פייק פסח: מדוע אגוזי ואפיפיות הפכו לקטניות?

שומרי מסורת גילו להפתעתם שהאפיפיות הצטרפו השנה לקטגוריית "לאוכלי קטניות בלבד" • אך בפועל, לא כך הדבר • קבלו קצת בשורות משמחות לאשכנזים שבינינו

אחד מהלהיטים הגדולים ביותר של חג הפסח, יודע כל אשכנזי מצוי שאינו אוכל קטניות, הם האפיפיות. הוופלים של פסח טעימים אפילו יותר מאלו שבימות השנה, ולכן לא מפתיע לגלות חובשי כיפות ושביסים מעמיסים ארגזים בעגלות לקראת החג.

לכן, אפשר להבין מדוע דתיים רבים זעמו כשהופתעו לגלות את הכיתוב "לאוכלי קטניות" מתנוסס על המוצר האהוב. אם המוצר הוא קטניות, הבינו הדתיים בעצב, חסל סדר אפיפיות בפסח. הולכים לאכול עוגיות קוקוס ולבכות בצד החדר.

אך מה בעצם השתנה? מבדיקת "ישראל היום" עולה כי התשובה היא במילה אחת: כלום. הרכיבים של האפיפיות לא השתנו כלל, ומדובר בהגדלת ראש מוזרה למדי מצד חברת שטראוס, בניסיון רצון לשקיפות שרק בלבלה יותר את הרוכשים. כמו בכל שנה, מדובר במוצר שמכיל לפתית, שאותו אשכנזים רבים אוכלים, אך מתברר כי בחברה החליטו להגדיל ראש ולהגדיר את המוצר קטניות רק מכיוון שהוא יוצר על קו שעליו מיוצרים גם קטניות אחרות.

בלי קטניות
בלי קטניות

מתברר כי בחברת שטראוס לא הסתפקו רק בשינוי הכיתוב רק באפיפיות אלא במוצרים נוספים. מבדיקה מול החברה התברר כי גם חטיף השוקולד אגוזי ושוקולד ספלנדיד הפכו במפתיע לקטניות, למרות שכלל אינן כאלו אלא אך ורק לפתית.

חברת שטראוס מסרה בתגובה: "רכיבי המוצר אפיפיות בכשרות הפסח לא השתנו ומדובר במוצר זהה לשנים עברו. מקור השינוי בכיתוב מ"מכיל לפתית" ומעבר ל"לאוכלי קטניות" נובע משינוי שחל במערך הייצור במפעל, במסגרתו על אותו הקו מיוצרים המכילים גם קטניות שאינן לפתית. מתוך רצון לשקיפות, החמרנו באופן עצמאי את הכיתוב"

"נבקש לציין כי מכתב שהוציאה הרבנות הראשית מתיר למי שאינו רואה בלפתית קטנייה לצרוך מוצרים שעל אריזתם מופיע "מכיל קטניות" אך ברשימת הרכיבים מופיעה לפתית בלבד (מצ"ב המכתב). נפיק לקחים לקראת פסח הבא במטרה לייצר כיתוב ברור ושקוף".

אלו המוצרים של החברה שנבדקו:

אגוזי – בעבר היה כתוב מכיל לפתית והפך לאוכלי קטניות בגלל מעבר קו ייצור. לא מכיל קטניות ברכיבים

מסטיקים MUST – לאוכלי קטניות (תמיד היו כך), אין קטניות ברשימת הרכיבים, אך מוצא ח"ג הוא קטניות

סוכריות MUST –ללא חשש קטניות

אנרג'י – מכילים קטניות ברשימת הרכיבים (אורז ותירס), תמיד היו כך

טעמי – מכיל קטניות – אורז ברשימת הרכיבים

פריכיות – מכיל קטניות

שוקולד ספלנדיד – בעבר היה כתוב מכיל לפתית והפך לאוכלי קטניות בגלל מעבר קו ייצור. לא מכיל קטניות ברכיבים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו