יום שלישי, 21.05.2024 שעה 07:40

צפו בתקרית בין ספיצ'קוב לדריהן בשיוט המדליות

האם הייתה חסימה? באיגוד אמנם הודיעו שספיצ'קוב תהיה בטוקיו, אך יריבתה לא מתכוונת לוותר. הערעור, המאמנים, הוועדה והאיגוד - כל השלבים עד להכרעה

|
נוי דריהן וקטי ספיצ'קוב (ROBERT HAJDUK - RSX CLASS ו-SAILING ENERGY)
נוי דריהן וקטי ספיצ'קוב (ROBERT HAJDUK - RSX CLASS ו-SAILING ENERGY)

האם החסימה לכאורה אותה ביצעה קטי ספיצ’קוב לטענת נוי דריהן בתחילת שיוט המדליות באליפות העולם, על מנת שדריהן לא תזכה במדליית הזהב ובכרטיס לאולימפיאדת טוקיו על חשבונה, תוביל לסערה גם באיגוד השייט? הדרמה הגדולה שהתרחשה באליפות העולם בגלישת רוח לנשים באוסטרליה במהלך הלילה (בין שישי לשבת) תגיע בקרוב לדיון בהנהלת האיגוד, כך שנדמה כי המאבק בין השתיים עוד רחוק מלהסתיים - למרות הצהרת האיגוד כי ספיצ’קוב השיגה את הקריטריון.

אמנם ספיצ’קוב ניצחה במאבק והאיגוד כבר הכריז בהודעה שהוציא שהיא זו שתהיה בטוקיו, אבל ייתכן שזה רחוק מלהיות סוף הסיפור. עם חזרתם ארצה מאוסטרליה, מאמני הנבחרות היו אמורים לתת לאיגוד השייט את המלצותיהם לגבי הגולשים שצריכים על פי דעתם להשתתף במשחקים האולימפיים. בעוד שמאמן נבחרת הגברים בגלישת רוח, גור שטיינברג, כבר קיים שיחה עם חניכיו והודיע להם כי ימליץ על שחר צוברי - מנגד, לא ברור על מי מאמני נבחרת הנשים לי קורזיץ וערן סלע רצו להמליץ, אך עושה רושם כי ראשי האיגוד כבר הכריעו בסוגיה והודיעו: “ספיצ’קוב ניצחה”.

האירוע השנוי במחלוקת בין ספיצ'קוב לדריהן

ספיצ’קוב ניצחה במירוץ לטוקיו בהסתמך על הניקוד שצברה בקמפיין האולימפי הנוכחי, אך בסביבתה של נוי דריהן טוענים כי לפי החוקים צמד המאמנים עדיין יכול להמליץ עליה בתור הגולשת שצריכה לייצג את ישראל באולימפיאדת טוקיו - ובכך למעשה כל התמונה עוד יכולה להתהפך. אם המאמנים אכן יעשו זאת, קורזיץ וסלע יצטרכו לכתוב באופן מנומק מדוע העדיפו דווקא אותה ולנסות לשכנע את חברי הוועדה המיוחדת שתתכנס לדון בנושא בעוד כשבועיים.

גם אם המאמנים יבחרו שלא להמליץ על אף אחת וללכת עם עמדת האיגוד, דריהן תוכל לערער על ההחלטה לשלוח את ספיצ’קוב לטוקיו בפני הוועדה. בסופו של ההליך, הוועדה צריכה להעביר את המלצותיה להנהלת האיגוד - והיא זו שתאשר את ההחלטה באופן סופי.

נוי דריהן על הפודיום באליפות העולם (איגוד השייט)נוי דריהן על הפודיום באליפות העולם (איגוד השייט)

שיטת העבודה בנבחרות ואופן ההכרעה לגבי מי שייצאו לייצג את ישראל בטוקיו אומצו על ידי איגוד השייט בתחילת הקמפיין האולימפי וקיבלו את השם “השיטה הרב-ערכית”. המטרה הייתה, על פי הצהרת האיגוד, “להביא כל ספורטאי להתמקד בעצמו תוך הבנה שהפרעה לספורטאי אחר לא תקדם אותו למטרה הסופית”. כמו כן, באיגוד רצו לאפשר באמצעות השיטה הזו ייצוג מכובד של מדינת ישראל בתחרויות הגדולות, כמו באליפות העולם, במטרה לזכות בכמה שיותר הישגים לטובת מדינת ישראל.

גם אם באיגוד נתנו הכשר לחסימה שלכאורה בוצעה במים ע”י ספיצ’קוב, אותו חזון קרס ולכאורה הציג את האיגוד כנאיבי. דריהן, שהוליכה לאורך כל התחרות, ידעה שהיא צריכה להקדים רק את ליליאן דה חאוס ההולנדית כדי לסיים במקום הראשון בפודיום העולמי, מה שהיה מבטיח לה את הכרטיס לאולימפיאדת טוקיו על חשבונה של ספיצ’קוב. אלא שעם פתיחת השיוט המכריע שתי הגולשות הישראליות נצמדו האחת לשנייה, התעמתו במים ואף צעקו זו על זו. העימות עלה ביוקר לדריהן, שזינקה אחרונה לשיוט, ספגה עונש מהשופטים והפסידה את ההזדמנות להיאבק על מדליית הזהב היוקרתית. במקום זאת, דריהן סיימה במקום התשיעי וספיצ’קוב סיימה במקום העשירי, כלומר השתיים סיימו בשני המקומות האחרונים בשיוט המדליות.

נוי דריהן עם שחר צוברי (איגוד השייט)נוי דריהן עם שחר צוברי (איגוד השייט)

דריהן טענה כי ספיצ’קוב פגעה בסיכוייה לזכות במדליית הזהב או במדליית הכסף עם החסימה שביצעה לה במים, כך שהיא נאלצה להסתפק בארד. אמנם השופטים בתחרות היו לצידה של ספיצ’קוב במקרה הזה, כמו גם המנהל המקצועי אלי צוקרמן שלמעשה הבהיר כי לא היה שום דבר לא חוקי בזינוק, אך על פי שיטת ההכרעה שנקבעה על ידי האיגוד בפתיחת הקמפיין האולימפי זה לא היה אמור לקרות - וכעת איגוד השייט יהיה זה שיצטרך להכריע בנושא.

יחד עם זאת, ולמרות הרצון של דריהן להיבחר למשלחת האולימפית עם הצהרתה ש”כלום לא סופי”, גורם באיגוד אמר מנגד: “הערעור של נוי דריהן נדחה ע”י ועדת התחרות. על הנייר יש תוצאות. נוי ידעה שהיא צריכה להשיג רק מדליית זהב, זה לא קרה ולכן קטי ספיצ’קוב זכתה בקריטריון. מבחינתנו, אין טעם להמשיך לדון בזה. היא יכולה לערער על תוצאות המבחנים לטוקיו במסגרת הערכאה השיפוטית של איגוד השייט”.

קטי ספיצ'קוב עם המדליה והזר, בשנה שעברה (שחר גרוס)קטי ספיצ'קוב עם המדליה והזר, בשנה שעברה (שחר גרוס)

במסמך ההבנות לגבי אופן ההכרעה של הקריטריון האולימפי, שאותו איגוד השייט אימץ לפני כשלוש שנים, נכתב במפורש: “לאור העובדה שבענף השייט רק נציג אחד מכל נבחרת יכול לייצג את ישראל במשחקים האולימפיים, התחרות הפנימית על הזכייה בכרטיס האולימפי הינה בלתי נמנעת. השיטות לבחירת הנציגים האולימפיים שהיו נהוגות עד היום בענף השייט עודדו את הספורטאי להתמקד בהרעת מצבם של המתחרים על הכרטיס במקום להתמקד בהטבת מצבו. מתוך כבוד לרצון העז של כל ספורטאי לזכות באפשרות לייצג את מדינת ישראל במשחקים האולימפיים, אנו מעוניינים להמליץ על שיטה שתמנע סיטואציות שחווינו בעבר”.

ובכן, האיגוד עוד ידון בשאלה מי תייצג את ישראל במשחקים האולימפיים והאם השיטה הערכית יכולה לבטל את הניצחון של ספיצ’קוב באמצעות המנגנון הספורטיבי-תחרותי. על הנייר ספיצ’קוב היא זו שאמורה לנסוע, אך ייתכן והסיפור עדיין לא גמור. דריהן תערער, הוועדה תתכנס לדון בשאלות הללו ותגיש את המלצותיה, ובסוף הנהלת האיגוד תכריע. מה שלא יהיה, לא מן הנמנע כי הסאגה הזו רק בראשיתה.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */