שתף קטע נבחר

מדבדב הכריז על הקמת עיר היי-טק ליד מוסקבה

נשיא רוסיה אמר כי העיר החדשה נועדה להאיץ את המודרניזציה של הכלכלה במדינה ולהפחית את התלות שלה בנפט וגז. המבקרים: "לתרגם את הרטוריקה למעשים"

נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב הכריז אתמול (ה') כי תיבנה עיר היי-טק חדשה בקרבת מוסקבה, במטרה להאיץ את המודרניזציה של הכלכלה הרוסית ולהפחית את התלות של המדינה בנפט וגז. "אנחנו נבנה את המרכז באזור עם בסיס יציב לעשות זאת במהירות. המהירות היא חשובה במיוחד", אמר מדבדב.

 

  • רוסיה: הורדת ריבית בפעם ה-11 מאז אפריל

 

המרכז החדש אמור לפתח 5 תחומים שנמצאים בעדיפות עליונה: אנרגיה, טכנולוגיות מידע, טכנולוגיות תקשורת, ביו-מדיקל וטכנולוגיות אטומיות. הפרויקט, שהוזכר לראשונה על ידי גורמים רשמיים ברוסיה בחודש שעבר, צפוי לכלול סיוע ממשלתי לחברות גדולות בפיתוח מוצרים יזמיים נבחרים. היוזמות המבטיחות ביותר "ימשיכו להתפתח בעמק הסיליקון החדש", הבטיח הנשיא.

 

המבקרים לעגו זה מכבר לניסיונות של מדבדב לייסד "כלכלת ידע" ברוסיה,. לדבריהם, השחיתות המשתוללת, תנאי המחייה הרעים וחוסר האונים של זרועות החוק מבטיחים, שהמצב הרעוע לא יהווה תחרות אמיתית למרכז המדע והטכנולוגיה של קליפורניה.

 

"המשיכה האמיתית של העיר החדשנית של הקרמלין טמונה לא במה שיושג ביוזמות, אלא באיך היא תמלא את הכיסים של בכירי המשטר הרוסי המושחתים", כתב ולדימיר רייזקוב, פוליטיקאי מהאופוזיציה, בטיימס של מוסקבה. "הבירוקרטים רודפי הבצע כבר מזילים ריר בציפייה למאות אישורי בנייה שידרשו כדי לפתח את עמק הסיליקון החדש".

 

תלות בנפט ובגז

עשרות אלפי מדענים, מהנדסים ואינטלקטואלים נטשו את רוסיה במהלך הכאוס הכלכלי של שנות ה-90 של המאה הקודמת. על אף שבריחת המוחות הרוסית האטה, בסיס המחקר של המדינה נפגע קשות.

 

זה זמן מה שמדבדב מבקש לעודד גיוון כלכלי. אתמול הוא ציין כי כלכלת רוסיה, הייצואנית הגדולה בעולם של חומרי גלם, תישאר פגיעה מאוד במידה שהיא לא תיפטר מהתלות שלה במכירות הגז והנפט.

 

מבקריו אומרים כי הרטוריקה ה"מודרנית" שבה משתמש הקרמלין צריכה להיות מתורגמת למעשים ולהיות מלווה בצעדים שישפרו את מצב ההשקעות אם הם מעוניינים שתכנית ה"גיוון הכלכלי" תהיה בעלת סיכוי.

 

כלכלת רוסיה התכווצה ב-7.9% בשנה שעברה, כשהמשבר הכלכלי הרס את הביקוש עבור מוצרי הייצוא המרכזיים של המדינה, כמו דלק, גז ומתכות. המיתון העמוק גרם לקטיעה של עשר שנות שגשוג והכה בשוק את האליטה הרוסית, שרבים ממנה קראו לנתק את הכלכלה המקומית מהתלות בחומרי הגלם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נשיא רוסיה דמיטרי מדבדב
צילום: AFP
מומלצים