נתניהו הנחה להיערך להשבתת המשק מיום רביעי עד סוף השבוע

רה"מ הורה למשרד האוצר לגבש מתווה להפסקת הפעילות במשק מערב החג ועד מוצאי שבת, למעט עבודות חיוניות. זאת, כדי למנוע מצב שבו אנשים יצאו מבתיהם ויטענו כי הם בדרכם לעבודה

זמן צפייה: 02:36

מגפת הקורונה: ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הערב (שני) למשרד האוצר לגבש מתווה להפסקת הפעילות במשק מערב החג ועד מוצאי שבת, למעט עבודות חיוניות. זאת, כדי למנוע מצב שבו אנשים יצאו מבתיהם ויטענו כי הם בדרכם לעבודה.

בתוך כך, בנק ישראל הודיע על הורדת הריבית במשק מ-0.25% ל-0.1%, זאת במטרה להוריד את עלויות האשראי במערכת הבנקאית. כמו כן, הבנק הודיע על מהלך של מתן הלוואות לבנקים לטווח של שלוש שנים בריבית קבועה של 0.1%, אשר מותנות במתן אשראי לעסקים קטנים וזעירים.

"הפחתת הריבית תביא מיידית להקטנה בעלויות האשראי של משקי הבית והעסקים, ותסייע בהתאוששות המשק מהמשבר", אמר נגיד בנק ישראל, הפרופסור אמיר ירון. הוא הזהיר כי "דחייה של חודש נוסף בהסרת המגבלות והרעה נוספת בסחר העולמי, תביא להתכווצות של 8.8% בתוצר בשנת 2020, ותעלה את שיעור האבטלה הממוצע בשתי נקודות אחוז נוספות".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סטודנטים לרפואה יוכשרו לטיפול בחולי קורונה מונשמים

בתי האבות מאיימים לעתור לבג"ץ: דורשים תקצוב למאבק בקורונה

נקבת טיגריס בגן חיות בניו יורק אובחנה כחולה בקורונה

כספומט
כספומט | צילום: חדשות 13

בבנק ישראל צופים כי משבר האבטלה לא יסתיים לפני סוף שנת 2021. "בהנחה שלא תהיה החמרה נוספת במגבלות בישראל מעבר לאלה שהוטלו עד כה, ושעיקר המגבלות שחוסמות את הפעילות הכלכלית יוסרו בהדרגה עד לסוף חודש יוני - המשק צפוי להתכווץ בשיעור של 5.3% ב-2020, ובשנת 2021 המשק צפוי לצמוח ב-8.7%", אמר פרופסור ירון, "אולם שיעור האבטלה צפוי לרדת בהדרגה, ורק לקראת סוף 2021 לחזור לרמות הנמוכות ששררו ערב המשבר".

בשבועות האחרונים, בנקים מרכזיים ברחבי העולם כבר הכריזו על צעד כזה, שבא כניסיון לעודד את הכלכלה. זהו אחד מהכלים שיש לבנק ישראל על מנת לסייע במשבר מהסוג שבו אנו נמצאים.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון
נגיד בנק ישראל אמיר ירון | צילום: רויטרס

הלילה אישרה הממשלה את הגדלת מסגרות התקציב ב-90 מיליארד שקלים כדי לממן את תוכנית הסיוע הכלכלית להתמודדות עם הקורונה. בישיבת הממשלה הלילית נמסר לשרים כי בעקבות ההגדלה, הגירעון לשנת 2020 יגדל עד 190 מיליארד שקלים וצפוי לנוע בין 9.8% ל-13.6% - קפיצה משמעותית לעומת הגירעון אשתקד שעמד על 52 מיליארד שקלים.