בית המשפט התיר לפרסם את תיעוד הכת: נדחתה עתירתם של גד ודורית לובן, שעומדים בראש הקבוצה "יוגה של אהבה", לבית משפט המחוזי בתל-אביב, למנוע את שידור התחקיר שערך "אולפן שישי". בית המשפט התיר לפרסם את התיעוד המפורט של התנהלות כת ה"הרא קרישנה" של בני הזוג - ואת עדויות של אלו שהצליחו לברוח מהשיעבוד.

במשך חודשים תיעדנו מה מתרחש בכת שמנהלים בני הזוג לובן ביישוב חריש. הכינוסים הסגורים שבהם הם מנסים לגייס מאמינים חדשים, ההתמסרות לראשי הכת, הטקסים הסודיים - הם חלק מכל ההתנהלות שם. אלה שהצליחו לצאת מהכת סיפרו לנו איך ראשי הקבוצה הצליחו לנתק אותם מהמשפחות שלהם, ואיך גרמו לחלק מהם להאשים את הוריהם בהתעללות.

אחד אחד הם נכנסו לתוך החדר הגדול. פעם בחודש הם נפגשים, משתפים זה את זה בפיסות מידע שהגיעו אליהם משם, מנסים למצוא נחמה, מאז שילדיהם הצטרפו לכת ההרא קרישנה.

הורים שלא ראו את בתם שנים

המנחה מבקש מכל אחד לספר כמה זמן הוא לא ראה את הילד שלו. "אני לא ראיתי את בני כשנתיים וחצי, וגם את הנכדה לא ראיתי אותו זמן", מספרת אחת מהמשתתפים. יש שם הורים שלא ראו את ילדיהם ארבע שנים ואף שמונה.

כת ההרא קרישנה הוקמה בארצות הברית לפני כארבעים שנה. חבריה חיים בקומונות - מתנתקים מבני משפחתם. הם משתחווים לפסל בדמותו של האל ההודי קרישנה ומשננים במשך שעות מדי יום מנטרה החוזרת - הרא קרישנה.

כת ההרא קרישנה זכתה לפרסום מפוקפק בעולם, בעקבות תביעות שהוגשו נגדה על ניצול מיני של ילדים ומעשי הונאה ועושק. כאן, בישראל, אנשי ההרא קרישנה הם קהילה קטנה יחסית שמונה כמה מאות חברים בלבד.

בשנים האחרונות הם מתגוררים ביישוב חריש שבאזור ואדי ערה לאחר שעשו תקופה בקרית טבעון, ברעננה ובירושלים. מנהיגיה הרוחניים של הקהילה הם בני הזוג גד ודורית לובן. אבל כדי לגייס ולמשוך מאמינים הם מגדירים עצמם כעמותה המתייחסת לפילוסופיה של היוגה.

איפה משרד החינוך?

מצלמות אולפן שישי הצליחו בחודשים האחרונים לחדור אל פעילות הכת, אל שיעורי המאמינים, אל מתחם המגורים, אל גן הילדים ובית הספר של ההרא קרישנה. התמונות חושפות מציאות אחרת, בה אלוהים הוא הגורו ומי שהיה שייך למציאות הקודמת, כולל בני משפחה, לא קיים יותר.

ברגע שהם מנותקים מן העבר, הקהילה מתחילה לדאוג לכל מחסורם. חלק מחברי הכת עובדים בלילה במסעדה צמחונית שהקימו ומשמשים בבוקר כאנשי חינוך. כבר לפני שנה שלח המרכז הישראלי לנפגעי כתות מכתב חריף למשרד החינוך ובו דיווח על התכנים שנלמדים בגני הילדים ובבית הספר של חברי הכת.

אבל רק לאחר שאנחנו התרענו ויידענו את משרד החינוך לגבי העניין החמור הזה, שעשרות הורים שולחים את הילדים למוסדות של הרא קרישנה ולא יודעים בכלל במה מדובר - רק אז משרד החינוך טרח לבדוק את העניין ולהתחיל לטפל בזה. במשרד החינוך ענו באופן חד משמעי: "לנו נודע שלפני כחודש הוציא המשרד צו סגירה נגד בית החינוך של הכת" אבל הצו עדיין לא נאכף.