שנה אחרי טבח המסגדים בניו זילנד: היורה הודה ברצח 51 המתפללים

באולם ריק עקב מגפת הקורונה, הודה ברנטון טרנט בטבח ובניסיון רצח של 40 בני אדם. גזר דינו יינתן בנוכחות משפחות הקורבנות רק כשביהמ״ש יחזור לפעילות מלאה. נציג הקהילה: "מרגישים הקלה"

ברנטון טרנט, מבצע הטבח במסגדים בניו זילנד
ברנטון טרנט, מבצע הטבח במסגדים בניו זילנד | צילום: רויטרס

ברנטון טרנט, שירה למוות ב-51 מוסלמים בעודם מתפללים במסגדים בעיר קרייסטצ'רץ' שבניו זילנד בחודש מרץ בשנה שעברה, הודה היום (חמישי) בביצוע הרצח ההמוני. טרנט הודה גם בניסיון רצח של ארבעים מתפללים נוספים בשני מסגדים בעיר, במהלכו שידר את המתקפה הרצחנית בשידור חי באינסטגרם. קודם לטבח פרסם טרנט מניפסט בן עשרות עמודים כנגד קהילת המוסלמים בניו זילנד.

טרנט הכחיש בעבר את ההאשמות, ועקב כך היה צפוי לעמוד לדין במשפט שאמור היה להתחיל בעוד כחודשיים. באולם הדיונים שהיה ריק כמעט לחלוטין עקב מגפת הקורונה, הורשו לנכוח בהליך המשפטי שנערך באמצעות שידור וידאו, רק שני עורכי דינו של טרנט ונציג אחד מטעם קהילת המתפללים במסגדים. משפחות הקורבנות לא הורשו להשתתף בדיון.

כתבות נוספות בנושא >>

ניו זילנד: עשרות הרוגים בתקריות ירי בשני מסגדים; היורה נלכד

רדף אחרי הרוצח והסיח את דעתו: הגיבור של הטבח בניו זילנד

ר"מ ניו זילנד: בעקבות הטבח – נאסור על החזקת רובי סער

ברנטון טרנט, מבצע הטבח במסגדים בניו זילנד
ברנטון טרנט, מבצע הטבח במסגדים בניו זילנד | צילום: רויטרס

פאריד אחמד, שאיבד את אשתו חוסנה בהתקפה על מסגד אל-נור, אמר כי ״רבים מאיתנו חשים הקלה כיוון שאנו לא צריכים לעבור את המשפט, לצפות בכל התיעודים מהמצלמה שהייתה לראשו של היורה, ולחוות את כל התחושות בשנית. כולנו עדיין עצובים מאוד וחושבים על יקירינו שאינם איתנו עוד״.

אך בקהילת המתפללים נשמעו גם קולות אחרים. "ציפינו לעשיית צדק של ממש", מסרו. על דבר אחד כולם מסכימים, הודאתו של טרנט ייתרה את הסיכוי שהוא ישתמש במשפט כבפלטפורמה לשיטוח טענות תיאוריית השנאה שלו והפצתה ברבים. אחמד הוסיף כי "התפללתי בשבילו ואני חושב שהוא עשה את הצעד הנכון. אני שמח שהוא מרגיש אשם - זו התחלה טובה".

המסגד בניו זילנד שבו אירעה תקרית הירי
המסגד בניו זילנד שבו אירעה תקרית הירי | צילום: החדשות 13

כאמור, בשתי המתקפות הרצחניות שביצע טרנט במסגד אל-נור ובמרכז האסלאמי לינווד במחוז קנטרברי, שקרייסטצ'רץ' היא בירתו, נרצחו 51 מתפללים מוסלמים, בהם שישה פלסטינים.

רוב הקורבנות באירוע הירי הרצחני הם מהגרים או פליטים ממדינות כמו פקיסטאן, הודו, מלזיה, אינדונזיה, טורקיה, סומליה ואפגניסטן. המוסלמים מהווים רק מעל 1% מאוכלוסיית ניו זילנד. "אני לא בטוח שאדע איך להתמודד עם זה. הניסיון למחול על אירוע מתועב כזה ייקח זמן רב", אמר עומאר נבי, שאביו, יליד אפגניסטאן שהגיע לניו זילנד לפני ארבעה עשורים, נורה למוות בטבח.

ג'סינדה ארדרן-ראשת ממשלת ניו זילנד
ג'סינדה ארדרן-ראשת ממשלת ניו זילנד | צילום: רויטרס

ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן, אמרה כי לטרנט היה רישיון לשאת נשק, וכי הוא השתמש בחמישה כלי נשק, בהם שני רובי ציד ושני נשקים חצי אוטומטיים. "חוקי הנשק שלנו ישתנו", הוסיפה.

בעבר ניסתה ניו זילנד להחמיר את חוקי הנשק, אך לובי תעשיית הנשק במדינה בלם זאת והותיר כמיליון וחצי נשקים בקרב אוכלוסייה של חמישה מיליון בני אדם. בעקבות הטבח, הודיעה פייסבוק כי תגביל את האפשרות לשידורים חיים בפלטפורמות הרשתות החברתיות השונות בהן היא מחזיקה.