רן רזניק וד"ר סטרוגו באולפן "ישראל היום" // צילום: יהושע יוסף

האם חולי לב נמצאים בסיכון, ומה לגבי אימון בחדר כושר? המומחה עונה לשאלות שלכם

מיוחד לגולשי אתר "ישראל היום" ועמוד הפייסבוק • פרשן הבריאות רן רזניק אירח את ד"ר רפי סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א, שענה על כל השאלות הבוערות על התפשטות נגיף הקורונה בישראל

אתר "ישראל היום" קיים היום (שלישי), משדר מיוחד בהנחיית פרשן הבריאות רן רזניק, בנושא מגפת הקורונה. באולפן התארח ד"ר רפי סטרוגו, סמנכ"ל רפואה במד"א, שענה על שאלות הגולשים. גולשי "ישראל היום" ברשתות החברתיות הוזמנו לשאול את ד"ר סטרוגו את כל מה שהם רוצים לדעת על ההתמודדות מול המחלה, תנאי הבידוד, ההיגיינה והצפי לקראת המשך התפשטות המחלה. הנה מקבץ מהשאלות שעלו בשידור המיוחד, עליהן ענה ד"ר סטרוגו.

אשתי אמורה ללדת בכל יום – האם יש הוראות מיוחדות לתינוק בן-יומו?

 "המחלה קיימת רק שלושה חודשים אין הרבה מחקרים עליה. מהמעט שאנו יודעים ניתן להגיד שהאחוזים של החולים שהופכים קשים יותר גבוהים יותר משפעת רגילה, וזה מה שמדאיג את מערכת הבריאות. אבל כשמדברים על ילדים ותינוקות – יש מעט מאוד תחלואה, וגם היא מאוד קלה. בהיבט של תינוקות וילדים – אני לא מכיר הנחיות מיוחדות".

אני וארוסתי בבידוד בבית, האם בטוח שנהיה עם שלוש הכלבות שלנו?

"מכירים רק מקרה בודד של העברה מבני אדם לבעלי חיים, וגם זה לא בטוח – לגבי העברה מבע"ח לבני אדם לא מוכר ולו מקרה אחד".

אדם שחזר נניח מאיטליה, ונמצא בבידוד בביתו. מה המשמעות של זה לשאר בני הבית?

"כל המעגלים הקרובים, המעגל הראשון הוא מי שחזר ממדינה נגועה או היה במגע עם חולה מאומת. לגבי המעגל השני והשלישי – לא מתייחסים אליהם כחולה או נשא. חשוב להקפיד על ההנחיות של משרד הבריאות לגבי חיטוי הבית, אם יקפידו על ההנחיות – בני הבית לא ידבקו גם אם האדם שבבידוד הוא נשא".

מה אחוזי התמותה בגילאים מבוגרים?

"זה יכול להגיע לכ-15% מסך החולים בגילאים מבוגרים, שזה הרבה יותר משפעת רגילה".

אני אימא לילד בן 10 עם שיעול וצינון אבל בלי חום – הוא צריך להיבדק לנגיף?

"כאמור אנו בשלב זה מתמקדים במעגל הראשון שזה מי שחזר ממדינה נגועה או מי שהיה במגע עם נשא - צריך להיבדק. מעבר לזה, אחד הקריטריונים המרכזיים למחלה הוא חום, וזה לא היה במקרה הזה. בכל מקרה אחד הדברים הבסיסיים במודל שבנינו, זה פנייה למודל מד"א. אם יוחלט שצריך לבדוק – יבדקו אותו. הבדיקה היא משטח גרון פשוטה".

מי שמערכת החיסון שלו חלשה מקבל את קורונה באופן חמור יותר?

"הנושא של אחוז המטופלים שיפתחו מחלה קשה יותר, קשור בקשר הדוק למחלות רקע שפוגעות במערכת החיסון: אנשים שאחרי טיפולים כימותרפיים, אנשים שמקבלים תרופות שמדכאות את מערכת החיסון, אנשי שחולים במחלות נשימה וריאה – נמצאים בסיכון מוגבר"



מה בנוגע לביקור בחדר כושר, ג'קוזי, בריכה או סאונה?

"כל סוגי ההתכנסות למיניהן מוסיף עוד סיכון להידבק, אם היה נשא קורונה בסביבה. ככל שהחלל יותר קטן והצפיפות יותר גדולה – הסיכון גדל. לגבי העניין של העברת הווירוס במים, נכון לעכשיו לפי מה שאנחנו יודעים מה שמדבק זה הטיפות הקטנות באוויר שמישהו משתעל או מתעטש, שנמצאות באוויר בטווח של 2-3 מטרים, במשך 15 דקות. הווירוס לא עובר במים".

האם חולי לב נמצאים בקבוצת סיכון?

"לא. רק חולי לב שיש להם אי ספיקת לב. אנשים שעברו צנתור או ניתוח בעבר או בילדות לא נחשבים בקבוצת סיכון".

כמו כן, בעמוד המיוחד באתר "ישראל היום" למעקב אחרי התפשטות הקורונה תוכלו לקבל את כל העדכונים ולעקוב מקרוב אחר מפת נשאי המחלה של משרד הבריאות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו