שתף קטע נבחר

בזבוזי ברק: כך משרד הביטחון מכופף את האוצר

חשיפת הבזבוזים הגדולים של שר הביטחון מוכיחה, שהאוצר גיבור על חלשים אבל במערכת הביטחון יש לו דריסת רגל מוגבלת. השערורייה מתחילה כשבממשלה ובכנסת מאשרים את עשרות המיליארדים של תקציב הביטחון כלאחר יד

הבזבוזים שר הביטחון אהוד ברק רשמו היום (ה') שיא חדש בדו"ח המיוחד של מבקר המדינה. המחיר השערורייתי - 1.5 מיליון שקל - שהוציאה מערכת הביטחון על מסיבת יום העצמאות המסורתית בשנה שעברה, נחשף בטרם הספיק להתנדף סרחון שערוריית ההוצאות של משלחת המשרד בסלון האווירי בפאריס עם הסוויטה המלכותית של השר.

 

החפיפה בין שתי השערוריות מחזקת את הנחת הניהול המופקר של תקציב הביטחון, הרווחת מזמן בכנסת ובמסדרונות האוצר. אבל בגלל שתיקתם הממושכת, גם גופי הפיקוח העליונים הללו אינם נקיים. הם הרימו ידיים מזמן ומהר מאד, תוך שמאחזים את עיני הציבור, שלא מודע לחוסר האונים שלהם מול מערכת ממשלתית המתעתעת בהם ובמשלם המסים.

 

האוצר גיבור על חלשים. שליטתו הדורסנית מתבטאת רק בתקציבי המשרדים האחרים, דרך חשבים שכפופים לו ולא לשרים. אבל במערכת הביטחון, לחשב הכללי יש דריסת רגל מוגבלת עד סמלית. בכנסת קיימת ועדה מיוחדת לתקציב הביטחון, המורכבת מחברי ועדות הכספים וחוץ וביטחון, אבל הפיקוח שלה על התנהלותו קרוב יותר לחותמת גומי.

 

רק קצה הקרחון

מערכת הביטחון כופפה מזמן את האוצר והכנסת לצרכיה. שרים אחרים אינם חופשיים לתמרן בין סעיפי תקציביהם. הם נאלצים לעבור שבעה מדורי ביורוקרטיה מהאוצר עד לכנסת, כדי להזיז אפילו שקל אחד לצורכיהם. שר הביטחון לעומת זאת, נהנה מחסינות. מותר לו להזיז עד 50 מיליון שקל בין הסעיפים ולקבל על כך אישור בדיעבד, כלומר פיקטיבי.

 

שני הבזבוזים הגדולים שנחשפו עד כה הם רק קצה הקרחון. השערורייה מתחילה כשבממשלה ובכנסת מאשרים את עשרות המיליארדים של תקציב הביטחון כלאחר יד, בפחות מחצי יום. הפרטים לא מעניינים את הדרג הפוליטי שנבחר לפקח על שימוש נכון בכספו של משלם המסים. אם יתחילו לחטט יאשימו אותם בחילול קטנוני של "קדושת הביטחון".

 

מימון בזבוזי מסיבת הגן והסלון בפריס לא נכלל בתקציב לפני אישורו. הבזבוז לא היה אפשרי אלמלא החופש שניתן למערכת למשר הביטחון לנייד סכומי עתק בין הסעיפים, באמונה שהם מיועדים למימון מיידי של צורכי ביטחון דחופים. האוצר והכנסת מועלים באמון הציבור אם הם נותנים למערכת הביטחון לנצל לרעה את מסך הסודיות שאופף את תקציבה.

פורסם לראשונה 25/03/2010 21:47

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר הביטחון. נהנה מחסינות?
צילום: גיל יוחנן
מומלצים