החיים של נעמה יששכר השתנו לחלוטין בשנה האחרונה. מאז שהיא נכלאה בכלא הרוסי ועד הרגע שבו היא חזרה לישראל במטוס ראש הממשלה, היא הפכה מאנונימית לחלוטין לשם מוכר, כזו שמושכת מאוד את תשומת הלב הציבורית.

אבל המציאות החדשה לא פשוטה עבור יששכר ומשפחתה. מאז ששוחררה מהמאסר וחזרה לישראל, בכל פעם שהיא יוצאת מהבית, היא מצולמת על ידי פפראצי או עוצרים אותה לסלפי. "נעמה מנסה להתרגל לשגרה", סיפרה יפה, אמה של נעמה. "אבל זה לא קורה. עוצרים אותה, אין לה את הפרטיות, היא לא יודעת איך להתמודד עם זה. היא עונה בטוב לכל אחד אבל לא היה לה קל, אלה דברים שעולים עכשיו". 

החיים החדשים של נעמה יששכר אקסטרה 3 (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
מנסות להתרגל לחיים החדשים. נעמה יששכר ואמה יפה | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12

חבריה של יששכר סיפרו לחי בלילה שחזרתה לשגרה "איטית ומאתגרת". לפי מקורבים, יששכר מרבה להסתגר בבית המשפחה שברחובות, במשך ימים ארוכים לא עוזבת את הדירה ורק חברים ומשפחה מגיעים לבקר אותה. גם בפעמים המעטות שהיא יוצאת לקפה השכונתי, היא חוזרת מהר לדירתה כי אינה יודעת איך להכיל את תשומת הלב הציבורית. החברים מספרים שגם משפחתה טרם הפנימה את העניין הגדול של הציבור ואת העול שנלווה אליו, והם הופתעו מאוד מהביקורת על פוסט התודה שהעלתה נעמה ובו לא ציינה את שמו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

נעמה יששכר ומשפחתה בבית קפה (צילום: קארין אריקמן)
חוזרת מהר לדירה כי לא יכולה להכיל את תשומת הלב הציבורית. נעמה יששכר | צילום: קארין אריקמן

"מה שנעמה מתמודדת איתו הוא סוג של הצפה רגשית", הסבירה ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות מהמרכז הבינתחומי. "המעבר הזה בין סביבה של כלא שבה הייתה לחלוטין מבודדת מגירויים חיצוניים ורחוקה מכל החיים כמו שהיא הכירה אותם, אל חיים שבהם היא מרכז העניינים וכולם רוצים לדעת מה קורה איתה, הוא מעבר כלל לא פשוט". 

גם יפה, אמה של נעמה, לא חזרה מאז לעבודתה. "הקושי של יפה הוא כפול", הסבירה ד"ר מרגלית. "הקושי הראשון הוא להבין שפרויקט חייה נגמר והיא צריכה לחזור לשגרה ולדברים איפה שהם נפסקו. האתגר השני הוא להמשיך להיות שם בשביל הבת שלה". 

חבריה של יששכר מספרים שהיא מתקשה לשתף ולדבר על מה שחוותה בחודשי המאסר הארוכים. אמנם בימים הראשונים בישראל היא "דווקא שיתפה וענתה לשאלות, אולם לאחרונה חל שינוי והיא מבקשת שלא ישוחחו איתה על הנושא, נראה שהיא מדחיקה את מה שקרה שם". 

"בכלא החיים היו מאוד בשליטה", הסבירה ד"ר מרגלית. "קמים בבוקר, אומרים לנו מה לעשות, מה מותר ומה אסור, ולפתע המציאות טופחת על פנינו ואנחנו אדונים לעצמנו. כביכול זה מאוד חיובי, אבל גם לזה המערכת האנושים צריכה להסתגל. עכשיו כדי לחזור במהירות לשגרה, נעמה צריכה את המערכת התומכת והאוהבת שאנחנו יודעים שיש לה. זה בריא וטוב לקבל תשומת לב, אבל צריך רגע לשים את הגבולות ולתת לה לנסות לקבל את החיים שלה בחזרה כדי שהיא תוכל לחזור לעצמה". 

החיים החדשים של נעמה יששכר אקסטרה 2 (צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12)
"נעמה מתמודדת עם סוג של הצפה רגשית". ד"ר לירז מרגלית, המרכז הבינתחומי | צילום: מתוך "חי בלילה", קשת12