החשש מהמשך התפשטות נגיף הקורונה בישראל יוביל לביטול אירועים המוניים? לקראת חג הפורים בשבוע הבא, חגי האביב ועונת החתונות הממשמשת ובאה, שאלנו את פרופ' אייל לשם, מומחה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא תל השומר, האם לחשש מהנגיף תהיה השפעה על עריכת אירועים המוניים - וכיצד יש לנהוג כדי להיות הכי זהירים שאפשר. 

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
 

האם יש לבטל אירועים גדולים של פורים או חתונות מרובות משתתפים?

"נכון להבוקר, אין העברה משמעותית בישראל בתוך הקהילה. כל מי שנדבק ואובחן עד היום היה בחשיפה או לחולה שהגיע מחו"ל או לאחד המקומות שמשרד הבריאות ציין ברשימה ולכן בהנחה שהציבור מתנהל לפי הכללים, אין סיכון גם באירועים המוניים בימים הקרובים", אומר פרופ' לשם. 

"אלא שבעולם, במדינות אחרות, הסיכון הופך להיות משמעותי בגלל שיש מדינות שהווירוס יצא בהן משליטה, כולל מדינות שזה עדיין לא מדווח או מדווח באופן חלקי כמו גרמניה, צרפת או ארה"ב שבהן יש מאות מקרים ולכן הן נוקטות בצעדים של הפחתה באירועים המוניים". 

קלפיות "קורונה" במהלך היום (צילום: תומר ניוברג, פלאש/90 )
קלפיות "קורונה" במהלך היום | צילום: תומר ניוברג, פלאש/90

"המזכיר של איגוד הבריאות העולמי כבר אמר שאנשים מבוגרים מעל גיל 60 צריכים לשקול כבר מעכשיו אם להגיע לאירועים המוניים כי הווירוס יותר מסוכן להם ברמה העולמית. אני מניח שיש לנו עוד כמה ימים בטוחים בארץ אך בחודשים הקרובים מי שמתוכנן לו אירוע המוני, שישקול לבטל". 

לדברי פרופ' לשם כרגע אין המלצה לנקוט כך, אבל זה לא בלתי סביר שיהיו הנחיות לבטל אירועים המוניים בחודשים הקרובים. "המטרה היא להכין את הציבור לכך שאם תהיה הדבקה מרובה בארץ ומספר האשפוזים יהיה גבוה מאוד בצורה שמקשה על מערכת הבריאות לטפל בה. אז הדרך היחידה להפחית את ההדבקה תהיה לעצור אירועים המוניים: אירועי ספורט, כנסים, חתונות וסגירה של בתי ספר לתקופה מסוימת עד שמערכת הבריאות תוכל לטפל בכל החולים. הלוואי שנתבדה". 

הקורונה מכה באיטליה (צילום: Luigi Costantini, AP)
קורונה באיטליה. הנגיף התפשט כי החולים לא הושמו מיד בהסגר | צילום: Luigi Costantini, AP

"במדינות שלא נקטו בהסגר ובידוד כמו איטליה, מספר הנדבקים בנגיף הוכפל. כל מה שהיה צריך אצלם זה לשים בבידוד את עשרת החולים הראשונים שנדבקו - ויש מצב שזה היה נמנע.  אם הנדבקים שלנו היו מסתובבים בחוץ, היו לנו 100 או 200 שנדבקו ולא היה ניתן לשלוט בזה". 

האם כשצצים תסמינים אפשר לעשות בדיקה ביתית כדי לבחון אם נדבקנו?

"אין בדיקה ביתית או ערכה שאפשר לעשות בצורה עצמאית.  נוהל הבדיקה הוא כאשר אדם מפתח תסמינים, אם הוא אכן נחשף לאחת הארצות, הוא מרים טלפון למוקד הטלפוני ויגיעו אליו הביתה לביצוע הבדיקה. לוקחים בדיקה שדומה למשטח גרון אבל גם מהנחיריים - ושם מחפשים חומר גנטי של הנגיף. אם היא חיובית אז יש הדבקה של הנגיף". 

אחרי שנגמרת תקופת הבידוד, האם הם צריכים לעבור בדיקה מסוימת או שחוזרים לשגרה?

"אנשים שהיו בבידוד ביתי ולא גילו תסמינים, צריכים להשלים 14 יום ואז משוחררים כאחד האדם. החריגים הם אלו שהיו בספינת הקורונה ושם, לפני שישוחררו, נוודא שהבדיקה שלילית כי החשיפה שם הייתה חשיפה אינטנסיבית עם אחוזי הדבקה מאוד גדולים". 

קורונה  (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
קורונה | צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90

האם המסכה באמת מגנה מפני הוירוס?

"המסכה אינה מונעת את ההדבקה בנגיף ולכן מי שנמצא בחשיפה באזור ציבורי כמו שדות תעופה וקניונים, אין המלצה לחבוש אותה. בגלל זה משרד הבריאות לא הוציא המלצה להסתובב איתן". 

איך החולים מתים בסופו של דבר?

"הווירוס פוגע בריאות ולכן רוב החולים שבמצב קשה מתדרדרים מבחינה נשימתית. הריאות לא מצליחות לספק חמצן בדם והם נזקקים להנשמה. החולים מרגישים חום גבוה, שיעול וקוצר נשימה בצורה קשה עד שהם מתים".