צפו באולפן ynet: הכלכלה בצל הקורונה
(צילום: משי בן עמי)

בנק ישראל הודיע היום (ב') כי בעקבות הנחיות משרד הבריאות על צמצום הפעילות, החל ממחר (ג') לפחות 25% מהסניפים ייתנו שירות לקוחות פרונטלי. משמעות הדבר היא כי 250 סניפים ברחבי הארץ מתוך כ-1,000 יישארו פתוחים לקהל.
ההנחיה קובעת כי בנקאים רשאים לצמצם את שירותי קבלת הקהל שלהם לסניפים ייעודיים בלבד, כאשר קביעת הסניפים הייעודיים למתן שירות קבלת קהל תתחשב בשיקולים כמו פיזור גיאוגרפי, גודל הסניף, קיום קופה ועוד. לפי הנחיית הפיקוח על הבנקים, כדי לצמצם את הסיכון להידבקות, מוצע שהבנק יעגן מנגנון של ויסות עומסי קהל בסניפים שיוותרו פתוחים כמו דרישה מלקוחותיו לקבוע תור מראש, הצבת עמדת ביטחון בכניסה לסניף וכו'. אותם סניפים יידרשו לתת שירותים לכלל לקוחות הבנק, כאשר הבנקים נדרשים לפרסם באתרים שלהם אילו סניפים יוותרו פתוחים.
3 צפייה בגלריה
בנק יהב בירושלים המרחק בין הלקוחות לפקידים 2 מטר
בנק יהב בירושלים המרחק בין הלקוחות לפקידים 2 מטר
סניף בנק
(צילום: משה מזרחי)
בבנק ישראל מציינים כי הכספומטים הבנקאיים והשרותים האוטומטיים מחוץ לכל הסניפים ימשיכו לעבוד כסדרם. המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר: "השירות הבנקאי הפרונטאלי לציבור ירוכז בסניפים ייעודיים בפריסה ארצית. בסניפים אלה ניתן יהיה לבצע פעולות חיוניות, שאינן ניתנות לביצוע באמצעים בנקאיים ישירים. ללקוחות מגיל 70 ומעלה יינתן מענה מותאם ומורחב. הכספומטים הבנקאיים ימשיכו לעבוד כסדרם.  הצעד יאפשר המשכיות במתן השירותים הבנקאיים לציבור הרחב, תוך שמירה על בריאותו ועל בריאות עובדי הבנקים".

מנכ"ל דיסקונט: "ערוכים היטב למשבר"

בתוך כך, בנק דיסקונט פרסם היום את סיכום 2019 לפיו הוא סיים את השנה עם רווח של 1.7 מיליארד שקל, עלייה של 13.1% לעומת 2018 ועם תשואה להון של 9.4% לעומת 9.3% ב-2018. אורי לוין, מנכ"ל דיסקונט הטרי, התייחס למשבר המתהווה בשווקים בשל התפשטות נגיף הקורונה: "משבר הקורונה מטלטל את הכלכלה העולמית ואת המשק הישראלי. קשה עדיין להעריך את השפעתו על המערכת הבנקאית הישראלית ובכלל זה על הקבוצה, אך ניכר כי המשבר כבר נותן את אותותיו".
לדבריו, "על אף החששות ואי הוודאות, נדגיש כי אנו ערוכים היטב למשבר מסוג זה - דיסקונט כיום חזק מאי פעם, יעיל מאי פעם ומציג מאזן איתן עם פוטנציאל משמעותי להמשך הצמיחה. נמשיך לעמוד לצד לקוחותינו ולתמוך בפעילותם הכלכלית גם בתקופה מורכבת זו".
הבנק הודיע על חלוקה של 15% מרווחי הבנק ברבעון הרביעי כדיבידנד – כ-48 מיליון שקלי. סכום הדיבידנד הכולל שחולק ב-2019 עמד על 255 מיליון שקל.
3 צפייה בגלריה
אורי לוין, מנכ"ל בנק דיסקונט
אורי לוין, מנכ"ל בנק דיסקונט
אורי לוין, מנכ"ל בנק דיסקונט
(יח"צ)
הרווח ברבעון הרביעי עמד על 325 מיליון שקל, כמעט זהה לרווח ברבעון המקביל אשתקד. התשואה להון עמדה על 7.2% ברבעון לעומת 8% ברבעון המקביל אשתקד.
דיסקונט מנהל כבר תיק אשראי של 180 מיליארד שקל, עלייה של 9.5% לעומת 2018, תיק המשכנתאות צמח ב-12.5% ל-37.2 מיליארד שקל, ההוצאות בגין הפסדי אשראי עלו ל-0.4% לעומת 0.34% ב-2018. בשנים האחרונות דיסקונט צומח באופן משמעותי בתיק האשראי, ואילו כעת, המשבר עלול לגרום לעלייה בהפסדי האשראי שלו.