אם עד לא מזמן סברו הקמעונאים המקומיים כי הצרכנים הישראלים יזנחו את קניות האונליין מסין ויחזרו לקנות תוצרת הארץ, או לפחות תוצרת שנמכרת בארץ, המצב הנוכחי לא מותיר מקום לספק. תרחיש האימים כבר אינו תרחיש: בקניונים נרשמת ירידה משמעותית במספר הקונים, ולא בכדי - רק אמש ביקש ראש הממשלה מהתושבים לשמור על מרחק של לפחות מטר האחד מהשני. אלפים נמצאים בבידוד ביתי והרשתות מגיבות בהתאם.
חברות האופנה כבר הזהירו לפני כחודש מפני האטה בפעילותן בעקבות סגירת מפעלים בסין. כעת בגלל הסגר הנוכחי גם הן כבר מתחילות לשלוח עובדים הביתה: אתמול הודיעה קבוצת פוקס כי היא תצמצם את מספר העובדים בסניפי החנויות פוקס, אמריקן איגל, יאנגה ובילבונג. זארה דיווחה כי היא מצמצת את שעות הפעילות. רשת קסטרו התריעה כי לא תוכל להתמודד עם ירידה כה חדה בתנועת הלקוחות.
1 צפייה בגלריה
קניון גבעתיים
קניון גבעתיים
תרחיש האימים כבר אינו תרחיש. קניון ריק ממבקרים
(צילום: שאול גולן)
אם חברות התעופה והתיירות היו הראשונות לספוג את המכה הכואבת (לראיה, הפגנת הענק חסרת התקדים של עובדי אל על אתמול), ואחריהן רשתות האופנה, השבוע "הצטרף" למשבר גם ענף האירועים וההפקות, שנותר המום לגמרי מההנחיה של משרד הבריאות לאסור התקהלות של למעלה מ-100 איש. הופעות, הצגות, פסטיבלים, אירועים ומסיבות בוטלו, ועל פי הערכות של מפיקים בכירים בענף, הנזק הצפוי נאמד במיליוני שקלים. הכלכלה הישראלית בכוננות ספיגה וקשה לדעת מה יוליד יום, הם אומרים - וחוששים שהסיוע הממשלתי לא רק שלא יועיל אלא יגרום נזק גדול עוד יותר.
גם ענף המסעדות מציג ירידה משמעותית במספר המבקרים, עם צניחה של 20% בהזמנות בשבוע החולף. השפים כבר החלו להיערך ותגברו את שירותי המשלוחים, כאשר חלק ממסעדות היוקרה לא הצליחו להתמודד עם המצב. מסעדת ניטן תאי בתל אביב של איש העסקים חיים הורוביץ ואשתו לשעבר נעמי, שהשקיעו הון רב בהקמה - כ-10 מיליון שקל - נסגרה. בהנהלת המסעדה הסבירו כי זהו הצעד האחראי והמושכל, עקב המצב הכלכלי הקשה אליו נקלעו רוב בעלי העסקים בעקבות התפשטות הנגיף.
בינתיים צפירת ההרגעה היחידה מגיעה מענף המזון, שם מבהירים שלא צפוי מחסור למרות ההתנפלות על רשתות השיווק. למעשה, היצרניות המקומיות מגיבות למשבר הקורונה עם תגבור של משמרות, הוספת קווי ייצור והרחבת סבבי הפצה. בכינוס חירום שנערך השבוע על ידי מרכז המועצות האזוריות ומשרד החקלאות, הבהירו החקלאים כי התוצרת בארץ עונה כרגע על כמות הצריכה, כך שלא יחסרו ביצים, עוף, בקר או חלב. חדשות טובות לקראת פסח, רק ששולחן הסדר השנה עלול להיות ריק.
פורסם לראשונה: 09:13, 13.03.20