Skip to content

"העוולות כלפי המגזר העסקי חייבות להיפסק"

כך הכריז נשיא איגוד לשכות המסחר בישיבת חירום שנערכה היום עקב נזקי הקורונה; גבי רוטר, מנכ"ל קבוצת קסטרו: "המדינה צריכה להתייחס להכנסת עובדים לבידוד כאל שירות מילואים"; אמיר שני: "בשבת התחננתי למנהל הנמל שיכניס את האוניות מאחר ויש עליהן בשר, ביצים, ציוד רפואי ועוד"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המגזר העסקי בישראל נערך למאבק בנזקי הקורונה. לישיבת חירום שכינס הבוקר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הגיעו יותר מ-50 בעלי ונציגי רשתות קמעונאיות מתחומי ההלבשה וההנעלה, מזון, חשמל ואלקטרוניקה, צעצועים, תמרוקים ועוד. במהלך הישיבה הציג לין את דרישותיו משר האוצר ושר הכלכלה.

"על רשויות המדינה לקבל החלטות אמיצות ונבונות, ומהר", אמר לין. "קיימתי אתמול פגישה עם שר הכלכלה וראיתי נכונות לשתף פעולה. אולם לא ראיתי תוכנית אופרטיבית, הנותנת מענה לבעיות שהמגזר העסקי מתמודד איתן.

"קיים רצון למצוא חן בעיני הציבור, אך היום עלינו לבקש משרי הממשלה להשתחרר קצת מהצורך הזה, ולקבל החלטות אמיצות, שבאופן ברור יגנו על המגזר העסקי. העסקים יאבקו כדי לשרוד ולפעול.

"אנו לא מבקשים עזרה, אלא שיתוף פעולה אמיתי, בלי התניות ובצורה מהירה. על משרד האוצר להבין שיש להכניס הרבה כסף כדי שעסקים לא יפלו, ועל מנת שלא נגיע למצב גרוע בהרבה. יש להתאמץ, כך ששום עסק לא ייפול בשל התפשטות נגיף הקורונה".

אוריאל לין: "שום עסק לא יוכל להחזיק מעמד בתשלומי העובדים אם הרווחיות שלו תרד ב-30-40%". צילום: יאיר שגיא

לין התייחס לנושא כח האדם המקשה על בעלי העסקים: "אם יש עובד שנוסע לחו"ל מרצונו החופשי וחוזר חזרה לבידוד בן 14 ימים – הדבר יהיה על חשבון ימי החופש שלו. העובד לא יכול להטיל זאת על המעסיק. אם המעסיק סבור שיש להוציא את העובד לחו"ל בידיעה שיש בידוד – עליו לשאת בתשלום ימי הבידוד. אנו לא רוצים לפגוע בעובדים, אך שום עסק לא יוכל להחזיק מעמד בתשלומי העובדים אם הרווחיות שלו תרד ב-30-40%.

"יש להתאים את נושא מצבת כוח האדם להיקף הפעילות העסקית, אחרת עסקים יקרסו. בזמן מלחמת לבנון השנייה הייתה ירידה אינטנסיבית ברווחי העסקים, ולאחר דיונים מרובים הצליחה לשכת המסחר לגבש נוסחה יעילה לטובת עניין זה.

"היום אני קורא לאוצר לא לחכות, ולאמץ נוסחה זו מחדש. ההצעה שלנו היתה שאם לאורך חודשיים יש ירידה בהיקף הפעילות של 25% בהשוואה לשנה הקודמת, יש להעניק פיצוי. זאת בדומה לנוסחה אותה מיישמת איטליה כעת. כבר היום יש להכריז על הפעלת הנוסחה הזאת".

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ובעלי קבוצת עמית התייחס למצב בנמלים: "בנושא הפעילות הימית, נכון לבוקר זה יש 21 אוניות מחוץ לנמל אשדוד, ובנמל חיפה 23 אוניות עוגנות מחוץ לנמל. הסחורות שמגיעות ארצה אחרי תקופה ארוכה בה יצרנים הפסיקו לייצר, ממתינות מחוץ לנמלים.

אמיר שני: "עובדי הנמל לא פורקים מכולות". צילום: יאיר שגיא

"הקורונה גרמה למצב חדש שבו עובדי הנמל – מרוב לחץ ובלבול באשר להנחית משרד הבריאות – לא פורקים מכולות. אוניה מסוימת המתינה מחוץ לנמל במשך 14 יום. בשבוע שעבר החליטו כי שלוש אוניות שהגיעו לנמל אשדוד מאיטליה יישארו מחוץ לנמל במשך 12 יום. בעלי האוניות פרקו את הסחורה בלימסול בקפריסין, והיבואנים נאלצו לשלם 1,000 דולר למכולה, על כל מכולה שתגיע חזרה.

"בשבת התחננתי למנהל הנמל שיכניס את האוניות, מאחר והן נושאות בשר, ביצים, ציוד רפואי ועוד. קיים חוסר התחשבות בכל מי שהשקיע את מיטב כספו בסחורות, שחיי המדף שלהן קצרים. אני מצפה שהנמלים יעבדו מסביב לשעון, ויפרקו את האוניות באופן הכי מהיר שיש. במקום שיטת 'נכנס ראשון ויוצא ראשון' הנהוגה בימים כתיקונם, יש לתת את הדעת על הסיטואציה שנוצרה. הדבר ממשיך ומחמיר".

"הקורונה תפסה אותנו כשבישראל עדיין נהוגה שיטת פיקוח מאוד מחמירה על ייבוא, אשר שונה ממדינות מפתוחות", אומר רז הילמן, סמנכ"ל יבוא מכס ותקינה באיגוד לשכות המסחר. "המוצרים נדרשים לעבור בירוקרטיה מסורבלת עד קבלת רישיון ו/או אישורי ייבוא. הצפנו את הנושא, ויש נכונות להקלה, אמנם לא בדרישות המהותיות, אלא בפרוצדורה".

גבי רוטר, מנכ"ל קבוצת קסטרו: "המדינה צריכה להתייחס להכנסת עובדים לבידוד כאל שירות מילואים שירות לאומי". צילום: יאיר שגיא

גבי רוטר, מנכ"ל קבוצת קסטרו, ציין: "עד לפני ארבעה שבועות הבעיה הייתה נועצה בשרשרת האספקה, וכעת מדובר בבעיה של תנועת הלקוחות, המובילה לירידה דרסטית במכירות. צריכה להיות מנהיגות שתסתכל על כך כמשבר, כי הוא גורף לכל שטחי המדינה. המדינה צריכה להתייחס להכנסת עובדים לבידוד, כאל שירות מילואים".

ראובן שליסל, סגן נשיא האיגוד ובעל חברת "ליימן שליסל": "כולם צודקים – התיירות, המזון, האופנה ועוד. השאלה היא לאיזה ענף נותנים מענה קודם. אני חושב ששר הבריאות וכל צוותו מנהלים את המשבר. לגבי המכירות – אנשים אוגרים שימורים, נייר טואלט, פסטה ומוצרי יסוד. בשלב הבא, מכירות המוצרים הללו ירדו, כי אנשים כבר הצטיידו במוצרים אלה. הייבוא נעצר כבר לפני שלושה שבועות, והיבוא לפסח נעצר. יש הרבה קשיים, ויהיה מחסור בסחורות במידה והנמלים לא יעבדו מהר".

מאיר קלוגהפט, יו"ר ענף הצעצועים באיגוד ובעלי חברת "שחק נא": "יש האטה משמעותית בהגעת הציבור לקניונים. אפשר למדוד אותה בעשרות אחוזים, והדבר מורגש בפדיונות. כנראה שזאת רק תחילת הבעיה. אנו חשים, דווקא בתקופה זו, את האפליה הנוראית בכל הקשור לייבוא האישי – פטור בקניות און ליין עד 75 דולר. האפליה הזו היא לא רק בנושא המע"מ, אלא גם בנושא של התקינה".

ישראלה שטיר, סגנית נשיא איגוד לשכות המסחר, ונשיאת קבוצת שטיר: "אני מייצגת את ענף הכנסים והתערוכות. זוהי מכה איומה לקייטרינג ולחברות של דיילות ושמירה, ולמארגני האירועים. אני סבורה שעל הממשלה להכריז על המצב 'כח עליון'".

ישראלה שטיר, בעלת קבוצת שטיר: "יש להכריז על המצב כעל 'כח עליון'". צילום: יאיר שגיא

רמי שביט, בעלים ומנכ"ל רשת "המשביר לצרכן": "אירוע הקורונה הוא מגה אירוע, אשר איש מאתנו לא יודע לאמוד אותו. אם יש אויב ניתן להילחם, אך מדובר באוייב שלא רואים אותו. אין מקום להתלהם על התקשורת והממשלה. אנו חייבים לשים את נושא הקמעונאות על השולחן, ולגרום לכך שיבינו שיש בעיה.

"70 אחוזים מהיקף העסקים בקניונים הם טקסטיל, ואם לא יהיו קניונים אז 40 אלף משפחות של עובדי עסקי הטקסטיל והאופנה יוותרו ללא פרנסה. אי אפשר להעביר את האחריות על המשבר אלינו. היו בעבר מלחמות ופיגועים, ואנו ספגנו הפסדים והתחשבנו. עם השנים הפיצויים ירדו, וכמעט נעלמו. למדנו לאורך השנים כי במשברים שונים הממשלה והעיריות נעלמות, אך הארנונה לא יורדת".

רמי שביט, מנכ"ל המשביר לצרכן: "40 אלף משפחות של עובדי הטקסטיל והאופנה עלולים להיוותר ללא פרנסה". צילום: יאיר שגיא

דני בצלאל, מנהל תפעול ברשת "קשת טעמים": "יש שני נושאים מרכזיים: אין אנו יודעים מה יקרה אם וכאשר סניף שלנו יזוהה כאחד שבו ביקר לקוח שנדבק. אין במשרד הבריאות שום הנחיות, גם לא באתר.

"אין אנו יכולים להתכונן, חלילה, למקרה כזה שמתגלה חולה בחנות. יש להוציא הנחיות מסודרות. מעבר לפגיעה הכלכלית, יש לציבור ירידה בזמינות של החנויות הפתוחות. שנית, נושא של יבוא מוצרים עם חיי מדף קצרים – יש לתת קדימות לסחורות טריות של מזון ותרופות. הצורך של חנות לטהר את הנגיף על ידי ריסוס כלשהו, הוא חלק מההנחיות שאנו צריכים לקבל: מי מרסס, איך מרססים, האם מקבלים סיוע ממשרד הבריאות בנושא זה, וכו'".

שחר תורג'מן, מנכ"ל "בריל": "אף אחד לא עושה לנו טובה. אנו משלמים מיסים לרשויות המקומיות ולכל הגופים. אנו לא מבקשים סיוע חריג, אך אנו לא רוצים שתהיה אפליה. ימי המחלה לעובדים הם חלק מתנאים סוציאליים, שיש לעובד בכל מקום ומקום, ונועדו לסייע לפרט בנקודת זמן שהוא חולה.

"ימי המחלה לא נועדו לשמש כלי למדינה שמחליטה שחלק ניכר מהעובדים שלה ישהו בבית, כדי למנוע את התפשטות המחלה. ישנה רמת ציפייה מבעלי העסקים שנשלח יד לכיס העמוק שלנו, לכאורה, ונישא בנטל. על הממשלה להפגין מנהיגות ולקבל החלטות עכשיו, לא אחרי שהמשבר יעבור, ובינתיים אין לו תאריך תפוגה. אנו במצב חריג מאוד, ומעוניינים בביטחון תעסוקתי. אני מציע למדינה לגזור גזירה שווה – כפי שיגנו על עובדי המדינה, כך יש להגן על עובדי המגזר העסקי".

ראובן שליסל, סגן נשיא האיגוד ובעלי ליימן שליסל : "הייבוא נעצר כבר לפני שלושה שבועות והייבוא לפסח נעצר. יש הרבה קשיים, ויהיו מחסור בסחורות במידה והנמלים לא יעבדו מהר"

אלעד ורד, סמנכ"ל סחר ברשת "פוקס": "משרד הכלכלה והאוצר משוחחים עימנו, אך כלום לא קורה מעבר לכך. הם צריכים לייצר את הפתרונות ולסייע לעסקים.  אין שום פתרונות יצירתיים ואופרטיביים או יוזמה מצידם".

בתום הפגישה ציין אוריאל לין, נשיא איגוד לשכת המסחר, כי האיגוד ידרוש פגישה דחופה עם שר האוצר, על מנת לדון בפתרונות מיידיים למגזר העסקי, נוכח משבר הקורונה המתמשך.

"אנו חייבים לתקוף את העוולות הנבזיות, הנובעות מחוסר נכונות לקבל החלטות אמיצות, בשל חשש מאובדן קולות", אמר לין. "העוולות כלפי המגזר העסקי חייבות להיפסק. עלינו להתמודד מול כל הבעיות והאפליה לרעה מול ספקים בחו"ל. האיחוד האירופאי קיבל החלטה על ביטול מוחלט של הפטור ממע"מ, ומדינת ישראל עדיין שאננה. צמרת האוצר ושרי הכלכלה והאוצר יודעים שיש לתקן זאת. הם מפסידים היום שני מיליארד שקלים הכנסות למדינה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן