אחרי ההתפטרות של יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין, בית המשפט מתערב: שופטי בג״ץ קבעו אמש כי הכנסת תתכנס היום (חמישי) לבחור יו"ר חדש. בנוסף הוחלט כי חבר הכנסת עמיר פרץ יכהן כיו"ר הכנסת הזמני, לצד אדלשטיין. היועץ המשפטי של הכנסת ציין בדיון כי שוחח עם פרץ והוא נתן את הסכמתו לפעול בהתאם למתווה שהתקבל. בעקבות ההחלטה, יו״ר סיעת כחול לבן, ח״כ אבי ניסנקורן, הודיע כי הוועדה המסדרת תתכנס היום בשעה 11:30.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, מתחה ביקורת חריפה על אדלשטיין בפסק הדין: "זהו מצב דברים שאין להשלים עמו ובמקום שבו מדובר בפגיעה חסרת תקדים בשלטון החוק, נדרשים סעדים חסרי תקדים. במהלך הדיון שהתקיים בפנינו היום ציין היועץ המשפטי לכנסת כי המחוקק וכן מתקיני תקנון הכנסת לא חזו ולא צפו מצב דברים כגון זה שנוצר, בעקבות התפטרותו של המשיב, בייחוד בהיעדר סגן שימלא את מקומו".

אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
נשיאת העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

"ידענו בעבר מקרים שבהם רשויות השלטון 'גררו רגליים' בקיום צווי בית משפט וכן מקרים שבהם לא מילאו אחר צווים אלה בשל טענות לקושי ביישומם או באכיפתם או בשל הצורך בהתארגנות", הוסיפה נשיאת העליון. "אך מעולם עד היום לא אירע בדברי ימי המדינה שגורם שלטוני סירב בריש גלי ובהתרסה לקיים צו שיפוטי באומרו כי צו מצפונו אינו מאפשר לו לקיים את פסק הדין".

במהלך הדיון, אמר היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון: "אני 24 שנים מייצג בפני בית המשפט את רשויות המדינה. אף פעם לא נכנסתי לכאן בתחושה קשה כמו הערב". עו"ד ינון הוסיף כי מדובר באירוע חסר תקדים בחומרתו. "אני גם מודה שכשלתי בתפקידי, על כך שלא עלה בידי לשכנע את יו״ר הכנסת שלא לבצע את המהלך שביצע". 

יו"ר העבודה עמיר פרץ (צילום: פיטוסי , פלאש/90 )
מכהן כיו"ר הכנסת הזמני, ח"כ עמיר פרץ | צילום: פיטוסי , פלאש/90

בעקבות המצב הנתון בו אין סגנים ליו"ר הכנסת, חיות תהתה במהלך הדיון האם מדובר במצב שחל עליו סעיף 141 בתקנון (סעיף לקביעת תקדימים בסיטואציות עליהן אין הוראה בתקנון). "אולי גם ההתפטרות שפוקעת אחרי 48 שעות, לא חלה פה. ואם לא – אנחנו לגמרי בתוך סעיף 141 והוועדה המסדרת היא זו שצריכה להחליט מה עושים כדי לקיים את צו בית המשפט", אמרה. בתגובה השיב לה עו"ד ינון: "סעיף 141 לא נועד לתלות עליו אירוע בסדר גודל כזה". 

עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אמר בדיון: "אני חושב שאסור בתכלית האיסור שמבית המשפט הנכבד הזה תצא אמירה שאפשר 'להכיל את האירוע הזה'". יו"ר התנועה הוסיף כי מדובר ברגע מכונן לדמוקרטיה: "מדובר פה בשבר טקטוני שבמידה וייחצה הרף הזה ואנחנו נרכין ראש בפני הגחמות של אנשים שקוראים בלי בושה לא לקיים את צווי בית המשפט. שר משפטים שקורא לא לקיים צו".

הנשיאה חיות אמרה בתגובה כי יו"ר הכנסת היה אמור לקיים את הצו ולא עשה זאת. "באופן אבסורדי", הוסיפה הנשיאה, "ברגע שיו"ר הכנסת התפטר - אין ביזיון בית המשפט, כי אין עליו כבר את החובה לקיים. היה אפשר ללכת במסלול אלגנטי יותר אבל, טוב". 

איל ינון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90, חדשות)
היועץ המשפטי לכנסת איל ינון | צילום: Yonatan Sindel/Flash90, חדשות

נחי בן אור, נציג היועץ המשפטי לממשלה, הצטרף להצעתו של ינון: "עמדתו של היועמ"ש היא שפסק הדין היה צריך להיות מקוים. באיזון בין החובה העליונה לבצע פסקי דין, אל מול אי הוודאות שנוצרה, ההצעה היא שיוצא צו ומליאת הכנסת תתכנס מחר לבחור יו"ר קבוע, בישיבה שתנוהל על ידי ותיק חברי הכנסת, אלא אם הוועדה המסדרת תקבע אחרת".

התנועה לאיכות השלטון מסרה בתגובה להחלטת בג"ץ: "טוב עשה בית המשפט ששמר על כבודה של הכנסת, ביום שבו יו"ר הכנסת ביזה אותה בהתנהלותו. התנועה לאיכות השלטון מקווה כי ימים שחורים אלו יעמדו כתמרור אזהרה בדברי הימים של מדינת ישראל".

 

 

חבר הכנסת ויו"ר סייעת הליכוד, מיקי זוהר, צייץ בטוויטר לאחר קבלת ההחלטה: "עכשיו זה רשמי: בג"ץ יחד עם כל המערכת המשפטית עובדים במשרה מלאה בשרות השמאל והתקשורת. הנה לכם עוד החלטה מבישה של בג״ץ, לא בכדי שהאמון של הציבור במוסד הזה, הולך ונגמר מרגע לרגע. פסקת ההתגברות חשובה יותר מתמיד, הגענו לרגע בו העם חייב להכריע בין הציבור ונבחריו לבין החונטה המשפטית".

בתגובה להחלטה, גם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אחרי התפטרותו של אדלשטיין בג"ץ קבע כי הכנסת תתכנס היום לבחור יו"ר חדש, ובנוסף נקבע כי עמיר פרץ ימונה ליו"ר הכנסת הזמני. נשיאת העליון אסתר חיות מתחה ביקורת על אדלשטיין בפסק הדין: "מדובר בפגיעה חסרת תקדים בשלטון החוק".

 

 

גם חברת הכנסת איילת שקד הגיבה להחלטה וצייצה: "בג"ץ פשוט המציאו סעד לא קיים והורידו פקודה למחוקק כיצד להתנהל. זה נעדר כל בסיס משפטי. הם עקפו את התקנון, עקפו את החוק ועקפו את חוק היסוד. כמו שלימדו אותנו בשמאל, הדמוקרטיה גוססת לאט".