הוקוס פוקוס: פתאום הזוגות מאוהבים

גם בלי לקחת ברצינות גדולה מדי את ז'אנר הריאליטי, קשה שלא להתעצבן על מניפולציות הפרק האחרון של "חתונה ממבט ראשון" והפרומו שקדם לו • דעה

רוני ונועם // צילום מסך מתוך "חתונה ממבט ראשון", קשת 12

תראו, זה לא שאנחנו תמימים. הרי ברור לנו ש"תוכניות מציאות" אינן משקפות את המציאות כפי שהיא אחד לאחד, שהאותנטיות של ז'אנר הריאליטי, למרות שמו היומרני, מוטלת בספק ובגדול שהמוצר הטלוויזיוני שאנו צורכים הוא בסופו של דבר תוצר של בחירת קטעים קפדנית ועריכה מדויקת, שגם אם לעתים מצטיירת כתחמנית, אפשר לוותר, כי בכל זאת, באנו ליהנות. אבל הפעם, כך נראה, צוות העורכים של "חתונה ממבט ראשון" לקחו את זה צעד אחד רחוק מדי – ומכרו לנו "חתול בשק". או אהבה בשק, אם תרצו.

אם לשפוט על פי הפרק האחרון, ובעיקר מידת הציפיות שבנתה ההפקה עם הפרומו ה"מאוהב והמחויך" שהוצג במשך מספר ימים לעומת הפרק עצמו ששודר אתמול (המשמים למדי יש להגיד), בנוסף למסגור ה"happily ever after" וההליכה המדומה לעבר השקיעה של הזוגות, שעד לפני פרק אחד כמעט ולא יכלו להסתכל זה על זה – כל זאת מוביל למסקנה אחת בלבד: אתם ממש, אבל ממש תעשו הכל כדי לשכנע אותנו שהשידוכים בתכנית עבדו, הא? 

האהבה פנים רבות לה // צילום מסך
האהבה פנים רבות לה // צילום מסך

משחקים באהבה 

נתחיל בבדיה הראשונה שמכר לנו הפרק האחרון. לפי הפרומואים לפחות, היה נראה שזהו, הגענו לנחלה. אפשר לספוק ידינו בהנאה, לכחכח בשביעות רצון ולהכריז: "הגיע הרגע המיוחל. הפריצה לה חיכינו. רגע הקתרזיס של דיסני לאחר טיזר ארוך ומתמשך, אך לבסוף זה קרה: הזוגות מ-א-ו-ה-ב-ים!".

נראה היה שפתאום הצליח לגור זאב עם כבש, והגר משה, לא פחות ולא יותר, חלקה מנת שווארמה עסיסית עם ניר, המשודך המיוסר, תוך העלאת צל של חיוך בזווית פניה. האם הגיעו ימות המשיח? לא התרחקנו מהזירה הקולינרית, והפלא ופלא - גם רוני ונועם פתאום התאהבו להם, תוך שהם מורחים טחינה זה על זה בצורה ילדותית למדי. גם דניס, קול ששון וקול שמחה, הצליח לסחוט מחמאה רגשנית מהדר הקשוחה, ובא לציון גואל. 

אבל רגע אחד, לפני שתפזרו את שובלי הקונפטי, שאלה אחת חייבת להישאל: תגידו, צוות הפקה יקר, אתם רציניים? באמת חשבתם שנבלע את זה? במשך חצי עונה אתם מדגישים, מתעקשים ומפצירים בנו להאמין שהזוגות (בעונה הזו בעיקר הנשים, פלוס אמיר יהיר אחד) סולדים זה מזה, מסתייגים אחד מהשני ודוחים את עצם הנוכחות של הפרטנר הטלוויזיוני שלהם באותו מרחב המחייה. ופתאום, בבוקר בהיר של פרק מספר 13, כולם מתאהבים בבן זוגם? הצ'אקרות נפתחו, שערי רקיע נפערו, וכל אחד מה"מסויגים והמסויגות" מצא את ניצוץ האהבה בלבו אשר נחבא אל הכלים עד עכשיו?

יותר מזה - באמת ציפיתם שנאמין שרגע ההתאהבות וההתמסרות שייחלנו לו קרה לשלושת הזוגות בבת אחת? באותו פרק? אחח... קופידון, מה רבו מעשיך. ואנחנו כבר חשבנו שמאז התפרצות הקורונה אין נסים.

כגודל הפרומו גודל האכזבות   

וכעת לחלק השני שאכזב בפרק האחרון - הפרומו. דבר ידוע הוא שפרומו טוב מטרתו ליצור טיזינג עבור הצופה, להביא את החלק הכי מעניין שימשוך אותנו לראות את הפרק, אך עם זאת ישאיר סימן שאלה ודריכות שיגרמו לנו לצפות בתוכנית. עם זאת, ישנם בכל זאת כללים בסיסיים, מעין קוד בלתי כתוב, של רציונליות מידת הניתוק של הקדימון לעומת מה שמשודר בתכנית בפועל, והפרומו של הפרק האחרון מתח את הגבולות בהגזמה פראית.

ראשית, הבטיחו לנו הרים וגבעות לגבי פריצת דרך רגשית שעשו חלק מהזוגות, כשבפועל מה שקיבלנו זה כאמור חיוך רפה מצד הגר לעבר ניר (שתי דקות לאחר שסיננה ברכב: "איך השדכנים חשבו שזה יכול לעבוד"?), ומריחה הדדית של מוצרי מזון, שהוזכרה כבר קודם, בין רוני ונועם – שלבסוף תורגמה גם לנשיקה קצרה. לאחר כמעט חצי עונה של זוגות שלא מתחברים זה לזה, ציפינו לקצת יותר מזה ברגע ההתאהבות המיוחל. או שמא לא היה כזה?

היא חייכה לעברו! ניר והגר // צילום מסך
היא חייכה לעברו! ניר והגר // צילום מסך

אסקפיזם - כן, מניפולציות - לא

בז'אנר תוכניות הריאליטי תמיד עולה השאלה איזה נתח של התוכנית הוא אמת וכמה מתוכה הוא תוצר של זיוף ועריכה. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בריאליטי שעוסק באהבה ובהתאהבות, שכן רגש אינו דבר שניתן להנדס, וקצב פעימות הלב לא מתחשב בזוויות צילום ושיקולי רייטינג מסחריים. מהסיבה הזו, אף פעם איננו בטוחים אם הדבר שמופיע על המסך הוא אמיתי, או מניפולציה של ההפקה, המשתתפים, או שניהם גם יחד.

אין ספק שבמיוחד בימים של סגר ובידוד כולנו צריכים קצת אסקפיזם טוב להתנחם בו - זריקת תקווה לגבי העולם בכלל, והסיכוי לאהבה בפרט - אבל היי, לפחות תמכרו את השקר באופן יותר אמין. תנסו להציג את התהליך שעבר כל זוג כטיפה יותר הדרגתי, יותר מהלב, יותר - ובכן - מחובר למציאות. המציאות האמיתית, לא זו של הריאליטי.

לסיום, מעניין כמה מבין "האוהבים והנאהבים" שחזינו בהם העונה, או כפי שהגדרנו אותם בטור קודם - "היפים והאמיצים", ישרדו את העונה וידלגו להם בשמחה וששון לעבר השקיעה הכתומה. עד אז, נחשוק שפתיים, ונבלע את הפיתיון בדמות מצג האהבה שמוכרים לנו, כי אחרי הכל אנו זקוקים לזה. לשקר אמנם אין רגליים, אבל אין ספק שיש לו ביקוש גבוה, בטח בימי מגפה עולמית.

• הסיטואציה הפתטית של "האח הגדול"

• מיוחד: סיפור קצר מאת נעם חורב

• צפו: ג'סטין ביבר מדבר עברית

• משעמם? 10 עמודי אינסטגרם ששווים מעקב

• להיט בימי קורונה: דקל וקנין כוכב

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר