שבועיים של צעדי סגר עשויים להפחית את הפעילת הכלכלית ב-1.5%.

מייסד טוויטר ג'ק דורסי תורם מיליארד דולר למאבק בקורונה

ג'ק דורסי, מנכ"ל סקוור וטוויטר, הודיע הלילה כי החליט לתרום מיליארד דולר מהונו העצמי למאבק בנגיף הקורונה. "אני מעביר מיליארד דולר (כ-28% מההון שלי) כדי לממן את המאבק העולמי בנגיף", צייץ דורסי בטוויטר.
דורסי הוסיף כי לאחר שימוגר הנגיף, ברצונו להקדיש את הכסף להבטחת הכנסה בסיסית לנזקקים, לבריאות ולחינוך של ילדות.
4 צפייה בגלריה
מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי
מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי
מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי
(צילום: gettyimages)
מייסד טוויטר יתרום לצדקה מיליארד דולר במניות חברת סקוור שגם אותה הוא ייסד. "למה לתרום דווקא מניות של סקוור ולא של טוויטר? פשוט כי יש בבעלותי הרבה יותר מניות של סקוור", הוא הסביר. "ואני אצטרך לבצע את מימוש המניות לאורך זמן. הכסף הזה אמור להשפיע לטובה על שתי החברות לטווח ארוך (סקוור וטוויטר - ש"כ) משום שהוא עוזר לאנשים שאנחנו רוצים לשרת".
דורסי אמר שהוא רוצה לראות את ההשפעה של התרומה עוד בימי חייו, וכי "הצרכים הופכים דחופים יותר ויותר". הוא גם אמר שהוא מקווה שזה יעודד אחרים "לעשות משהו דומה".
פורסם לראשונה: 08:34, 08.04.20