מכון המחקר של הכנסת: בישראל יש רק 1,437 מכשירי הנשמה פנויים

מדוח שהוכן לבקשת יו"ר ועדת הקורונה, עולה כי עד כה בוצעו בדיקות ל-32,346 ישראלים. מנכ"ל משרד הבריאות בדיון: "מודאגים מהתפרצות בפסח וברמדאן - יש פוטנציאל התקהלויות"

זמן צפייה: 01:44

מגפת הקורונה: דוח חדש של מרכז המחקר והמידע של הכנסת חשף היום (חמישי) כי בישראל יש 2,173 מכונות הנשמה, מתוכן רק 1,437 פנויות, כאשר 708 בשימוש ו-28 לא תקינות. כמו כן, לפי שעה בוצעו בדיקות ל-32,346 ישראלים מתוכם כ-2,000 אובחנו כחולים.

עוד עולה מהמסמך שהוכן לבקשת יו"ר הוועדה לעניין ההתמודדות עם נגיף הקורונה, עפר שלח, והוצג הבוקר במסגרת דיוני הוועדה, כי בחודש ינואר 2019 היו בישראל 758 מיטות טיפול נמרץ מסוגים שונים, מתוכם: 394 מיטות טיפול נמרץ כללי, ו-32 מיטות טיפול נמרץ נשימתי.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מניין הנדבקים בקורונה עלה ל-2,495 בני אדם; 41 במצב קשה

נתניהו וגנץ שוחחו: הנחו את צוותי המו"מ לחזור לשולחן הדיונים

"עלול להיהפך לבית קברות": זעקת בית האבות ששניים מדייריו מתו

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-part-2603200931' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc='משה בר סימן טוב בוועדת הקורונה' kid='1_j8i56xbv' duration='92'']

בדיוני הוועדה, שהתקיימו בשני חדרים בשל התפרצות הקורונה, טען מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, כי ביחד עם המערכת האזרחית והצבאית, בסך הכול יש 2,800 מכונות הנשמה זמינות למערכת הבריאות, ויש הזמנות של עוד אלפי מכשירים, אך הדגיש כי אין לדעת מתי הם יגיעו.

בר סימן טוב התייחס גם להגבלות החדשות של משרד הבריאות והסביר: "הסיבה שאנחנו רוצים לקחת את הצעדים הקשים עכשיו, זה כדי שיהיה לנו יותר חופש אחרי חג הפסח, אנחנו רוצים להגיע לחג עם יכולת קצת לקחת סיכונים. השבועיים שאנחנו נכנסים אליהם עכשיו מאוד מטרידים אותנו. אנחנו סוחבים את פורים, שככל הנראה יצר התלקחות, ואנחנו מאוד מפחדים מפסח ומהרמדאן שבהם יש התקהלות מאוד גדולה. אנחנו מסתכלים על השבועיים הקרובים כקריטיים להצלחה שלנו".

קורונה
קורונה | צילום: רויטרס

כמו כן, בר סימן טוב העריך כי בתוך שבוע נהיה עם כ-200 חולים במצב קשה. "אנחנו מכוונים את ההיערכות והאסטרטגיה ליכולת לטפל בחולים הקשים", הבהיר מנכ"ל משרד הבריאות. "אנחנו היום כנראה מבצעים יותר בדיקות מכל מדינה אחרת ואנחנו בגישה של 'בואו נבדוק כמה שיותר' - יותר חשוב מכמה בדיקות בודקים, זה את מי בודקים". בר סימן טוב אף הודה כי "המצב של הקורונה ברשות הפלסטינית מדאיג אותי - אנחנו כלים שלובים מבחינה אפידימיולוגית".

עוד אמר בר סימן טוב כי "משרד הבריאות החל להיערך ב-20.1. עד אז היה מדובר באירוע נקודתי בסין. האירוע הזה הוא צונאמי שאי אפשר להיות ערוכים אליו - זה משהו שלא היה כמותו בעת המודרנית, היקף האנשים שיידבקו יעבור את השפעת הספרדית. כל העולם יגיע בסוף לצומת שבו יצטרכו להחליט את מי מנשימים קודם". ראש המל"ל, מאיר בן שבת, אישר את דבריו ואמר: "צריך לומר ביושר, היינו צריכים לגבש את מנגנון הניהול תוך כדי תנועה - ההחלטות לא מושלמות"

"אני יכול לעבור איתכם חזית אחר חזית ולדבר אתכם על החוסרים שלנו, זה אומר שאנחנו נערכים לרוב הדברים תוך כדי תנועה", המשיך בר סימן טוב. "זה צונאמי, ועם צונאמי מתמודדים לא באמצעות בניית שובר גלים, אלה מפנים את החוף. לא משנה כמה משאבים היו לנו, ההשפעה שזה היה מוסיף לנו ליכולת התמודדות עם המגפה - היא נמוכה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-health-part-2020326954' autoplay='0' credit='ערוץ הכנסת' desc='מנכ"ל משרד הבריאות: מצב הקורונה ברשות הפלסטינית מאוד מדאיג אותי' kid='1_o6rui5a7' duration='17'']

לדבריו, כשמספר החולים החדשים בכל יום יהיה נמוך מהימים הקודמים תהיה הצלחה. "גייסנו סטודנטים לרפואה וסיעוד, אנחנו ניתן להם את הסמכויות והם יעבדו בכל מקרה. לא תהיה להם בחינת הסמכה עד שתעבור המגפה", סיפר מנכ"ל משרד הבריאות ואמר כי "אין תוכנית לבתי חולי שדה, בתי החולים הכלליים יהיו בתי חולים לקורונה, והם יוקדשו לשליש מהחולים שיהיו במצב קשה ומונשמים".

בן שבת התייחס בדיון בוועדה לסוגיית הבדיקות ואמר כי "יש דיון מקצועי בנושא, האם נכון להרבות בבדיקות בשלבים בהם אנחנו נמצאים. ראש הממשלה קבע יעדים ומשרד הבריאות עומד ביעדים הללו ואף יותר. כבר בסוף השבוע הזה נגיע ל-5,000 בדיקות".

מוקדם יותר היום עדכן משרד הבריאות כי מניין הנדבקים במחלה עלה ל-2,495 בני אדם, מתוכם 41 במצב קשה, 26 בינוני, ו-2,315 במצב קל. עד כה מתו מסיבוכי המחלה חמישה ו-66 החלימו. כמו כן, כ-146 אלף ישראלים שוהים בבידוד.