ראש מפא"ת במשרד הביטחון: בתוך חודשים נייצר אלפי מכונות הנשמה

תא"ל דני גולד סיפר בריאיון מיוחד לחדשות 13 שבמשרד מפתחים "ינשוף" לזיהוי קורונה, וכן טיפול רפואי מקוון לחולים על מנת למנוע הידבקות של הצוותים הרפואיים. "אנחנו נכנסים לייצור תעשייתי"

זמן צפייה: 02:27

מגפת הקורונה: ראש מנהל פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון, תא"ל דני גולד, שמרכז את המאבק בקורונה בתוך מערכת הביטחון, סיפר היום (שני) בריאיון לחדשות 13 שהמשרד העביר עשרות מכונות הנשמה למערכת הבריאות. "אנחנו נכנסים לייצור תעשייתי. תוך חודשים בודדים נייצר בעזרת התעשיות הביטחוניות אלפי מכונות הנשמה לישראל". עוד אמר גולד כי המשרד מפתח בדיקת "ינשוף" לזיהוי הנגיף. זאת, על מנת למנוע הידבקות של הצוות הרפואיים.

"במפא"ת פועלים כמה צוותים ייעודים בנושא. אחד עוסק בחקר ביצועים ותומך בקבלת החלטות, כלומר - מה קורה עם הקורונה במדגם רחב באוכלוסיה, מה יקרה אם נפתח את ההסגר ואיך נפתח אותו. אותו הצוות בונה גם מודלים לעתיד", אמר והוסיף: "צוות שני בוחן שיטות חדשות לאבחון מהיר ובמסה גדולה של הנגיף. למשל, אנחנו בוחנים איך מאבחנים את השלבים המוקדמים של הקורונה, דרך קנה הנשימה".

דני גולד, ראש מנהל פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון
דני גולד, ראש מנהל פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון | צילום: חדשות 13

"צוות שלישי עובד על מכונות ההנשמה, זו אחריות מאוד גדולה. עד שהרכש יעבוד הקמנו חברות קטנות שיודעות לייצר האצה של קווי הייצור, לייצור מכונות הנשמה בשיתוף התעשיות הביטחוניות", הוסיף גולד, זוכה פרס ביטחון ישראל וארבע פעמים פרס מפקד חיל האוויר.

בנושא מכונות ההנשמה, אמר: "התעשיות הגדולות נכנסות בשיתוף פעולה כדי להכין פסי ייצור של מכונות הנשמה. יש את ה'אמבו', שזה הסבה של מכונות הנשמה. הקמנו קו כזה בדרום תל אביב", והוסיף: "אנחנו לוקחים תעשייה ביטחונית , כמו התעשייה האווירית ורפאל ואלביט, והן רתומות לזה".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בחסות משבר הקורונה: הונגריה תעביר חוק שמצמצם את חופש הביטוי

מניין הנדבקים בקורונה עלה ל-4,347; 63 מונשמים

צמצום נוסף בתחב"צ: עד שתי נסיעות בשעה בקווים העירוניים

מכונת הנשמה
מכונת הנשמה | צילום: חדשות 13

"יש צוותים שמייעלים את בדיקות הקורונה בתהליך כימי. זו קבוצה של פרופסורים ודוקטורים, שחושבים איך לייעל את בדיקת המבחנות עם בדיקות הקורונה לייעל פי שלושה ויותר את קצב הבדיקות. חלק מהדברים צריכים לעבור ועדת הלסיניקי ולעבור אישורים", ציין.

כמו כן התייחס לטיפול מקוון שכאמור, אמור למנוע הידבקות, ואמר: "אנחנו רוצים לעשות ניטור מדדים מרחוק כדי שהרופאות והרופאים לא יתקרבו לחולה יותר מדי.  היום הם ניגשים אליהם על מנת לבדוק דופק ולחץ דם. הם יוכלו לעשות את זה מרחוק. כעת, אנחנו בשלב הניסוי".

"יש צוות רובוטיקה ברפואה. אנחנו מנסים להסב ולפתח רובוטים אורבניים קטנים מהעברת תרופות, טיפול ראשוני, פינוי פסולת. הם יופעלו על מנת להקל על הצוותים הרפואיים", ציין גולד.

גולד הסביר גם כי ישנו צוות שפועל בתחום האינטיליגנציה המלאכותית. "בחרנו את המומחים הטובים בישראל בתחום, צבאיים ואזרחיים. החזון שלנו הוא לקבל קודם כול תמונה אסטרטגית מה קורה במדינה", אמר והוסיף: "בוחנים איפה יש התפרצות כדי להבין לאן זה הולך פר שכונה. המידע הזה יכול לסייע במניעת התפשטות וביטול הסגר".

בנוסף, ציין גולד כי ישנו צוות המסייע לפיקוד העורף, צוות תוכנה המספק מידע מקיף לגבי התמונה המלאה בארץ, וצוות שבנה אפליקציה שמטרתה היא למנוע התפשטות הנגיף, שפותחה בחברה אזרחית יחד עם המוסד. נוסף אליהם, יש צוות "אינדור" שמפעיל מערכת שליטה ובקרה מיוחדת, שבוחנת היכן נמצאים בני אדם, על מנת למנוע הידבקות של צוותים רפואיים. "הרופאים כבר מסתובבים עם זה", אמר.

עוד הוסיף ראש מפא"ת כי ישנם צוותים שפועלים להפיכת ציוד רפואי לרב פעמי. "אתה רוצה משהו שיהיה מחוטא לאורך זמן", הסביר.

בהתייחס לשאלה אודות חזון המנהל, אמר: "אנחנו רוצים לנסות לעזור למדינה בסיפור הזה. התחום שלנו הוא ביטחון, אבל אתה רואה את העוצמה שלך לעזור".