מענק או הלוואה? ויכוח בין משרד רה"מ לאוצר מעכב תוכנית הסיוע

פרסום ראשון: גורמים בסביבת נתניהו סבורים שתוכנית האוצר של מתן הלוואות לעסקים לא נדיבה מספיק, ומציעים הזרמת מענקים. באוצר מתנגדים וטוענים שהעלות תסתכם במיליארדים - שאין מקור למימונם

זמן צפייה: 01:15

מגפת הקורונה: תוכנית החירום הכלכלית, שהממשלה החלה לגבש בתחילת השבוע, מתעכבת על רקע מחלוקות בין משרד ראש הממשלה למשרד האוצר – כך נודע היום (רביעי) לחדשות 13.

גורמים בסביבת נתניהו סבורים כי תוכנית האוצר, המתבססת על הלוואות לעסקים בערבות מדינה, אינה נדיבה מספיק בהתחשב בעוצמת המשבר, ולא תאפשר לעסקים קטנים להיחלץ מסכנת הקריסה. לדבריהם, בעלי עסקים לא יימנעו מליטול הלוואה, אם יחששו שלא יצליחו לפרוע אותה בהיעדר מזומנים. לכן, במשרד רה"מ המליצו על תכנית להזרמת מענקים לעסקים – אך באוצר מתנגדים לה, בנימוק שהעלות לקופת המדינה תסתכם במיליארדי שקלים נוספים, שאין כעת מקור למימונם.

לכתבות נוספות בחדשות 13:

5 מתים מקורונה בישראל; מניין החולים עלה ל-2,170

זינוק במניין המתים בספרד: יותר מ-500 בני אדם ביממה האחרונה

בריטניה: הנסיך צ'ארלס נדבק בקורונה; מצבו טוב

משרד האוצר
משרד האוצר | צילום: חדשות 13

גורמים המעורבים בדיונים מסרו לחדשות 13 שמדובר במחלוקת כספית ועקרונית. בליבה, עומדת השאלה - האם יש לסייע למגזר העסקי באמצעות העברת כספים מיידית בהיקפים חסרי תקדים, או להסתפק בהלוואות ובהגדלת אשראי בלבד.

בעקבות הביקורת במשרד ראש הממשלה, ערכו באוצר "מקצה שיפורים" שאותו יציגו הערב לשר האוצר כחלון. בהמשך צפויה להיערך פגישה נוספת בין המשרדים, בניסיון לסכם את פרטי תוכנית החירום. ההערכות הן שהיא תוצג רק מחר, לאחר שיושגו הבנות בסוגיות שנותרו במחלוקת.

שר האוצר משה כחלון על הקורונה
שר האוצר משה כחלון על הקורונה | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום הודיעו משרד הבריאות ומשרד ראש הממשלה בנימין נתניהו כי ההחמרות החדשות ייכנסו לתוקף אחר הצהריים בשעה 17:00. התקנות כוללות צמצום נוסף של היציאה למרחב הציבורי, הטלת אחריות על מעסיקים, סגירות חנויות שאינן חיוניות והטלת הגבלות על תחבורה ציבורית. המשרדים אף הדגישו כי על אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה להישאר בביתם.

על פי תקנות החירום החדשות לא ניתן יהיה לצאת ממקום מגורים או ממקום שהייה קבוע למרחב הציבורי, אלא לאחת מהפעולות או המטרות הבאות: הגעה למקום עבודה, יציאה לצורך טיפול במסגרות רווחה, הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים או קבלת שירות רפואי. הליך משפטי, הפגנה, והגעה לכנסת.

ההנחיות החדשות של משרד הבריאות לתאריך 25/3/20
ההנחיות החדשות של משרד הבריאות לתאריך 25/3/20 | צילום: משרד הבריאות

כמו כן, תתאפשר יציאה של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ובמרחק של עד 100 מטרים ממקום מגוריהם. עוד הוחלט כי יצומצמו שירותי התחבורה הציבורית לכדי 25% מהקיים ובהתאם להנחיות משרד הבריאות. שירותי מוניות יתאפשרו רק עם נוסע אחד או עם מלווה נוסף לצורך רפואי, כשהנוסעים יושבים במושב האחורי כשחלונות הרכב פתוחים. בנסיעה חיונית ברכב פרטי יהיו עד שני נוסעים. יש לציין כן מותרים שירותי הסעה למקומות עבודה בכפוף למגבלות.

נוסף על כך נקבע כי על המעסיק מוטלת החובה למדוד חום בכניסה למקום העבודה. לא תותר כניסת אדם עם חום גוף העולה על 38 מעלות. הפרת האיסורים תהווה עבירה פלילית, שתאפשר גם הטלת קנס מנהלי על המפרים, וכן נקבעו בתקנות סמכויות לשוטרים לצורך אכיפת ההוראות הרלוונטיות.

לצד זאת, יורשו לפעול שירותי משלוחים למזון, עיתונים וכן שירותים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי חשמל, מוצרי ושירותי תקשורת ואביזרים רפואיים. מכירה מקוונת עם משלוח מותרת לכל סוגי המוצרים. בשירות משלוחים למקום מגורים, המשלוח יונח מחוץ לפתח בית המגורים.

עסקים למכירת מזון לצריכה מחוץ לבית האוכל ובשירות משלוחים בלבד, בתי מרקחת, מכוני אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, יפעלו בכפוף לשמירה על מרחק של שני מטרים בין אנשים, ומניעת צפיפות של אנשים, כך שבכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מארבעה אנשים לכל קופה רושמת פעילה.