במסגרת תקנות לשעת חירום: הממשלה אישרה את אכיפת מגבלות התנועה

בישיבה טלפונית ובהסכמה פה אחד אושרו הצעדים אותם הציג נתניהו, הכוללים מעבר מהסגר חלקי וולונטרי לכזה המחויב בחוק, כולל קנסות בגובה אלפי שקלים. המגבלות יהיו תקיפות לפחות לשבעה ימים

זמן צפייה: 06:32

מגיפת הקורונה: חברי הממשלה אישרו בלילה (חמישי) פה אחד בישיבה טלפונית, את התקנות לשעת חירום אותם הציג אמש ראש הממשלה נתניהו, הנוגעות לאכיפת צמצום התנועה כחלק מהמאבק בקורונה. המגבלות הללו יהיו תקפות לשבעה ימים בשלב הזה.

בתוך כך, בצה"ל עודכנו ההנחיות, לפיהן בין היתר אירועי יום השואה, יום הזיכרון ויום העצמאות 2020 יתקיימו באופן מצומצם. במקביל, חיילים שנמצאים מחוץ ליחידתם הונחו שלא לצאת מביתם למטרות פנאי. בסדיר ובמילואים בוטלו כל הביקורי. חיילים בבידוד שאמורים להשתחרר ישוחררו מבלי שיגיעו לבקו"ם או ליחידתם. כמו כן, כל חדרי הכושר בצה"ל סגורים.

אמש נשא נתניהו הצהרה בנוגע לתקנות, שמעגנות את הנחיות משרד הבריאות בנוגע להגבלות על יציאה מהבית בשל משבר הקורונה. לפי התקנות הללו, אין לצאת ממקום המגורים או מקום השהיה למרחב הציבורי אלא לאחת מהפעולות הבאות: הגעה לעבודה וחזרה ממנה, הצטיידות במזון, תרופות, מוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים. קבלת שירות רפואי. תרומת דם. הפגנה. פעילות ספורט בחוץ של לא יותר מ-5 אנשים. יציאה ממקום מגורים של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום לזמן קצר ולמקום בקרבת מקום המגורים. יציאה לחתונה הלוויה או תפילה. סיוע לאדם שזקוק לכך.

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו
''זמנים קשים''. הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו אמש | צילום: חדשות 13

בנוסף לכך, יש להקפיד על שמירה על מרחק של שני מטרים לפחות בין אדם לאדם, ככל הניתן, ולמעט בין אנשים הגרים באותו מקום; בנסיעה ברכב פרטי יהיו עד 2 נוסעים באותו הרכב למעט אנשים הגרים באותו מקום; פסקה זאת לא תחול על נסיעת עובד המועסק במקום עבודה חיוני למקום העבודה וחזרה ממנו ולא תחול כאשר יש צורך חיוני בנסיעה של מעל 2 נוסעים באותו הרכב. ההקנסות שיוטלו בעקבות הגבלות התנועה החדשות: 5,000 שקל להפרת בידוד, 3,000 להתקהלות מעל 10 איש, 5,000 על עסק פתוח.

"זמנים קשים מחייבים החלטות קשות", הצהיר ראש הממשלה. "שלשום ביקשתי מכם להישמע להנחיות משרד הבריאות ולהישאר בבית. יש היענות לכך אבל בפירוש היא לא מספקת. היום אני מודיע על עליית מדרגה נוספת. הממשלה תאשר הלילה תקנות לשעת חירום להגבלת התנועה. בהגבלות הללו אתם נדרשים להישאר בבית - זאת הנחיה מחייבת, שתיאכף ע"י גורמי האכיפה. מטרתן להבטיח שכמה שפחות אנשים יידבקו ושכמה שפחות אנשים ידביקו".

חיילי צה''ל מיישמים את הנחיות משרד הבריאות בבסיסים
חיילי צה''ל מיישמים את הנחיות משרד הבריאות בבסיסים | צילום: דובר צה''ל

"הלילה התקנות הללו ייכנסו לתוקפן, מייד לאחר שיאושרו בממשלה, ובשלב הראשון יהיו בתוקף למשך 7 ימים. הן מגובות משפטית. מדובר בצעד שלא היה כמותו מאז הקמת המדינה. מדינה דמוקרטית מתבססת קודם כל על השותפות בין המדינה לאזרחים וגם על השותפות בין אזרחים לאזרחים. אני מבקש שאנשים יאכפו אותן קודם כל בעצמם. יש היענות נרחבת בציבור לדברים הללו וזה חשוב. אנחנו נותנים בכם אמון".

במגזר הציבורי הוחלט להשאיר שלושה שירותים בלבד מתפקדים; מגזר הבריאות על כל נספחיו, כולל בתי חולים קופות חולים ומשרד הבריאות. המגזר הביטחוני - צה"ל, משטרה, שב"ס וגופים ביטחוניים אחרים. והשלישי הוא הרווחה - משרד הרווחה, מרכזי יום לקשישים, גורמים שמסייעים לקשי יום ולשכבות החלשות.

המגזר הפרטי היווה את עיקר המחלוקת שעיכבה את פרסום התקנות החדשות כיוון שחברות רבות ניסו להיכנס לרשימה האקסקלוסיבית שישארו בתפקוד מלא. כידוע, עובדים במפעלים חיוניים חייבים להגיע לעבודה. אבל בשאר המשק הפרטי - 70% מהעובדים חייבים להישאר בבית מלבד אותה רשימת חברות שמוגדרות חיוניות.